Powered
by:
kódování |
S tímto tématem souvisí i pozoruhodná informace z quake2.com, která hovoří o neznámém způsobu podvádění. Jeden čtenář zde popisuje zkušenost ze serveru, kdy bez úspěchu obdařil soupeře quadovým výstřelem z BFG. Rovněž hovoří o koupeli v lávě, kde podvodník bez újmy přežil ačkoliv on sám v ní zemřel. Poté mu prý sdělil "Wanna be like me 'eh?" a na otázku, zda jde o proxy-úpravy odpověděl "NO, i'm NOT giving you the source!" a odpojil se. Oficiální místa z id Softu se k tomu nevyjádřily, může jít ostatně o vtípek, ale pokud by to byla pravda, zdá se, že 3.16 nebude poslední ...
- Single player level týdne - Po třech týdnech se opět vraíme k zaběhlé praktice týdenního vyhlašování nejlepších singe a deathmatchových úrovní do Quaka či Quaka II. Tento týden vyhrává jeden z nejplodnějších autorů, Marty Howe s trojúrovňovou kompilací Waiting To Die (2mb). Jestliže takřka každý týden konstatuji, že je právě "tento" level absolutní špičkou, jedním z nejlepších vůbec, ani tentokrát se výjimka konat nebude - Marty předvedl výbornou práci, o které si autoři Reckoningu mohou nechat jen zdát (to o mission packu jen tak na okraj, recenze bude brzy, ale za rámeček to nebude:-). Nominací bude vzhledem k 20-denní absenci více, zde jsou: Miilitary Outpost (1.2mb), Strogg Weapon Plant (720kb), Timebase Aplha (1.1mb), Storage (pozor, neplést s deathmatch mapou od "JJ" 790kb), Pharm (1.70mb), Covertop (1.5mb), Tab5: House of Jorg (700kb), Chemical Plant (optimalizovaná verze, 2mb), . Upozorňuji, že všechny linky vedou na britské mirrory cdrom.com, které by měly být přístupnější pro většinu z vás. Pakliže máte rychlejší spojení do US, najděte si rychlejší zdroje na FTP-Search, kde zadejte název daného souboru). A ještě něco - VŠE je pro Quaka II.
- Half-Life deathmatch - Ještě před ohlášením spolupráce s týmem team Fortress vydal Valve Software a Sierra tiskové prohlášení o nejrůznějších deathamtchových vylepšeních, které uvidíme v Half-Life. Zde je malý výtah toho nejzajímavějšího: "One Button Play", tak nazývají autoři systém fungování internetové hry, která je namíru ušitá americkým dummies - stačí zvolit položku "internet play", hra se sama připojí na master a zvolí nejvýhodnější server případně nechá hráči vybrat - říjeme tomu zabudované GameSpy. Stejný systém umožní vyhledat známé, přátele a kolegy případně vytvořit uzavřenou hru. Výhoda master serveru spočívá především v uchovávání VŠECH výsledků - mimo to zde existuje možnost nascanovat vlastní fotku a poslat jí do systému, takže všichni ví s kým mají tu čest (imho dost k ničemu:-). Toť vše z toho nejzajímavějšího, funkce auto-download a přítomnos cooperative módu mne nijak nepřekvapuje. Více v onom press releasu.
- Soldier of Fortune - U map ještě zůstaneme. Každý pamětník největších Quake událostí jistě zaznamenal vydání výborného levelu Soldier of Fortune, vydaného jako reklama na stejnojmenný seriál běžící v amerických televizích. Úroveň to byla výtečná a kromě perfektní architektura a hratelnosti obsahovala řadu vylepšení engine. Ale k věci, Neil Manke (level-maker) a Einar Saukas (coder) - zde je jejich homepage - totiž připravili pokračování do Quaka II, které je minimálně stejně kvalitní a objevilo se dokonce ve vybrané společnsoti prestižního CDčka amerického PC Gameru. Znovu připomínám, že jde o single-unit do Quaka II, download je k dispozici ZDE (1.7mb). Ostatně, doporučuji vyzkoušet všechny úrovně této dvojice uvedené na homepage, stojí za to.
- E3 - Všechno jednou končí a právě nyní to potkalo největší výsavu počítačových her, Electronic Entertainment Expo v Atlantě. Neuvěřitelné množství nových her bylo ohlášeno - mne nejvíce zaujal System Shock 2 od EA (jednička patří mezi nejlepší hry vůbec - atmosférou se jí nevyrovná snad nic), Indiana Jones 3D od LucasArts (bohužel nepůjde o "first person", hráč bude vidět zezadu, screenshoty nicméně vypadají úžasně, navíc má být venku ještě letos), Prince of Persia 3d od Red Orb (tato hra se bude od standardních 3d akcí lišit ještě více, nicméně proč se na ní těším je asi všem zřejmé;-), X-Com Alliance od Microprose (ten má využívat Unreal engine a přitom být námětové podobný předchozím dílům!!) z již dříve ohlášených pak jednoznačně Duke Nukem Forever, Max Payne, Prey a Daikatana. Zítra by měli kolegové z redakce přilétnout, takže se pokusím z jejich ústních vyprávění něco sestavit - i to snad bude lepší než desítky nudných previwe na internetu - do té doby využijte zpravodajství OGR, e3news.com, ryze 3d akční info z E3 na 3dportal.com, zpravodajství na gibbed.com a samozřejmě nesmíme zapomenout na best of best Adrenaline Vault. Krátký pokec sesmolil i Blue.
