1.barva = Quake-CZ novinky, 2.barva = èeské novinky, 3.barva = svìtové novinky
28.8.1997, ètvrtek 23.00
- opìt zmìna v "CONTEST", Stanleyhovo demo za 1:46 :-)
- tak nám témìø s týdením zpoždìním koneènì vyšlo oficiální demo Hexenu 2. Nejoficiálnìjší místo je samozøejmì na stránkách Activision, tj. ZDE. Jak již bylo øeèeno, jedná se o tøi úrovnì se dvìma charaktery. Celé to má 12 mega a má se to k svìtu ;-). Demo tušímv yžaduje W95 a nainstalovaný DirectX v.3.
- spoleènost 3D Realms zbrojí. Opìt pøijali tøi osoby, vesmìs mappery. Na Preyi bude pracovat John Anderson. Toto jméno je pomìrnì známé, již døíve byl stejnojmenný èlovìk zamìstnán u 3D Realms (pracoval zde na Bloodu, ještì než byl projekt prodán), následnì u Epicu pomáhal v kompletaci Unrealu, aby definitivnì zakotvil v ION Stormu - možná ho také znáte pod pseudonymen Dr.Sleep (Doom pamìtníkùm jistì svitlo). Tak tento John adreson nemá s tamtím Johem andersonem nic spoleèného - 3D Realms najaly úplného herního nováèka, dle tiskového prohlášení John dosud rpacoval na vládních projektech v NASA. Další dva mappeøi pøišli z Ravenu, kde oba svornì pracovali na Hexenu 2. Stejnì svornì budou oba pracovat v 3DRealms na DN Fereveru - jde o Chrise Hargroveho a Mikea Morgana. Ať se jim daøí ...
27.8.1997, støeda23.55
- Odpoledne jsem Score hanil, veèer ho pochválím. Když jsem si totiž cestou na fotbal zakoupil nové èíslo (mimochodem zdražené o 10,-!), byl jsem tak pøekvapen jeho vysokou úrovní, že jsem i na stadionu støídavì nahlížel do jeho stránek a propásl tøetí gól. Celé Score je velmi prozíravì prošpikováno "reklamou" na 3dfx - je zde velmi zajímavý èlánek o no-name kartì"Magic 3D", kterou bude dsitribuovat JRC (telefonicky byo zjištìno, že by mìly karty pøijí zhruba na konci tohoto týdne a mìli by stát cca o 500,- až 1000,- ménì než Monstery) a která byla výkonovì oznaèena za srovnatelnou s Diamond Monstrem. Kromì toho si mùžete pøeèíst preview Hexenu 2 )zjevnì vycházející z pirátské betaverze:-), které nìkterým z vás chybìlo na Quake-CZ a také opoždìné recenze na Quake Mission Packy, které mì definitivnì pøesvìdèily o tom, že jsem patrnì jediný, komu se líbila jednièka více (ve Score dostala jednièka 7/10 a dvojka 8/10).
- pokud má nìkdo zájem, mùže se pøipojit ke mnì a k Lookovi - zítra, 28.8., v pùl sedmé v Maniac hernì v Øímské. Rezervace není nijak zaruèena!
- v sekci "Contest" najdete Turbomanovo demo, ještì o sekundu zrychlené, než bylo pøed pár dny avizováno - 1:49 je skvìlý výkon a zaslouží si první msíto, které mu tak jako tak podle èasu náleží. Uvidíme, kam ještì posuneme hranice, pøed pùl rokem bych si nemyslel, že je to možné, ale dnes již vidím 1:30 docela reálnì. Navíc podle posledních zpráv Stanely dosáhl èasu 1:46 (neovìøeno!).
- zajímavý rozhovor s KillCreek (pro nováèky èi zapomìtlivce - jde o dívku, která porazila Johna Romera v Qukovi - dle dema je opravdu dobrá -, v souèasnosti je jejím pøítelem Paradox z Ritual Ent.) najdete na GejmSpotu, pøesnìji øeèeno ZDE. Mluví v nìm o své konfiguraci myši i klávesnice a vzpomíná na souborj s Romerem. Kromì toho vyjádøila velmi zajímavý názor,ž e Quake je vlstnì sport se vším všudy. Èím více jej budete hrát, tím pelší budete - vše je záležitostí tréninku. A s tím nezbývá než souhlasit.
- zajímavý TEST dnes zveøejnil deník MF DNES (velmi struènou verzi najdete i na www). Je opravdu k popukání a já jen doufám, že se nedostane do rukou mých rodièù :-). O násilí v poèítaèových hrách èasto pøemýšlím, nìkdy spolu s pøáteli u pivka i celé hodiny. Mùj názor je takový, že samozøejmì existuje riziko následkù, pokud hru velmi intenzivnì hraje napøíklad pìtileté dítì. V tomto pøípadì bych ovšem nevinil poèítaèovou hru, ale rodièe. Já osobnì hraji Quaka pomìrnì èasto a troufám si tvrdit že jsem poøád normální - bezpeènì poznám Shamblera od vlastní matky a namísto raketometu radìji držím myš . Je mi líto, ale MF DNES si to u mnì opravdu rozházela - jejich hodnocení jsou nièím nepodložená (onen psycholog jej pravdìpodobnì psal pod vlivem omamných látek) a za vše mluví fakt, že recenzenti ohodnotili z desítky her jako nejlepší Outlaws a to daleko pøed Duke Nukem 3D, Tomb Raiderem, MDK a dalšími o mnoho kvalitnìjšími poèiny.
17.20
- Computer Gaming World ve svém posledním èísle zveøejnil prestižní žebøíèek 15-ti nejvlivnìjších osob poèítaèových her. Zatímco loni vyhrál John Carmack, letos musel prvenství pøenechat Sidu Meierovi (Civilization) a spokojit se s místem druhým. Kromì nìj se v žebøíèku objevuje ještì John Romero, který svoje sedmé místo obdržel za design Doomu a Quaka a Scott Miller za vynalezení shareware systému prodeje poèítaèových her. Na internetovou verzi žebøíèku se mùžete podívat ZDE (hnusnìjší URL jen tak neuvidíte:-) - je to zajímavý "test" vašich znalostí poèítaèových her. Pokud znáte z patnácti postav alespoò deset, pravdìpodobnì patøí hry mezi vaše velké koníèky a nedáte na nì dopustit (tj. jsou dùležitìjší než vaše pøítelkynì èi manželka). Pokud jich znáte dvanáct a bez nápovìdy po pøeètení jména vyhrknete o koho jde, pak už asi nebudete v poøádku a možná by stálo za to navštívit psychologa. Já jsem v pohodì, došel jsem k jedenácti ;-). K èertu s pøítelkynìmi :-)).