- Unreal stuff - V první řadě musím upozornit na počin známého single-playeristi, Matta Seftona, který spustil svou třetí stránku, Single Player Unreal Level Heaven. Zatím je prázdná, ale brzy se bude plnit tím nejlepším stuffem, tak jako dosud její kolegové. * Nebudu konkrétní, ale v posledních dnech pozoruji pozoruhodný přechod autorů nejrůznějších TCček a úprav od Quaka II k Unrealu. Netuším o co jim jde, stejně nikdy nic nevydají ;-) * Další jednou z prvních hostsite na planetunreal.com je Portal, jejíž podtitul je "Dedicated to editing everything Unreal!". Ano, najdete zde návod tvorbu úrovní. * Prvním Unreal-levelem, který stojí za zmínku je konverze E1M7 z Quaka (House of Chthon) určená výhradně pro deatmatch. Download ZDE (143kb). * Ha, dlouho jsem si chtěl vytáhnout z Unrealu hudbu. Pakliže jste na tom stejně, máte možnost - UnrealEd to podporuje, ovšem pouze s patchem na Cyrix. nevím proč se tento fix editoru objevil právě zde, ale prý to funguje. *
- Krátce - Kevin Cloud z id Softu se nechal slyšet, že vážně uvažují o použití "voice over network" technologie v Quaku III, která umožní přenos vzkazů mezi hráči. * Nové verze Quake Name Maker pro Quaka (1.02) i pro Quaka II (0.4) jsou venku, stejně jako novou verzi Message of the Day editoru si je můžete nahrát na autorově homepage. * Amiga verze Quaka byla konečně vydána, více na stránce autorů - clickBOOM (ahem, myslel jsem, že se tak stalo již před měsícem, ale na planetquake.com to zmiňují dnes - jak jsem koupil, tak prodávám:-). * Vyšla i nová verze Erasera. 0.991, která je údajně již základ pro finální verzi 1.0, a které bude Ridah pracovat následující víkend. Vice na impact.frag.com.
- Q2 Patch 3.15 - Nový patch pro Quaka II na verzi 3.15 je venku. Následující odkazy vedou na známý ddownload-systém PlanetQuake, kde si vyberete pro sebe nejpříhodnější a nejrychlejší mirror, máte-li aktuální verzi (3.14), pak zvolte třetí soubor. A co je nového? Kompletní seznam změn najdete v .planu Christiana Antkowa, mne potěšila především nová deathmatch mapa (!!!) určená pro 1on1 s názvem Reckless Abandon. Kromě toho patří mezi nejdůležitější změny nativní podpora Visible Weapons, autodownload, odstranění CD ochrany (hodí se, i já jsem si své originální CD opatchoval crackem, kdo má pořád vkládat CDčko ;-) a další, především internetové změny.
q2-315-x86-full-ctf.exe
(14.3 mb) - plný patch z retail-verze včetně CTF
q2-315-x86-full.exe
(9.1 mb) - plný patch z původní retail verze
q2-315-x86.exe
(0.9 mb) - patch z 3.14
quake2-3.15-i386-unknown-linux2.0.tar.gz
(1.3 mb) - linux verze?
-Valve a Team Fortress - Možná si vzpomínáte na potíže týmu za Team Fortress se sháněním distributora. Tomu je konec - nakonec se jich ujal Valve Software, který chystá Half-Life. Jak se z press releasu dozvídáme, Team Fortress je nejúspěšnější úprava Quaka a běží na celých 40-ti procentech všech Quake serverů. Tato čísla jsou snad nadhodnocena, v každém případě ovšem o popularitě není sporu (Team Fortress je týmová deathamatch úprava s různými typy charakterů). Druhý díl bude tedy vydán exkluzivně jako mission pack pro Half-Life zřejmě koncem tohoto roku.