- DM7, mapa vytvoøená Americanem McGee z id Softu a testovaná ION Stormem je k dispozici široké veøejnosti - jde o mapu navazující na šestici originálních deathmatch map. Je pomìrnì kvalitní, trochu bych jí pøirovnal ke slavnému Ziggurat Vertigu, pomìrnì dùležitou úlohu v úrovni hraje výškové pøevýšení a pomìrnì málo prostor k vyèkávání a campování, všude jste na ránì. Otestujte ji ...
- Èasopis Score opìt pøedvedl svojí ignoranci a neschopnost, když na své WWW stránce zprovoznil on-line hitparádu o nejlepší hru všech dob. Už už jsem se radoval, že si zahlasuju, ale bohužel jsem endsotal tu pøíležitost - Quake, Doom ani Wolfenstein 3d tu prostì nejsou. Není tu ovšem ani Duke Nukem 3d. Zato mùžete hlasovat pro takové "skvosty" jako Afterlife, Mortal Kombat 3, Indiana Jones 1&2 (vyšla vùbec jednièka??) nebo Privateer.
- jak to tak vypadá, filmy Duke Nukem 3d a Doom jsou již prakticky hotovou vìcí. Tedy, ne že by byly filmy hotovy, jen byly uzavøeny produkèní smlouvy. Stejnì jako pøed nedávnem se ví, že hlavní roli v DN3D bude hrát Dolph Lundgreeen. Obsazení Doomu je také známo, ale nemá význam vás zatìžovat neznámými jmény (mùžeteovšem na vlastní enbezpeší, zde a zde). je zøejmé, že ani jeden z filmù nebude žádných kasovním trhákem, spíše pùjde o "B" filmy, na které pùjdou jen fandové pøíslušných her - dokonce je možné, že vùbec nepùjdou do filmové distribuce a uvidíme je rovnou na videokazetách. V každém pøípadì je na dohady ještì dlouho èasu - oba filmy jsou plánovány na rok 1999.
25.8.1997, pondìlí 23.00
- Paul Schuytema je vedoucí projektu "Prey", jednoho z nejvìtších favoritù blížícího se dostihu 3d-akèních her (kurs na vítìzství 2,7:1:-). Než zaèal pracovat pro 3D Realms, byl velmi uznávaným univerzitním profesorem a redaktorem velmi prestižního herního èasopisu Computer Gaming World. Jeho dodnes jedinou hrou byl pro mne neznámý letecký simulátor s, podle jeho slov, revoluèní technologií, Mind Flight. Velkým skokem se ovšem stal project-leaderem velmi ambiciózního projektu MechWarrior 3, na kterém pracoval dlouhé mìsíce pøed již zmínìným odchodem k 3D Realms. O svém "dítku" se zmiòuje, jak jinak, v superlativech, ale zdá se že má proè - od záøí 1996 došlo k velkému obratu, celá hra byla od základu pøepracována a nyní již nevypadá jako Quake-klon, ale jako zcela samostatná hra s vlastními "zámìry", dá-li se to tak nazvat. Hra se již dnes mùže pøedvést velmi revoluèním systémem "Portal Technology", který byl mìl èásteènì odbourat dosud zažité dìlení her do úrovní a který by mìl podle všeho dovést hru k dokonalosti - pravdìpodobnì to ví i konkurence, neboť již dnes má Apogee/3D Realms èetné nabídky na licencování systému. Víe o høe "Prey" se mùžete dozvìdìt v preview (sekce "konkurence"), pøípadnì v obsáhlém rozhovoru s Paulem, vedeným internetovým èasopisem Adrenaline Vault. Andrenaline Vault se sice vìnuje prakticky výhradnì 3D akèní scénì, ale jeho zamìøení je trochu podivnì komerèní. Již témìø desítka zvláštních domén (vìtšinu najdete na www.elitegames.com) tvoøí obstojnou základnu -v posledních dnech navíc pøibyla stránka urèená pro všechny fandy 3D Realms - www.3dportal.com, kterou vøele doporuèuji k prohlédnutí i bùkmárknutí.
- pøipomínám všem blížící se uzávìrku GRENADE CONTESTU. Dodnes nemám jediný pøíspìvek - domnívám se, že ceny jsou atraktivní (a i kdyby nebyly, Quake-CZ je nevýdìleèní stránka, takže vám musí staèit, že prostì jsou:-), takže zapojte svoje mozky, myši, granáty a vzhùru za vítìzstvím.
- podle pøedbìžných informací dosáhl Turboman dalšího, "neuvìøitelného" výkonu v DM4 "fast" contestu v zabití 20-ti Reaperbotù (skill 0) na rychlost. Jeho 1:50 je velmi slušné zlepšení a necháme se pøekvapit jak zareagují jeho dva nejvìtší rivalové, Stanley a Look.
- Martínek si svou dovolenou pravdìpodobnì prodloužil, pøejme mu jí, ale už se jistì všichni tìšíme na jeho návrat a vtipné aktualizace jeho stránky. V každém pøípadì mu pøeji hodnì zdraví, fragù a signálu k jeho zítøejším pojubilejním narozeninám. 31 :-).
- Rangeøi, klan známý pøedevším svými Quake-filmy (nevíte-li o co jde, navštivte sekci "demos", kde je vìtšina z nich pøipravená k downloadu) upøesnili a zároveò zamlžili informace o svém pøipravovaném projektu Ranger Gone Bad 3. Neuvìøitelná informace o velikosti tohoto dema byla naštìstí dementována, namísto 80MB bude mít film max. 16MB. Tím zamplžením jsem mìl na mysli termín vydání, který je skuteènì neznámý - podobnì jako èetné komerèní hry je i Ranger Gone Bad 3 oznaèen nálepkou "When it´s done". Škoda, ale zase to bude k nìèemu vypadat. A jak jsou na tomNekroraiseøi se svým èeským filmem? Kdo ví ... :-)
- Tuším žádný level mne tak nezaujal, abych mu vìnoval samostatnou zprávu a už vùbec ne obrázek (tìch tu bylo opravdu hodnì málo i celkovì). Tahle za to však opravdu stojí. Neil Manke a Einar Saukas totiž stvoøili VELMI (VELMI, VELMI, VELMI:-) zajímavou úroveò s názvem Starship. Z velké èásti nová grafika, nová podoba starých známých pøíšer a nìkolik pøekvapení, která vám prostì neøeknu, to vše vás èeká v této témìø bezkonkurenèní mapì, které mne osobnì dostala tak jako žádná jiná. Kdo si jí nestáhne, je opravdovej vùl :-). Doslova a do písmene :-)).