- Krátce - Na www.ritualistic.com se objevilo 11mb dlouhé avi ze SiNu, contaminated.net zase 10mb dlouhý mpg z Half-Life. * ZDE je screenshot ze stánku Quaka II na E3. To jsem netušil, že se tam prezentují půl roku staré hry. :-) * Obrázky a preview z Tomb Raidera III, obrázky z Max-Payne, obrázky z Daikatany, preview na Anarchronox, preview na Ground Zero, 2. mission pack ke Q2 - holt je E3 a OGR se nefláká. * Bruce Lewis, jediná naše naděje na vytvoření 3dfx verze Doomu odložil vydání projektu, protože přijal krátkodobý kontrakt v herním průmyslu. Damn - vsadím se, že v tom má prsty sám Carmack. * Kdo nezná Wired, nezná internet - dnes jej snad poznáte i vy - je zde totiž jako vždy výtečný článek o enginech 3d akčních her. * A to nejlepší na konec - na E3 byl dnes ohlášen System Shock 2. * Dobrou ... :-)
- Unreal Stuff - A opět Unreal stuff. Dnes se zaměříme namísto vyjmenování stránek na jednotlivé události a články - v první řadě musím upozornit na výtečnou recenzi Adrenaline Vaultu, v druhé řadě vás musím upozornit na mojí vlastní recenzi Unrealu, která je konečně on-line na www.score.cz a v třetí řadě nesmím zapomenout opravdu zvláštní recenzi na GameStats. Jestliže člověk ve všeřejší negativní recenzi (game-over.net) měl celkem dostatek soudnosti a můj nesouhas se dal pochopit jen rozdílem názorů, autor recenze na GameStats je pravděpodobně absolutní idiot ;-). Tím máme za sebou nemajitele Unrealu, nyní se můžu věnovat vlastníkům - ti všichni jistě využijí kompletní seznam všech příšer včetně jejich statistik, hitpointů a množsví dalších užitečných parametrů. Podobně užitečný je náseldující návod na změření fps: na konzoli napište "stat fps", následně vydělte 1000 číslem, které se objeví za údajem "render=" a máte fps - tabulka několika desítek konfigurací s výkony v různých rozlišeních je k dispozici ZDE. Úchylné jedince, kteří již Unreala celého prošli zase jistě potěší sajta unrealed.com, kde jsou k downloadu tři první mapy (Zorkwiz1, Rampage01 a Moving Brushes) a jeden skin. Na závěr jen pár telegrafických linků - ZDE je odkaz na CTF projekt Unreal, ZDE je návod na zprovoznění bindování a aliasingu a příkazy určené zkušeným userům, administrátorům a programátorům, ZDE je krátký walkthrough prvními levely v podání OGR. A na úplný závěr jen dva příkazy do konzole, které vám přidají dvě další zbraně: "summon cannon" a "summon shells". Howgh ...
- Duel - Kdysi dávno, když jsem ještě měl čas věnovat se Quakovi 1 a chuť hrát na pingu 400 jsem se připojil na jeden britský server, který mne zaujal zajímavým interface. Umožňoval výhradně hru dvou hráčů, ostatní byly observeři. Nastavit šla spousta věcí, až mi z toho bylo šoufl - samozřejmě jsem prohrál, soupeř byl čirou náhodou správce serveru, který na něm seděl a s pingem 0 takřka nepotřeboval ani hrát - sám jsem padal do lávy jako hruška ;-). Na onen "zajímavý interface" jsem si vzpomněl nyní, dkyž jsem pročítal minulý mod týdne na PlanetQuake. Řeč je o úpravě "Duel", nyní pro Quaka II, která však existuje zřejmě pod jiným názvem i pro první díl (víte-li o čem hovořím, sem s linkem a informacemi). Homepage úpravy pro druhý díl je ZDE, z čehož vyplývá, že je produktem týmu Quake DevelS, jež na svých stránkách pro podobně zaměřené hráče dělá opravdu hodně. Ale zpět k duelu - největší výhodou je jeho variabilita - dva protihráči si mohou nastavit takřka cokoliv. V samotné hře se nenění nic, můžete si ovšem nastavit mapu, vstupní parametry (energie, brněí, zbraně a munice) se kterými hráči souboj začínají, pravidla a podobně. Po souboji nechybí ani přehledná statistika. Úpravu doporučuji především dvojicím které se notoricky znají a chtějí najít něco jiného a především konečně zjistit, kdo je vlstně lepší, je však velmi vhodná i pro větší skupinky (observer mód nemá chybu), a 1on1 turnaje. Download ZDE, autoři navíc přidělali nové vlastní mapy, ty jsou pak ZDE.
- Krátce - E3 (největší světová výstava počítačových her) otevře brány již zítra, zřejmě nejlepší a nejaktuálnější zprávy najdete na speciání stránce avault.com a pochopitelně na GameSpot News, které se na následující tři dny "přemístí" na www.e3news.com. * Redwood nedávno navštiívil kanceláře Valve Softu a přináší exkluzivní preview Half-Life. * Jste-li fandové všemožných artworků a poťouchlých obrázků z Quaka, jistě vám přijde vhod nový web na adrese www.quakeart.com. *
- Score - Pravděpodobně již zítra by mohlo být na některých místech k dispozici nové Score, oficiálně vychází ve čtvrtek. Obsahuje pětistránkovou recenzi na Unreal, jejíž hodnocení asi všichni tušíte (recenze by se s trochou štěstí mohla objevit v průběhu zítřka na webu Score - uvidíme, zda dá náš webmaster přednost práci před partičkou Doomu, doufám že ne;-) a za 3d akční zmínku stojí i Rybkinova recenze mission packu Hexena II, Portal of Praevus: Vedle těchto dvou noticek si dovoluji upozornit na doufám kvalitní a částečně kontroverzní článek o pirátství, ve kterém se dozvíte, jak vlastně pirátská scéna funguje, její pravidla, zvyky a vše co se tohoto tématu týká.
- QuakeWorld - Nová verze QuakeWorldu je zde. 2.21 opravuje chyby verze předchozí a její majitelé si naštěstí mohou namsíto plné, téměř 2mb velké verze (ZDE) nahrát jen patch z 2.20 (ZDE) velký 600kb. Více na homepage www.quakeworld.net, zde najdete veze pro ostatní porty a servery.
- Unrel Stuff - Je nasnadě co v těchto dnech hýbe světem 3d-akčních her. Ano, je to Unreal. Pro mne překvapivě se mi ozvali dva lidé, kterým se Unreal vysloveně nelíbil, ať už pro hardwarové požadavky, či "tak vůbec". V profi recenzích dopadl obvykle velmi dobře, snad jen www.game-over.net (autoři recenzují výhradně z pirátských verzí, ostatně se tím ani netají:-), je recenze i přes 77% poměrně dost negativní. S textem se však nemohu ztotožnit, nechápu, jak někdo může prohlásit hudbu Unrealu za vyloženě špatnou. Tímto úvodem jsem vám chtěl jen říci, abyste brali mé názory s odstupem - říkám je upřímně, nikomu je nevnucuji, jsou to ovšem názory výhradně moje a můžou (a pravděpodobně se i liší) se tedy lišit od vašich. Ještě než mi pošlete mail se subjektem "Unreal Sucks" znovu popřemýšlejte ;-).
- Krátce - Pozítří ráno bude vydána verze 2.0 JailBreaku. Bohužel nebude obshovat původně avizovanou podporu Erasera, ta přijde na řadu až později výhradně v server-side verzi. * Perfektní rozhovor s Davem "Zoid" Kirschem je na captured.com. Opět po dlouhé době konečně shledávám tazatele celkem rozumného aschopného normálních otázek ;-). * Bob Wright, dosud jeden z vedení ION Stormu opustil řady společnosti údajně z důvodu rozdílných názorů na budoucnost a dokonce své ex-kolegy zažaloval. Jeho hlavní námitkou bylo až přílišné podvolování se Eidosu, snažícího se ovládnout ION Storm.
- Krátce - Unreal Shareware bude k dispozici krátce po skončení výstavy E3 (tj. někdy začátkem měsíce), pirátská verze už je prý ovšem na světě. * A když už jsme u Unrealu, zde je recenze od Johna Carmacka: "Congratulations to Epic, Unreal looks very good." ;-). * Do třetice Unreal, hoši z planetquake.com hodlají ve spolupráci s jednou australskou Unreal sajtou vytvořit planetunreal.com. Říká se tomu zadní vrátka ;-). Ke zprovoznění má dojít v průběhu pátku, takže v okamžiku kdy tyto řádky čtete se tak již dost možná stalo. *
- Krátce - Frogbot, nově ve verzi 0.09, je k downloadu ODSUD, více info na homepage. Nová verze obsahuje kromě bugů také něco málo nového z IQ. * Nedávným hádkám o distribuci Max Payne mezi GOD a GT je konec, vízězem je prvně zmíněné Gathering Of Developers. Nás, hráče však mnohem více zajímá, že bude tato hra vydána v prvním čtvrtletí 1999. * Wallpaper z Bloodu II pro váš desktop je k dispozici ZDE.
- Soldier of Fortune - Do včerejší várky licencovaných titulů se nevešel ten dost možná nejdůležitější. Týká se totiž Quaka II a Raven Software, což je samo o sobě záruka kvality. I když kdo ví, po tom neuvěřitelném odlivu designérů a programátorů z Raven Softu to možná bude úplně jinak - nebudeme však malovat čerta na zeď. Prsty v celé záležitosti má opět Activision, která v tomto tiskovém prohlášení veřejně vyhlásila licencování enginu Quaka II pro hru Soldier of Fortune. Název byl licencován, a teď pozor, od vydavatele stejnojmenného amerického militaristicky zaměřeného časopisu. Nerad bych tu uváděl zavádějící informace, vím že v US běží i seriál stejného názvu, na základě kterého koneckonců již byly vyvořeny dva (mimochodem výtečné) Quake-levely, ale tak to prostě v onom press-releasu JE uvedeno (možná je to comcis, kdoví, v americe nežiju). Více zatím kromě již zmíněného autorství Ravenu není známo, snad jen mohu doporučit rozhovory s dvěma zaměstnanci Ravenu, kteří na hře pracují - Kenn Hoekstra a Eric Biessman. Pokud by to bylo něco mezi Quakem II a Spec Ops, rozhodně beru všemi deseti.