22.8.1997, pátek 21.00
- vydání dema Hexenu 2, které bylo na dnešní den plánováno se bohužel nekoná. Jediným dùvodem je nìkolik bugù, které hodlá Raven odstranit, aby hráèi mìli pøed sebou kvalitní demo bez nìjakých beta-nádechù. Konkrétnáí termín skuteèného vydání bohužel není znám.
21.8.1997, èvtrtek 23.25
- koneènì je tu další Quake Party. Po skvìle vydaøené "sedmièce" ve Zlínì bude probíhat opìt v Praze a opìt s nejvìtší pravdìpodobností v hernì Mainac v Øímské ulici. Pokud se vše vydaøí, mìla by se konat v pátek 5.záøí a je na vás se nyní vejít do onìch 7-mi volných míst, respektive vzhledem k mému "poøadatelskému" místu pouze šesti. Zájemci, kteøí zašlou pøihlášku a budou mezi prvními šesti, jejichž e-mail se v mém mailboxu objeví budou pøihlášeni. Vzhledem k dovoleným proto doporuèuji neváhat a urychlenì mailovat. QP7 se mìla opìt vrátit k onìm bezstarostným èasùm v zaèátcích - nikde není øeèeno co se bude hrát, nikde není peøsný plán. Žádný turnaj, jen èistá a hromadná akce - pravdìpodobnì však DM2, DM4, DM32c a DM6, v pøípadì zájmu vìtšiny i CTF.
- a aby to nebylo málo, je tu i dávno ohlášená DOOM NOSTALGY PARTY. Bude se konat v pátek 19. záøí v Maniacu a rezervace probìhne až podle poètu pøihlášených hráèù - zatím jsem neøešil problém maximálního pošètu hráèù, který je v Doomu bohužel omezen èíslem ètyøi, atím neøeším otázku hraných levelù (s jistotou šak poèítejte s MAP01 a MAP07 z Doomu 2 a E1M1 z Doomu1). V obou pøípadech èekám na vaše pøihlášky a námìty jak hru zorganizovat.
- už zítra by se dle oficiální zprávy mìla na ftp-serverech po celém svìtì objevit demoverze Hexenu 2, takže ráno brzy (øeknìme 6.00, to je ve Spojených státech pùlnoc:-) vstaòte, nasmìrujte Netskejpa na ftp.cdrom.com do pøíslušného adresáøe a povinnì každou minutu reloudujte :-). Bude to náøez ...
20.8.1997, støeda 22.00
- koneènì jsem krùèek po krùèku, pùl hodinku každý den dokonèil domnívám se velmi rozsáhlé preview sedmi chystaných 3D-akèních her. Najdete jej v sekci "KONKURENCE". Byl bych rád, kdybyste mi napsali e-mailem Váš názor na nìj, enb mi dalo dost práce :-)
- spoleènost ION Storm zakoupila od 7th Legion za dva miliony dolarù již témìø dokonèenou hru Dominion. Jedná se tuším o real-timovou strategii, na které pracovali nìkteøí ze souèasných programátorù IONu pøed svým pøíchodem do nové spoleènosti. Dominion se tak stane první hrou IONu, protože vyjde již na konci letošního roku, dávno pøed dosud poèekávanou prvotinou Daikatana.
- Joe Siegler ve svém planu prozradil nìco z kuchynì 3D-Realms. Shadow Warrior je dnešním dnem definitivnì hotov, v souèasnosti je master-CD pøedáváno k vyhotovení onìch koneèných kopií, které se již brzy, bìhem dvou tøí týdnù, dostanou ven do obchodù. CD je narozdíl od všech pøedchozích her témìø plné (630MB) a to bez pomoci nìjakého velkého .avi souboru, ale jen a jen díky høe a audio stopám. Na CD opìt najdeme specialitku 3D Realms, sympatický adresáø GOODIES s všelijakými pitominkami. A mimochodem, víte jak se jmenoval projekt pøed tøemi lety? Ninja Master ...
19.8.1997, úterý 23.20
- jak se vyjádøil ve své poslední úpravì planu John Carmack, vypuštìní zdrojového kódu Doomu není nic nereálného. Situace je pouze zkomplikována jistými drobnými úpravami, které si tento akt vyžaduje a také nìkterýmy projekty, které jsou dosud živeny enginem Doomu. I kdž se tak stane, pravdìpodobnì nepùjde o kompletní technologii, neboť veškerý zvukový engine byl vyvinut externí firmou. I tak si myslím, že to mùže být pro øèadu programátorù velmi pouèné a od Johna Carmacka by to bylo neuvìøitelné gesto.
- zbrusu novou stránkou vìnovanou chystané høe Unreal najdete na adrese www.unrealnation.com. Hned v prvních dnech se mu podaøilo chyti poøádnì velkou rbu a uveøejnit rozhovor s hlavním programátorem Urealu, s Timem Sweenyem.
- nevím jak se to povedlo (nìkdo musel nareloudovat minimálnì padesátku :-)))), ale dnešního dne dosáhla Quake-CZ desetitisícího pøístupu. Dìkuji vám všem za poddporu, myslím že toto èíslo svìdèí o kvalitách hry, vždyť je Quake-CZ v provozu ani ne jeden rok a na jakž tak slušné úrovni funguje maximálnì pùl roku. Ještì jednou díky :-). A pokud se Vám moje stránky opravdu líbí, nic nebrání v tom, vytvoøit nìjaký vlastní èlánek nebo pøíspìvek, pokud bude jen trochu k tématu, rád jej uveøejním.
- Duke Nukem 3D se doèkal další Totální konverze. Jmenuje se Platoon a vytoøil jí Team TNT (jde o jiný Team TNT, než ten, který vytvoøil Final Dooma a ony skvìlé Doom kompilace). Zatím jsem jí nestaèil projet celou, ale nìkolik prvních úrovní mne velmi zaujalo, jde skuteènì o TC, hra nemá kromì engine s Dukem spoleèného prakticky nic. Doporuèuji k nahrátí (ZDE - 3,5MB), pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, tady najdete recenzi.