- Kolikrát už? - Výše uvedená zpráva mne dovedla k myšlence torchu sumarizovat současný stav na licenční "scéně". Pro nejbližší dny se pokusím sepsat menší sumarizační článeček, zde jen malé preview. Od vydání Quaka, ke kterému došlo někdy před rokem a půl, nebyla (tedy aspoň doufám) s výjimkou Hexenu II vydána žádná z oné spousty her na jeho technologii. Zde je malý a snad kompletní výčet her, které by ještě mely být vydány v pořadí jak mi přišli na mysl a bez uvedení mission packů či TCček (Malice apod.). Sin, Half-Life, Duke Nukem Forever, Soldier of Fortune, KingPin, Daikatana, Anarchronox, Heretic II. Osm je myslím slušné číslo (které se může s blížící se E3 ještě rozšířit, byť bych po shlédnutí Urnealu očekával spíše licencování jeho) a když navíc uvážíte cenu technologie mezi půl a jedním milionem dolarů, je id Software i bez nepředstavitelných podílů na zisku, které tyto hry utrží, těžce za vodou. Proti tomu jsou z hlediska čistého zisku hry jako Starcraft, Diablo, Riven či Tomb Raider, které prodají více exemplářů naprosté nuly.
- Blood II - Je to už nějaký čas co všemožné preview, review a interview zmiňuji pouze v nějaké souvislosti či v závěrečných "krátkých" zprávách. A kdo jiný to měl změnit než Avault. Zde se totiž v průběhu dneška objevil rozsáhlý feature k Bloodu II, který obsahuje velké preview, perfektní rozhovor s šéfem týmu, Jayem Wilsonem a exkluzivní screenshoty a video sekvence. Já zírám.
- Krátce - Half-Life se blíží a tak i síť PlanetQuake koenčně vypiplala vlastní doménu pro tuto hru. Zaveďte si tedy contaminated.net do svých bůkmárků, jako vždy jde o exkluzivní zdroj informací. * A když už jsem u těch exkluzivních informací, pokud bažíte pos tále nových zprávách o Urnealu, vřele doporučuji unreal.org, který spokojeně navštěvuji každý den - z Urneal-sajt je IMHO nejlepší. * Pokud jste si ještě nestáhli novou verzi QuakeWorldu (2.20), pak zastavte a trochu popřemýšlejte, zda to má opravdu význam - Zoid totiž ve svém .planu zmiňuje několik více či méně závažných bugů, které budou pravděpodobně v nejbližších dnech opraveny.
- The Reckoning - "The Reckoning" je oficiální název mission packu pro Quaka II, který již nějaký čas vyvíjí Xatrix. Ač je jeho datum vydání označováno neurčitě ("when it´s done"), v portfoliu Activision se hovoří o červnu. Oficiální stránka mission packu na sajtě Activision nyní doznala dalších změn, najdete zde několik nových screenshotů a pár informací. Další najete v preview na Avaultu.
- Shogo a LithTech - Společnost Monolith Productions ještě nedávno chystala dva tituly na svém nyní velmi úspěšném enginu Lithtech (viz. dále) - Blood II a Riot: Mobile Armor. Nyní chystá rovněž dva - Blood II a Shogo: Mobile Armor. Nevíc co je vedlo k přejmenování Riotu (snad jedna starší PC hra stejného názvu?), faktem je, že co jsem z této hry viděl vypadalo jako mutace MechWarriorů a Quaka II. Více informací najdete na báječně vyvedené stránce - www.shogo-mad.com. Lithtech je buď opravdu kvalitní, nebo opravdu levný. Sázím na něco mezi, v každém případě jsou zde již dva další týmy, kteří jej právě nyní licencují. Prvním je tým Exodite Dimensions, který chystá hru Vortech "The Acient Technology", druhým pak Evermore Entertainment s projektem, který ještě nebyl pojmenován, ale který si již můžete prohlédnout v několika málo screenshotech.
- Kingpin - Pod názvem Kingpin mi na mysli vyvstává letitý simulátor kuželek od Team 17. Interplay mne však potěšil se svým tiskovým prohlášení, kde uvádí, že licencuje engine Quaka II pro svůj nový projekt stejného názvu. To, že jej vyvíjí Xatrix (Redneck Rampage či dnes již zmíněný mission pack Q2) je myslím ve srovnání s následujícím jménem druhořadé - na vývoji projektu se totiž podílí i Ridah, známý to autor QuakeRally a Erasera. A základní informace mne opravdu rajcují, protože by podle všeho mohlo jít o opravdu originální kousek - hra bude zasazena do 20. až 30. let, do doby Al Caponeho a podstatnou roli vní budou hrát vehikly. Sice trochu jinho ražení než v QuakeRally, ale nevadí :-). Termín vydání byl stanvoen již na první čtvrtinu 1999. Něco více v .planu Ridaha.
- Krátce - Nádherný Quake II Screensaver je k dispozici na Voodoo Extreme. Ba co víc, ani o těch starších (Quake, Hexen II) jsem nevěděl, takže pokud ani vy, máme co dohánět. * Threshova Bible se začíná zaplňovat pokecem i o druhém díle, v posledních dnech přibila strategie pro Q2DM1 a Q2DM3. * Stránka Q2PMP věnovaná modelům hráčů vydává nový "model pack". Má sice nějakých 10, resp. 20MB, ale vyplatí se. * Tým Level Infinity, známý svými dvěma mission packy pro Duke3d chystá dva projekty pro Quaka 2. Red Rover patří mezi VELMI zajímavé. * Rozsáhlý coverage obsahující více než 10 recenzí aktuálních 3d karet je k vidění na GameSpotu. * Na Martinkově Výsledkové Stránce najdete rozhovor s Majkou, osamocenou českou Quakerkou. Martinek se celkem držel, takže nci zajímavého :-).
- Tak vůbec - Není toho moc co dodat. Dlouho, předlouho jsem se snažil najít nějakou podstatnou chybu. ne že by snad byl Unreal bezchybný, to rozhodně, proti němu je však kterákoliv jiná hra zabugovaným projektem nějakého amatéra. Co snad stojí za zmínku je pro deathmatch trochu nevhodné pojetí zbraní a samozřejmě hardwarové požadavky. Toť vše, kromě a vlastně i s těmito chybkami je Unreal geniální, neuvěřitelně propracovaná hra, která je vizuálně stoprocentní a atmosférou a zábavou jen o jeden, dva stupínky dolů. Tak jako tak, přesatňte kolem sebe šířit věty jako "Unreal Sux" - až uvidíte, pochopíte. Toť vše, nejsem tu proto,a bych vám něco vtloukal do hlavy a jakkoliv mne možná máte teď za idiota, počkejte si na něj. Uvidíte, jak jste byli vedle :-).
- UnrealEd - Bludr nebýt typ tvůrce levelu. Sním sice o tom, že někdy splodím svůj vlastní výtvor, ale jde jen o sen. Před lety jsem vytvořil vlastní level v Doomu a dokázal do něj umístit start-point, zbraně a dokonce i lékárničku, pozděi jsem dokonce bezmezně podlehl Buildu (na tři hodiny) a předělával jsem Holywoodský Holocaust, ale tím to skončilo, všechny možné editory na Quaka byly až příliš složité (a že jsem se mnohdy snažil!). Proto jsem i UnrealEd, editor přiložený k Urnealu, spouštěl s jistými obavamy. A naprosto planými - UnrealEd je neuvěřitelně intuitivní. Když je intuitivní počítačová hra, tak to ještě nic neznamená, je-li však intuitivní editor, ba co víc, je-li tak intuitivní, že jej pochopím i já, něco to znamená. Nevím jak je to u konkurence, ale velmi mne zde potěšila možnost on-line přehrání levelu.
- Day 1 - Celou neděli mi Unreal strašil v hlavě. "Přijde? Nepřijde?" - v noci jsem pochopitelně nemohl dospat, v redakci jsem byl zdalekajako první ještě před devátou. Ráno zavolal tajemný člověk, který se nejprve ptal, zda je již v redakci Lukáš Erben (pro neznalé - náš "bizz" guy, který má mj. na starosti kontakty se zahraničím), aby po negativní odpovědi řekl "tak mu vyřiďte ať nekupuje ty vokurky". Považoval jsem to za tajný smluvený kód, ovšem netušil jsem, zda se mám radovat, či být zklamán. O půl hodiny později, kdy jsem z nudy zevloval před dveřmi a prohlížel si mladé masíčko před střední školou, která s redakcí bezprostředně sousedí, přijel nenápadný muž s nápisem DHL na bundě a čepici a v autě s nápisem DHL a já dostal tušení. Mohla to být jen běžná zásilka s artworky, screenshoty či press-releasem, ovšem když jsem po podepsání a rozbalení obalu našel malou obálku s nápisem "GT", ihned mne sličné šestnáctky přestaly zajímat a já se ukryl do bezpečí redakce. Byl to Unreal. Slyšíte? Byl to UNREAL, ten na který čekáme již tři roky, ten který se měl stát prvním přemožitelem Quaka a nyní vlastně i Quaka II. Opatrně jsem CD (v první chvíli jsem uvažoval že si pro jistotu udělám záložní kopii - co kdyby - nedočkavost však byla nepřekonatelná) vložil do mechaniky a ... chtělo to po mně kód!!! Lukáš Erben nikde - zdravý jako řípa, musí ZROVNA DNES k doktorovi. A jako na potvoru si ZROVNA DNES zapomene mobil. V první chvíli jsem začal přehazovat jeho vždy perfektně uklizený stůl a hledal telefon na Jasona z anglické pobočky GT. V druhé chvíli jsem si uvědomil, že bych z něj beztak heslo jen velmi těžko vymámil a tak jsem opět čekal (kdesi jsem četl, že člověk za celý život čeká 7 let, docela tomu věřím).