18.8.1997, pondìlí 20.00
- tak už došlo i na TC StarWars - spoleènost LucasArts zakázala další rozvoj tohoto zajímavého a nevžýdìleèného projektu a vlastnì se už nikdo nediví. Ti hoši si o to øíkali, tím spíš, že se mìli pouèit z pøedchozí causy Alienù, kde se jednalo o støet s autorskými právy spolrènodti 20th Century Fox.
- v sekci "CONTEST" je pøipraveno k downloadu nové Stanleyho demo do vìèné sotuìže, které pekonává o sekundu krásný Lookùv výkon 1:55. To se nám to hezky rozjíždí - i screenshoty chodí každý den. Teï ještì ten zpropadený Vore a nìjaký uèedník k CPOCovi :-)
17.8.1997, nedìle 15.00
- pøímo od bývalého spolumajitele Ravenu se objevila informace o finanèní èástce za prodej firmy. Jak už bylo øeèeno, technicky to vše bylo provedeno formou pøenechání akcií Activision, ale pøevedeno na peníze to celkem dìlá 12 až 13 milionù amerických dolarù. Eh - a teï si pøedstavte, že Arnold Schwarzenegger obdržel za posledního Batmana dvojnásobek :-).
- velmi sympatickou stránkou je quake.gamers.com. Jejím spolutvùrcem není nikdo jiný než Tresh a tak je hlavním potenciálem sajty sekce urèená pro DM tipy a stretegie. Vše jsem si proèetl a nejlepší tipy uvedl v sekci "secrets&tips".
16.8.1997, sobota 23.30
- jedním z nejvìtších mezníkù v historii Quake-CZ se stává dnešní den. Dneškem totiž zaèíná spolupráce s vyhledávaèem Atlas, který, jak jistì všichni dobøe víte, nasadil laťku èeskému Internetu poøádnì vysoko. Vzhledem k obecnému zamìøení Atlasu budou pøebírány pouze ty nejdùležitìjší informace, které mohou svým informaèním potenciálem oslovit i absolutní laiky, pøípadnì alespoò ty, kdo pouize vzdálenì tuší co to je Quake. Od spolupráce si neslibuji jen vìtší návštìvnost Quake-CZ, ale pøedevším fakt, že námi opìvovaná hra vejde do podvìdomí širší veøejnosti.
- Geby spustil v poøadí již tuším tøetí server. Kromì v souèasnosti již nefunkèního klasického Quake serveru je v provozu "ligový" QW server na adrese "194.108.208.11:27501", jehož informace jsou zaznamenávány do sekce QUAKEWORLD na QUAKE-CZ (co si budeme povídat, nìjak se nám to nerozjelo > snad nìco vymyslíme:-) a pøed nìkolika dny byl uveden do zkušebního provozu nový QW server bìžící na nové verzi 2.0. Funguje na adrese "194.108.208.11:27500" a zde máte alespoò nìjakou šanci na nìkoho narazit. Chcete-li se pøedem domluvit, navštivte auditorium "Quake" na notoricky známém serveru Ma-Media, pøípadnì navštivte pøímo Gebyho stránky, kde je k dispozici on-line pøehled právì pøipojených hráèù (k tomu ovšem potøebujete plug-in qp3_29.zip, 70kb). Co více si pøát ...
- trochu jsem zapomnìl na dvì "oficiality". Kromì krásných nových vzhledù oficiálních stránek Apogee/3DRealms a id Software se ještì døíve pøedvedla s novým designem i GT Interactive. Srovnáme-li je, musím sice na prvním místì zmínit doslova nádherný layout id Software, ale co se týèe informací, mnohem lépe je na tom Apogee a snad ještì o nìco více GT Interactive (všimnìte si ale nové URL - www.gtgames.com). Ta má sice výhodu v mnohem vìtším poètu vydávaných her, ale s vlastním e-magem a chatem se moc èasto nesetkáváme.
14.8.1997, ètvrtek 0.15
- gone fishing ...
13.8.1997, støeda 23.00
- na základì upozornìní byly opraveny odkazy na OLDNEWS (dole na této stránce) a èetné vadlé linky v sekci DEMOS&MOVIES. Zde bylo z dùvodu nenalezení náhradního odkazu znaèné množství dem úplnì odstranìno - protože se od doby poslední úpravy leccos zmìnilo a nìkteré "úžasné výkony" již dávno neplatí, v nejbližších dnech provednu zevrubnou úpravu a hutnou aktualizaci. Tato sekce si jí zaslouží. Rád bych vás upozornil, že bohužel nemohu vìdìt, který odkaz je právì mrtvý, a proto, pokud na takový narazíte, nespokojte se s konstatování "to je ale debil", ale spusťte svoje majly a zmiñte se o tom. Zjištìné vady rád urgentnì opravím :-).
- CPOC pøekonal sám sebe a E1M1 naráls e vším všudy za úžasný èas 1:19 (skuteènì - tohle demo prostì musíte mít!!), který je již pouhou sekundu za ruským rekordem. Sázím se, že se i jemu podaøí uskuteènit tu skvìlou osmnáctu - pak již nastoupí køemíkové Quake-hodiny a uvidíme, kdo z koho. O nìco níže se v sekci CONTEST setkáte s novým pøíspìvkem do soutìže o nejlepší screenshot. Tentokrát jej poslal Otvírák.
- Na Gebyho serveru jsou k dispozici dema ze sedmé Party (Party of Pain) konající se poslední sobotu ve Zlínì. Z technických dùvodù se nakonec podaøilo zprovoznit k jakémus takémus potìšení pouze dvì - qp7axe.zip je ona hromadná bitka s výhradným použitím sekery a druhé, qp7final.zip, je finálový souboj v DM2 v rámci soutìže 2on2 (dva na dva), ve které vyhrál Kasuha s Bludrem.
- ještì máme v živé pamìti výstavu E3 a soutìž o Carmackovo Ferrari, která se na ní konala. Tresh, který Ferrari nakonec vyhrál je v souèasnosti jedním z nejzmiòovanìjších Quake-chlapíkù široko daleko. Mezi nìkolika programátory rùzných spoleèností, pøedevším pak Monolithu (Blood) se totiž strhl velký zájem o jeho hlavu (rozumìj o vítìzství), které navíc podpoøili tuènou finanèní èástkou. Tak èi tak, Tresh (vlastním jménem Dennis Fong) je v souèasnosti považován za nejlepšího hráèe Quaka. Troufalí a publicity chtiví soupeøi mu nabízeli rùzné sázky až do výše 25-ti tisíc dolarù, ale on pøijal tu nejnižší a chystá se souboj o 100 dolarù. Co je na nìm sympatické je fakt, že je ochoten hrát v jakékoliv z DM arén a není tedy specialista jako vìtšina jiných, vèetnì mne :-). Eh a abych nezapomnìl, je pøeci jen o "trochu" lepší než my všichni :-)).
- je to až neuvìøitelné, ale je tu oìpt ten mnohokrát zkoušený problém s autorskými právy, tentokrát spíše s patenty. Jistý èlovìk (v tuto chvíli nezajímavý a navíc neznámý) si totiž nechal patentovat (odkaz vede na oficiální znìní) velmi obecnou formu zobrazení akce v 3D akèních hrách (ve skuteènosti to jenom okecávám - není mi totiž naprosto jasné o co ve sktueènosti jde, protože právnické vyjádøení v uvedeném linku je naprosto neprùhledné > pokud to nìkdo prokoukne, informujte mne, prosím:-). Právnická spoleènost Kettelson již zaslala spoleènosti Apogee varovný fax (odkaz vede na jeho plné znìní), který se odkazuje pøedevším na Duke Nukema 3D. Podle názoru Bluea patent nikterak nohrožuje souèasnou scénu, ani chystané hry jako Quake 2, Unreal nebo Prey. Bude však jistì velmi zajímavé sledovat, jak se Quake scéna vypoøádá s dalším nechutným skandálem (vzpomínáte na Acuru?).
- jak to tak vypadá, ještì dlouho zùstaneme ušetøeni jakýchkoliv zpráv ohlednì Duke Nukema Forever. Nadlouho jediné screenshoty budou exkluzivnì poskytnuty lsitopadovému èíslu americké edici PC Gameru. Poté se Apogee opìt na dlouhé mìsíce odmlèí, aby pár mìsícù pøed "výbuche" zaèala se skuteèným hypem. Naštìstí mám americký PC Gamer pøedplacen, takže nezùstanu této exkluzivity ušetøen. A doufám, že ani vy ne, proto že se chystám na scanner ...
- pokud jste novou "idsofťáckou" sajtu projeli skrz na skrz, jistì vám následující link nic neøkne. Ostatním však usnadní práci s hledáním - jde o odkaz na tajnou stránku s dvìma dosud nevydanými screenshoty - ZDE. Podle vzezøení zbranì z prvního obrázku je definitivnì jasné, že rozdíl mezi Quakem a Quakem 2 bude opravdu rapidní.
11.8.1997, pondìlí 22.20
- a máme tu novou verzi QuakeWorldu, tentokrát již s oznaèením 2.0. Výèet novinek a zmìn oproti verzi minulé vypadá opravdu hutnì a tak se následující soubory stávají pro všechny, byť obèasné, hráèe QuakeWorldu nutností. <tesin> z Exit clanu se nechal slyšet, že mu jeho dial-up spojení na slušnou hru na US serveru bohatì staèí. Podìlte se i vy se svými zkušenostmi. Domácí stránku QuakeWorldu najdete ZDE > lenoši si rovnou mohou nahrát klient i server verzi.
10.8.1997, nedìle 15.30
- Demo Hexena 2 bude obsahovat dvì single-player a jednu deathmatch úroveò. Hruát budete moci buï za Paladina èi Assassina (ve høe je charakterù ještì o nìco více) a to jak softwarové, tak v GL-verzi.
- na TÉTO stránce mùžete vyzkoušet nìkolik skvìlých levelù do Quaka. John carmack autorovi poskytl zdrojové kódy k originálním deathmatch mapám, a tak se zde mùžete setkat s úpravou DM3 (Abandoned Place), DM4 (The Bad Place - zde vzhledem k faktu, že McGee pracuje na nové verzi DM4 pro Quaka 2 použit jiný název) a DM6 (The Dark Zone). Kromì tìchto tøí již známých map se na uvedené stránce nachází ještì jedna, zbrusu nová 1on1 mapa, která vypadá opravdu skvìle. Doporuèuji k downloadu všechny ètyøi. Vzhledem k velkému poètu levelù jsem provedl update sekce "LEVELS", kde nyní najdete témìø desítku nových úrovní. Doporuèuji k nahlédnutí - v single-mapách je nìkolik skuteèných lahùdek. V souèasnosti testuji další úrovnì, takže se mùžete tìšit v brzké dobì na nový pøísun.
- id Software rychle odpovìdìla na krásnou sajtu Apogee/3DRealms a dnešním ránem uvedla do provozu novou homepage. Najdete jí na stejné adrese - http://www.idsoftware.com - vypadá oprvdu skvìle. Jen by to chtìlo trochu rychlejší linku :-)
- vèera probìhla ve Zlínské hernì VIRTON další Quake Party s názvem "Party of Pain". Kromì domácího "týmu" se jí zúèastnila i ètveøice Quakerù ze samotné Prahy, èi jejího pøedmìstí. Mnohem dùležitìjší je ovšem fakt, že si všichni skìle zahráli - neorganizované souboje v DM úrovních (pøedevším DM4 byla v kursu, následovala DM2 a DM6), organizované souboje CTF, turnaj 2on2 a znaènì bolestivý hromadný souboj bez zbraní pouze s holýma rukama a sekerami, to vše perfektnì ladilo a kulturní dùm Flip prošel zatìžkávací zkouškou. Stany tune for raportáž :-).
8.8.1997, pátek 21.30
- vzhledem k dnešní dovolené jsem prakticky celý den vìnoval Quake-CZ. Kosmeticky bylo upraveno nìkolik stránek, pdostatnìjší zmìny najdete snad jen v sekci "FILES", kde byly zveøejnìny nové verze nìkolika programù a pár jich bylo i doplnìno (koneènì i KasCam:-). V nejbližších dnech dozná obrovských zmìn sekce "KONKURENCE", kde se kromì veleèlánku o stavu na poli 3D her objeví témìø pro každou chystanou 3D-akci speciální preview a rozdìlány jsou i profily konkurenèních firem (Epic MegaGames, 3DRealms a snad i ION Storm a Ritual). Máte se tedy na co tìšit, nìco z toho by se mìlo objevit on-line již v nedìli (tedy pokud pùjde ftp-server, o víkendu rád stávkuje).