- hardwarové požadavky - věc trochu zapeklitá. V redakci jsem hru hrál výhradně na konfiguraci PII-266 s Voodoo2 , kde se o "hardwarových požadavcích" věru mluvit nedalo. Přesto byla rychlost znatelně pomalejší než v případě Quaka II a v 800x600 to bylo na hraně hratelnosti. nyní hru rozjíždím na své domácí mašině (PMMX233, 3dfx), kde běží v 512x384 naprosto bez problémů a v 640x480 takřka v pohodě. Z toho soudím, že alespoN P166 s 3dfxkem vše jistí. Současně jsem pochopitelěn zkoušel neakcelerovanou verzi a musím přisvědčit, že je oparvdu vizuálně srovnatelná s Quakem II na 3dfx. Zde ovšem vzhledem k absenci 3dfx, která vylepší opravdu hodně potřebujete P200, navíc to na rozlišení 320x200 vypadá opravdu hnusně. Myslím, že dosti vylepší kvalitní grafická karta (v hardwaru se nevyznám, tak to neberte nějak závazně), ale bez 3dfxto není ono a nemáte-li akcelerátor, zkrátka to bude jen "UN". Zbytek, "REAL", je výhradně rezervován pro akcelerovanou verzi.
- atmosféra - první co mne uhodilo do očí a o čem budu jen velmi těžko hovořit byla úžasná atmosféra. Začínáte ve vězení s 12-ti procenty energie, celý první level neobsahuje jedinou potvorua teprve až v polovině dostanete do ruky zbraň. Konečně někdo trochu přemýšlel a oprostil se od klišé, které nasadil Wolf3d a Doom. Co ovšem atmosféru tvoří z minimálně 50% je výborná hudba a zvuky ambientního stylu. Hudba nehraje po celou dobu, ale spustí najednou v určítý okamžik, má jednoduchou melodii a účinkuje opravdu nevídaně. Tu je doslova a do písmene ambientní, tu bych jí spíše zařadil do dream šuplíku, jinde byste ji těžko odlišili od tvrdých rockových či skoro metalových melodií z Quaka II. Paráda ...
- umělá inteligence - něco již na GAME-AI-TECH nadnesl Michal Rybka, který mi koukal přes rameno, ale byl až příliš unesen oním plyšovým hlupcem, než aby Unreala objektivně posoudil. Z AI sjem měl vždy strach. Obával jsem se, že jednou budu hrát 3d-akci ve které budou potvory chystré jako Reaper. A to nechci, hlavně proto, že je v normální single-úrovni i 50 takových "reaperů". Očekávám od nich aspoň trochu zábavnou a náročnou bitvu, bez toho, abych každý zápas bojoval o holý život a pobíhal po celé úrovni. IQ potvor v Unrealu je ideální, tedy, IQ těch čtyři potvor, které jsem zatím v prvních úrovních viděl. Jedna je hloupá a chová se jako ty nejchytřejší v Quakovi, ta chytřejší je pohyblivá a díky takřka stejné rychlosti s hráčem opravdu tuhá, obzvlášť když zručně uskakuje před střelami z blasteru.
To be continued ... zítra ;-).
- Abyss of Pandemonium "volně" na internetu!! - Nejdříve se škodolibostí, ale vzápětí s lítostí (s lítostí nad neuvěřitelnou troufalostí zmetků z IA, kteří podvedli partu schopných designérů) jsem přijal informaci, že společnost Impel Production poskytla svůj neoficiální mission pack pro první díl Quaka k downloadu na itnernet jako shareware. Jejich distributor, Instant Access totiž vydal datadisk výhradně pod svým jménem, Impel z celého obchodu vyhodil a zřejmě jim nehodlá dát ani cent z utržených peněz. Impel to vyřešil jedinou možnou cestou - vydal kompletní mission pack na internet s tím, že je třeba zaplatit poplatek po dohrání hry, případně při častém použití deathmatchových levelů. Fakt, že jde o kvalitní projekt autoři již dokázali demem, o kterém jsme si řekli zhruba před třemi týdny. Dnes si můžete nahrát plnou verzi. Co víc si přát - jděte SEM nebo SEM. 16 nových levelů, sedm potvor, čtyři zbraně a jeden power-up. Znovu nastartujete svůj adresář /quake/ ...
- SiN později? - Narozdíl od Unrealu, který už je opravdu (ale opravdu!) na spadnutí se začíná stín obestírat okolo Ritual Entertainmentu a jejich projektu SiN. Ačkoliv oni sami vždy tvrdili jen "až to bude tak to bude", distributor původně hovořil o březnu, poté o jaru a nyní se na výstavě CGDC několik zasvěcených nezávisle na sobě zmínilo o létu (což může také znamenat srpen).