- Kdy bude Hexen 2 se pøesnì neví. Ty z nás s èerným svìdomím se touto myšlenkou nijak zvášť nezabývají, neb mají na svých hardiscích pirátskou betaverzi, ale v každém pøípadì je znám termín vydání demo-verze, ve které by mìlo být sice jen nìkolik málo úrovní, ale aspoò nìco. Tak tedy, ono slavné datum zní 22.srpna. Poøádnì si ho zapamatujte, je to Zaèátek Konce :-))
- Aèkoliv nemám poèítaèe Apple Mac pøíliš v lásce a kam až moje panìt sahá, nevzpomínám si, že bych kdy na nìjaký sáhl, mám tu smutnou zprávu pro všechny jejich fandy - spoleènost Lion entertainment znenadání ukonèila vývoj projektù Quake, Shadow Warrior a Unreal, což je pøedevším v prvním pøípadì vzhledem ke stádiu projektu velmi, ale velmi, pøekvapivé. V souèasnosti se vedou jednání s Accolade a MacSoftem, ale i když snad doufejme tyto projekty najdou uplatnìní, budoucnost není pøíliš rùžová.
7.8.1997, ètvrtek 23.45
- dnešek je již celý ve znamení pøíprav na akci akcí, Party of Pain, v sobotu se konající hromadnou vraždu v lokalitì mìsta Zlín. Konkrétní informace o této akci (je sice pozdì, ale na èumendu je vítán každý) najdete na speciální stránce ZDE. Nìco hodnì informací najdete i na Martínkovì Výkladní skøíni (èi jak se to jmenuje:-) - v této souvislosti si mu dovoluji vyjádøit velké rozèarování nad monopolním nasazení kilometráže. Howgh :-)
- Lingvistických zmìn doznala Kasuhova stránka vìnovaná KASCAMu a jisté novinky najdete i na GEBYho sajtì. Tuzemskou novinkou, která taktéž stojí za zmínku je úžasné (již se tìším na skeptický názor CPOCe:-) Lookovo demo za 2:14 v podmínkách naší FAST soutìže. Porovnáte-li jej s výsledky naší dnes již historické soutìže, zjistíte, že Look porazil i pøes znaènì tìžší podmínky (tj. SKILL) drtivou vìtšinu tehdejších úèastníkù. Zdá se, že Reapery zná již jako své boty :-).
- další malý update CONTEST stránky, kde naleznete tøi screenshoty v rámci pøíslušné vìèné soutìže. Upozoròuji, že pøedevším dva poslední rozhodnì jsou k poražení, takže se koneènì mùžou pøedvést i opilí Djukeøi, kteøí poprvé spustili Quaka.
- možná si ještì vzpomenete na doby, kdy nikdo z nás nevìdìl o nìjakém Rocket Jumpu a kdy jste se o tom (mluvím-li alespoò za sebe), dozvìdìli mezi øeèí nìkde na Internetu. Následnì se ovšem objevila jedna geniální stránka, která se celá živila pouze odpovìdmi na otázky PROÈ, CO, JAK, KDE, apod. v souvislosti s právì RocketJumpem. Ona stránka znamenala bez nadsázky prùlom ve høe øady z nás, a proto si Vás dovoluji upozornit na novou URL a vzhled sajty - tentokrát jí naleznete ZDE.
- Spoleènsot Activision, doposud v Quake-scénì zastávající výhradnì roli distributora her vyvinutých pod hlavièkou jiné firmy se v posledních dnech dohodla a zakoupila (!!!) tým Raven Software, tkerý v souèasnosti stojí jen nìkolik málo krùèkù od cíle jménem Hexen 2. Kromì toho jsou momentálnì ve tvorbì další dva tituly - MegaSlayer a Take No Prisoners a mùže se pochlubit bestsellery Heretic a Hexen: Beyond Reality. Finanèní èástka nebyla sdìlena, ale není podstatná, obchod byl uskuteènìn výmìnou za znaènou èást balíku akcií Activision.
- Koneènì se objevili nìjaké obstojné mapy pro Duke Nukema 3D. Hráèi je však netvoøili jen tak, potøebovali motivaci v podobì mnoha cen v+ìnovaných spoleènsotí TEN. To my, Quakeøi vídáme podobné výtvory na každém kroku a každý den. Ale pøesto, mrknìte se na TO, pøíjemné rozptýlení to je ...
5.8.1997, úterý 23.00
- Joost Schur ve své dnešní aktualizaci neopomenul zaøadit nové URL Quake-Cz a poslal mi velmi pozitivní majl, kterým se musím hrdì pochlubit ... "Well done, i really enjoyed the layout and you seem to cover a lot of ground for a foreign site (not that i understood anything). Cool sunglasses for you." V sekci International na jeho indexové databázi Quake-stránek najdete i grafické hodnocení, kromì znímìných sluneèních brýlí jsem dostal (z velké èásti patøí i Mirkovi Karbanovi) 4 kostièky z pìti a co do obsahu byla Quajke-Cz ohodnocena dokonce 4 a pùl kostièkami z pìti možných.
- Další perfektní preview (psané formou rozhovoru s Bearem) na Quaka 2 zveøejnil èasopis Online Gaming Review, dozvíte se z nìj napøíklad o tom, že nebude shareware, ale pouze dvou èi tøí-úrovòové demo a hlavnì že se skuteènì nejedná o datadisk podobný Doomu2 a jeho "vztahu" k jednièce - vše bude 100% nové, grafika, zvuky, zbranì i nepøátelé (snad nezapomenou na èerstvou vodu, již dnes se skrz všechnu tu krev nedá skoro prohlédnout). Chcete-li vidìt ještì dále do budoucnsoti, navštivte TUTO stránku vìnovanou technologii pøíští generace, pracovnì nazvané Trinity.
4.8.1997, pondìlí 22.00
- Máme tu další èeskou stránku jednoho z nedílných èlenù èeské Quake-scény. Zaèíná mi pøipadat, že už je vlastní stránka skoro povinností - ale to je jen dobøe. Po GT4W, Martínkovi a Kasuhovi se tedy poslušnì zaøadil i Geby. Jeho stránku najdete ZDE a jak už napovídají Gebyho aktivity, obsahem jsou hlavnì informace o Quake-serverech a ftp-mirroru Quake sekce na ftp.cdrom.com. Takže absolutní must-see. TEdy alespoò pro dnešek, uvidíme jak to pùjde dále ...
- Druhý tuzemský link je podle mne ještì krapet zajímavìjší a je jen na nás, jak se mu povede v budoucnu. Spoleènsot Internext 2000 (www.inext.cz) totiž v rámci spuštìní vlastního news-serveru založila diskuzní skupinu urèenou jen a jen Quakovi (za zmínku stojí snad ještì diskuzní skupina vìnovaná Kali). Tak tedy - nastartujte své news-klienty (jsou souèástí vašich browserù), naloadujte server news.inext.cz a skupinu inext.games.quake. A pøispívejte - veškeré dotazy ohlednì Quaka smìøutje spíše tam než do mého mailboxu. Možná vám odpoví nìkdo fundovanìjší èi alespoò rychlejší. A když ne, odpovím vám tam já. Každopádnì by byla škoda tuto skvìlou možnost k rozpoutání nekoneèné koverzace zahodit.
- GT4W, který dennì brouzdá adresáøi nových levelù pro Quaka již dávno zaznamenal Munyulovu sérii "Muny". Dosud bylo vydáno asi pìt separovaných úrovní, které však nyní autor spojil do deathmatch-packu a pøidajíc do nìj nìco nového vznikl balík devíti minimálnì prùmìrných, èasto zajímavých, skvìlých a obèas i úžasných úrovní. Vìtšina z nich je urèena spíše menším skupinkám, èi dokonce párùm, rozhodnì se nedoporuèují hrát ve více než ètyøech hráèích. Testnout je mùžete ODSUD.
- Po pøeètení nìkolika srovnání pøipravovaných quakovek (jiný název mi nepøipadá pøíhodný:-) jsem se rozhodl sám stvoøit nìjaký èlánek a pøi poèáteèním browsení jsem jaksi pozapomnìl na chystané pokraèování Dark Forces s podtitulem Jedi Knight. Tato hra mi mezi ostatní jaksi nezapadá a CPOC má asi pravdu, že pro to aby hráèe zaujala bude nutná alespoò èásteèná znalost a obliba tématu, kterému se vìnuje, tj. Hvìzdných válek, a alespoò sebe za jejich fandu pasovat rozhodnì nemùžu, spíše naopak, i kdyžý jsem kvùli nim ještì nikoho nezavraždil. I námìtem a obsahem bude hra mírnì odlišná. Pøesto se rozhodnì mrknìte na fanouškovskou, ale pøekvapivì informativní stránku. A to nejdùležitìjší vám prozradím rovnou - termín vydání byl distributorem stanoven na 1. záøí 1997.
- hit posledních dnù, mnoha èasopisy vyhlášený za nejvìtší hit objevivší se na E3, Quake 2 se jako všichni pøedešlí kolegové úspìšnì roztahuje po Internetu a nakonec se usídlil i na vlastním Stomped serveru.. Nutno ovšem øíci, že jde o asi nejlepší zdroj informací o Quakovi 2 - http://quake2.stomped.com/.
- neodpustím si pochválit jinak nesnášený èasopis Score za to, že po ètvrt roce opìt oživil svou stránku. I vy tak mùžete znovu pravidelnì zabrowsit na adresu (novou) http://score.chipnet.cz. Nesmíte ovšem zapomenout ani na Level, který podobnì aktuálnì pøistupuje ke své stránce již dlouhou dobu.
- Spoleènost SunStorm po obstojném (a vlastnì jediném vpravdì komerèním kromì Plutonium Paku) datadisku k Djukovi Duke it Out in D.C. již polìrnì dávno vrhla svoje síly na Blood datadisk Cryptic Passage. Zajímavý rozhovor s tímto týmem si mùžete pøeèíst v magazínu Adrenaline Vault, který se již tradiènì vìnuje Build-hrám (viz www.elitegames.com). V každém pøípadì tu ovšem bude vìtší tlaèenice, protože i samotný Monolith chystá svùj datadisk s názvem PlasmaPak - pár prvních screenshotù je k vidìní ZDE. Jak se ze zmínìného rozhovoru dozvídáme, SunStorm vytvoøí ještì jeden datadisk k DN3D (Duke Nukem's Vacation: Life's A Beach!) a již nyní pracuje na add-onu k Shadow Warrioru (Wonton Destruction). Pøedevším ten první, už termínem vydání - horizont dvou mìsícù - stojí za zmínku. Setkáme se v nìm s klasickými pøíšerami v prázdninovém duchu, napøíklad PigCop bude namísto stejnokroje pobíhat v trièku a šortkách a stejnì jako v Bloodu bude kolem pobíhat slušné množství nevinných obìtí v podobì krásných návštìvnic pláže, které bude samozøejmì radost støílet.
19.30
- další z mnoha fundovaných èlánkù o chystaných 3d hrách, trefnì pojmenovaný "Sedm Stateèných" najdete jak jinak než na Gamecenteru.
- nová verze 1.2 pro QuakeRally je venku. Upravuje však z velké èásti pouze hru více hráèù po modemu a Internetu a na single-player se prakticky nesáhlo, takže nemá cenu patch, který se svou délkou pøesahující 6MB není patchem, stahovat. KOmpletní seznam novinek a úprav najdete na domácí stránce QuakeRally. O úspìchu tohoto vpravdì revoluèního Quake-C produktu svìdèí èetné stránky jemu výhradnì jmenované. ZDE kupøíkladu najdete stránku živenou od A do Z jen a jen novinkami z QuakeRally, ZDE zas mùžete porovnat své geniální èasy s èasy pìtkrát geniálnìjšími :-), a ZDE se po nedùvìøe z minulého odkazu pøesvìdèíte o jejich pravdivosti - dema, dema, dema. Svou speciální sekci dostalo QuakeRally i v index-odkazišti Slipgate Central a autoøi levelù se již nemusí bát o prostory - klasický server ftp.cdrom.com je jim k dispozici ZDE.