- Single player level týdne - S kompilacemi se doslova roztrhl internet. Vedle minulou neděli zmíněného Heroic Bloodsheld a The Powersphere Quest, který se ukázal být opravdu tvrdým oříškem (recenze samozřejmě bude, ale když na vás hned v první místnosti prvního z pěti levelů vyrazí tři Tankové - to jsou takoví ti druzí nejhorší, nezapočítáváme-li bosse - tak to chvilku potrvá:-), je to také dnes oceněný trojlevel Nailbomb (3.5mb) od Jasona Finka. J eto pravda trochu znouze o kvalitní levely, ale Nailbomb není nic špatného, dobře se hraje a zkrátka stojíz a download. Jen na něj po pár dnech zapomenete.
- Deathmatch level týdne - Zrovna minule jsem se tuším omlouval za to, že jsem atížen na malé úrovně, které nejsou vhodné pro větší skupinky. A hle, jen o týden později se objevil kousek, který mou specializaci dokázal alespoň na pár dní z gruntu vyléčit. Confidence Lost (1.5mb) od Craiga "BotanikA" Sparkse je totiž excelentní. Určen pro velké skupinky hráčů od 10-ti do 60-ti, optimálně kolem 30-ti, obsahuje perfektní architekturu a samozřejmě zábavu způsobenou výborným vyvážením zbraní, předmětů a artefaktů. Autor je členem Orange Smoothie Production (vydali mod King of Hill), na TÉTO stránce najdete další info o DM-mapě, screenshoty vás určitě přesvědčí.
- Krátce - Šťastní majitelé karty Riva128 jistě s radostí navštíví TUTO stránku, která jim umožní zlepšit rychlost Quaka II. * V současné době se jako oficiální termín vydání Urnealu označuje 28. květen. Zítra si kupte metr, odstřihněte až do sedmnáctky a jedéém ... * Na preyground.com, hlavní základně určené Preyi se objevil zajímavý screenshot. * Rovněž screenshoty, tentokrát ovšem čtyři a pro změnu k Unrealu jsou k dispozici ZDE. je jich zd vlastně více, ale ty čtyři nejaktuálnější patří mezi nejlepší shoty co jsem kdy viděl. * To NR: Já bych raději tím hřebíkem ... ;)
- ThunderWalker CTF - ThunderWalker tedy konečně vyšel. Další modifikace CTF, která vychází z původní verze pro první díl Quaka je již na první pohled atraktivní. Ke čtyřem runám byly přidány další čtyři (neviditelnost, nesmrtelnost, vysávání energie a runa, která přesunuje body v brnění do bodů v energii - všechno má své meze a tak tu "nesmrtelnost" neberte doslova), nechybí nové zbraně (sniper rifle je opravdu skvělá!!), trochu odlišné počítání a další dílčí úpravy. Pro další info nalistujte uvedenou homepage, download přímo odsud (doporučuji i patch). a mimochodem, zdá se mi to nebo ne - připadá mi, že je CTF variací více než nových originálních deathamtch modů, jen se podívejte na www.captured.com.
- Krátce - Odjíždím se zpít do němoty (příprava na uzávěrku;-), další aktualizace bude v neděli k večeru. * Přečtete si Bluesnews, v poslední době se objevilo množstvý nových 3d enginů. E3 se holt blíží. * Mezi ty zajímavější patří Prax War od Rebel Boat Rockers (tým seskupený z ex-3dRealms lidí). Na snad jediné Prax War fanouškovské stránce je pár nádherných screenshotů. * A na závěr informace, která by se tu asi neměla objevit (konkurence nikdy nespí a možná i čte Q-CZ:-), ale mně to zkrátka nedá - s pravděpodobností na 90% přijde v pondělí do Score "review-copy" hry Unreal. Pokud tedy bude nedělní aktualizace na dlouho poslední, víte proč ...
- Max Payne - I dnes se přihodila podobná "bota" jako včera s Unrealem, nyní v tom ovšem prsty nemám. Na House Of Payne se zkrátka a dobře o víkendu objevila informace o posunutí Maxe na konec roku 99, a tak jsem to v neděli převzal. Dnes se ovšem Markus Mäki ozval, že prý to enbyl on, že si někdo vystřelil z něj a z jejich serveru a že bude Max Payne v původním termínu, tedy někdy na počátku příštího roku. Asi.
- Krátce - Další verze Erasera je venku, tentokrát 0.98 (nové bugfixy, AI, přidána simulace "pausy", apod.), finální 1.00 by měla být venku během týdne. * Společnsot BanjoSoft zveřejnila nový design své stránky a u té příležitosti zveřejnila pár informací a především nových screenshotů o projektu HacX II na enginu Quake II. * Nové .avi video z Unrealu je ZDE. * Rozhovor s Georgem Broussardem (z 3dRealms) o Duke Nukem Foreveru přinesl Scary. A George je konečně trochu sdílný, takže čtěte!!! * QuakeChannel byl nominován na top.site.cz, takže všichni hlasujte, ať to nedostane Barum ;-).