29.7.1997, úterý 22.00 "What are you waiting for ... "
- Kevin Cloud sice stále mírnì uhýbal, ale pøesto jsme se dozvìdìli, že termínem pro vydání Quaka 2 jsou vánoce. Sice to bude podle všeho o fous, ale msíto dárkù a kapra se budeme všichni brodit v krvi. Co takhle Quake ][ Party 24. prosince veèer ??? :-)
- Pravidla pro Deathmatch 4.0 se nám mírnì zamotaly a v souèasnosti se milíbí o poznání ménì - pøi sebrání Quad Damage totiž hráè na dobu jejího držení ztratí veškeré brnìní, ale naopak se zvýší úèinost na osminásobek (tj. OctaPower). Kromì ještì nìkolika kosmetických úprav se do hry vrátil granátomet, jehož frekvence støílení se mírnì zvýšila a který hráèi automaticky ubírá jisté procento energie pøi každém vystøeleném granátu (to je to co mi vadí nejvíce - když už, proè je v tomto smìru zvýhodnìn raketomet?). Další úžasnou novinkou, která se bezprostøednì týká Quaka 2 je hudba. Jak již bylo øeèeno, bude ji pro id Software vyvíjet specializovaná skupina lidí, která má již jisté zkušenosti s Quake-audioCD "Methods of Destruction". Dále se však dovídáme, že má gigantická hudební spoleènsot Sony zájem o vydání speciálního Cdèka výhradnì pro úèely Quaka. Jednalo by se o kompilaci již vydaných skladeb s možností èásteèné exkluzivity, o kterou již projevil zájem Ozzy Osbourne.
- Quake je sice skvìlá hra, ale stejnì "skvìle" také leze do penìz. Sice nemùžu s urèitostí øíci, že kupuji nový procesor a 3D kartu jen kvùli nìmu, ale je to ten nejpádnìjší dùvod k útratì tìžce vydìlaných penìz, jaký jen mùže existovat. Dnes jsem ukonèil první stádium a zakoupil nový procesor P200. Po nedávných cenách, kdy se mi na výzvu požadující levnìjší dvoustovku než 11.000 neozval kromì jedn výsmìšnì ladìné zprávy nikdo, se koneènì ledy pohnuly a v pondìlí mi od H&J došel ceník, kde již cena dìlala Kè 4.500,- (øejmì tedy pøedzvìst oné srpnové zmìny v politice Intelu). Sice jej o dvì hodiny pozdìji pro velký zájem (!!) zdražili, ale pouze o pár set a na mém rozhodnutí to nic nezmìnilo. Nyní tedy srdce mého poèítaèe bije dvìstìkrát za minutu a oba jsme šťastní. Tìš se, 3D karto ...
- n asvìtì je již témìø týden a já ostuda link na další èeskou Quake stránku zveøejòuji až nyní. Kasuha vytvoøil specializovaný domov pro svùj Quake-C výtvor "KASCAM" na adrese - http://www.geocities.com/TimesSquare/5971/. Již dnes zde najdete alespoò anglicky psané struèné informace o jeho geniální kameøe a to ještì v nejbližších dnech pøibude èeská verze a snad i mnohem konkrétnìjší informace.
- Rád bych ještì dodal pár slov k nešťastné "SCREENSHOT" soutìži. Nejde o to, že bych dostal málo pøíspìvkù, nejde o to, že když už za nìco stojí, je na nich Bludr (Martínek prostì neodolal :-)). Prostì se mi nelíbí a když už za nìco stojí (neøíkal jsem to už?), nejde o screenshot, ale o vytípnutou obrzovku (nebo snad lze zapisovat klasicky orázky pøes F12 pøi pøehrávání dem?). Proto je jediným pravidlem nutnost típnout obrázek ze hry, se stavovým pruhem, s raketometem ve výhledu a se vším všudy. Ale stejnì, na ten Martínkùv výtvor se mrknìte, koneckoncù není tak špatný ...
27.7.1997, nedìle 22.30
- stalo se již tradicí že id Sofatware testuje všechny dùležité a testovatelné vìci na svém "Inferno" QW serveru pøímo v provozu. Nejnovìjší novinkou se stávají nová pravidla s verzí 4.0, která souèívají pøedevším v ozbrojení hráèe. Ihned po vstupu do hry a po každém další respawnu má každý z hráèù 250% energie a 200% brnìní. S respawningem pøedmìtù je to podobné jako v Deathmatch 2.0, všechny lékárnièky se po prvním sebrání nenavratnì ztratí a jedinou možností ak nabrat drahocené bodíky energie je sebrání batohu, které dodá vždy 10%. Pøi dosažení energie ve výši minimálnì 300% se hráèi dostane bonusový power-up nesmrtelnosti. Velmi zajímavé, sice není zdaleka jisté, zda tento systém nalezne uplatnìní i v Quaku 2, ale sám o sobì je jistì zajímavý.
- další z mnoha zasvìcencù nám pøedkládá své názory na chystané 3D-akce na adrese blablabla. V kostce se v nich dozvídáme o obrovské inovaci Quaka 2 oproti prvnímu dílu (rozdíl by mìl dosáhnout rozdíl mezi Doomem a Quakem, což považuji za velmi nepravdìpodobné), o deathmatchem zatíženém SiNu, o fascinujícím Hexenu 2 a o Daikatanì. Na závìrus tránky se dozvídáme o jednom mì absolutnì neznámém projektu, který však rozhodnì stojí za povšimnutí.
- od dvou osobn jsem nezávisle obdržel témìø desítku obrázkù do ìèné soutìže o nejlepší screenshot, ale ani jeden nebyl hoden zveøejnìní. Snažte se zachytit nìjakou zajímavou akci, krásnou scenérii a ne jen nudný pohled na letící raketu nebo tuctový støih na hráèe (teï ovšem nemám na mysli Martínka, ten se "provinil" tím, že poslal obrázek s umírajícím Bludrem:-). Teprve potom máte šanci na úspìch.
- rozhovor s Romerem. Další, ale zajímavý. ZDE
- nyní je ten pravý èas pustit k poèítaèi svého sourozence, matku, otce èi pøítekyni (risknìte klidnì i manželku), která vùbec nerozumí poèítaèovým hrám, ale má pochopení a umí anglicky. Na TÉTO adrese se totiž doèká výborného èlánku, který dotyèné(mu) porzradí vše o spoleènosti id Software, jejich hrách a jejich vlivu na herní prùmysl. Jistì, mùžete si ho pøeèíst i vy, ale èlánek je opravdu dlouhý a obèas se budete nudit, protože se jedná o pøepis jakési písemné práce urèené do rukou uèitele, který taktéž nikd Dooma ani Quaka nehrál.
Starší news (upozoròuji, že bez frejmu)