Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 20.07.2012, 08:53

Indie Game: The Movie

V květnu měl internetovou premiéru dlouho očekávaný film Indie Game: The Movie. Koupit jej lze na iTunes či na Steamu, ale taky přímo na oficiálním webu, kde lze předpokládat, že z vašich peněz tvůrci uvidí největší část a navíc si tu kromě digitální verze můžete koupit i DVD nebo BluRay. Pokud o projektu nic netušíte, prohlédněte si trailer a vězte, že se snímek dostal na prestižní Sundance festival (a uspěl tam), sbírá velmi pozitivní recenze (aktuálně na Rotten Tomatoes 100% pozitivních!) a co je nejpikantnější, že po právech na jeho příběh sáhla HBO jako po inspiraci pro hraný dramatický seriál. To všechno říkám proto, že jde o profesionální dokument s velmi vysokou produkční hodnotou. Jeho kanadští tvůrci sice sehnali investici na Kickstarteru a je to pro ně podle všeho první projekt podobného rozsahu, ale to je naopak výtečně předurčuje ke zdokumentování nezávislé herní scény - sami jsou nezávislí a všechno obětují své tvůrčí vizi.

Daleko víc vás ale nejspíš zajímá, jak dobrý je vlastně Indie Game: The Movie a jak věrně zobrazuje nezávislou vývojářskou scénu. Neméně důležitá je také otázka, pro koho je snímek vlastně určen? Jaké pocity z něj bude mít insider velmi pozorně sledující nezávislý herní vývoj a jak jej budou na druhé straně vnímat diváci zcela neznalí her a vývoje? Třeba váš nerudný otec, který nikdy nechápal, co na těch hrách vlastně vidíte. Ale popořádku...

Všeobecné | Sobota 30.01.2010, 22:28

Jakub Dvorský nejen o Machinariu

Jednu z nejzajímavějších přednášek letošní GDS měl Jakub Dvorský, který představil svůj tým Amanita Design a novou hru Machinarium. Tu pevně doufám nemusím nikomu představovat, i tak ale bylo Jakubovo vyprávění nesmírně zajímavé a poučné. Vývoj Machinaria totiž trval tři roky a Jakub v přednášce velmi poutavě popsal celý proces tvorby, včetně inspirace a zásadních rozhodnutí. Více o přednášce si můžete přečíst a poslechnout v tomto článku, já po jejím skončení Jakuba požádal o krátký rozhovor s jasným cílem - dostat z něj, co má v plánu dál.

Konkrétní plány sice nevyzradil, vedle plánů na verzi pro Live Arcade, ale pracují na "něčem menším" a nemělo by jít o Machinarium 2. Mezitím Jakub spolupracoval s Janem Svěrákem na loutkovém filmu Kuky se vrací (premiéra je plánována na květen 2010, více o projektu třeba tady), v němž vytvořil podobu lesním potvorám a dalším loutkám. Ale o tom už v rozhovoru, který původně vyšel ve SCORE.

Konzole | Čtvrtek 13.08.2009, 16:16

Wii MotionPlus

Dokud Microsoft a Sony nevydají svá vlastní řešení pohybového ovladače představená na letošní E3 (a to se nestane dříve než v půlce příštího roku), sklízí veškeré ovoce v tomto segmentu Nintendo. A ačkoliv by klidně mohlo pasivně vyčkávat (což v některých ohledech sebevědomě činí – viz dosud nezměněná cena Wii), uvedlo v červenci na trh rozšíření ovladače MotionPlus. Co to je? To společně s "trojrecenzí" prvních podporovaných her shrnuji v následujícím krátkém článku.

Všeobecné | Neděle 19.07.2009, 21:45

Zadarmo, a přesto se ziskem

Bezplatné masivní multiplayerové online hry jsou hitem posledních let. Za jejich hraní hráči nemusí platit, přesto ale dokáží svým tvůrcům přinést velmi zajímavý zisk. Jak tato zdánlivě neřešitelná rovnice funguje a jak se těmto hrám daří pod "krutou" nadvládou dominantního World of Warcraft? Překvapivě dobře - zatímco totiž WoW "drtí" konkurenci žádající po hráčích poplatek za předplatné, bezplatné onlinovky jsou zjevně zcela svébytným žánrem. Zde je článek původně otištěný v červnu 2009 ve SCORE.

Všeobecné | Čtvrtek 05.02.2009, 01:37

Tichý útok Electronic Arts

Možná si říkáte, na co že potřebuje EA útočit. Jde přece o dlouhodobě největšího herního vydavatele, který stabilně okupuje nemalou část prodejních žebříčků a finančně se mu daří nadmíru dobře, takže o čem je řeč? Ve skutečnosti v Electronic Arts v nedávné době došlo k určitým komplikacím (v podstatě klasický syndrom uspokojení), spojením Vivendi a Activisionu firma přišla o pozici vydavatelské jedničky, v jistých žánrech si EA nechali takříkajíc ujet vlak a některé hry trochu překvapivě propadly. Jenže to se nyní změnilo a v poslední době se zdá, že EA nasadila k útoku, jenž má všechny ukazatele naprosto promyšlené strategie, která potěší nejen akcionáře firmy a pomůže vydavateli k vyšším ziskům (čert je vem), ale měla by potěšit i obyčejné hráče bažící po jediném. Po kvalitní zábavě.

Všeobecné | Středa 21.01.2009, 23:40

Jak se dělá mobilní hra?

Mobilní hry jsou zatím možná ve stínu těch "velkých", ale v posledních letech zažívají obrovský boom - vloni přesáhly tržby z prodeje mobilních her v USA jednu miliardu dolarů, do roku 2013 se očekává globální "hodnota" mobilních her bezmála sedm miliard dolarů! Zajímá vás, jak se taková mobilní hra dělá, v čem se tahle práce liší od  klasických her, jak moc zábavný džob to je a jestli vývojáři z toho nekonečného zírání do malého displeje nemají problém se zrakem? Pohled do zákulisí vývoje mobilních her!

Všeobecné | Čtvrtek 25.09.2008, 19:50

Obtížná obtížnost

Jak těžké nebo naopak snadné by hry měly být? Co člověk, to názor, každý bychom si to představovali trochu jinak a chudák vývojář se v tom má vyznat. Měl by udělat hru, která bude bavit nejen úplného začátečníka, ale i ostříleného harcovníka. Skutečnost bývá ovšem trochu jiná - se stále stoupající popularitou her bohužel začínají dominovat příležitostní hráči a tomu se přizpůsobuje i náročnost her. Je to ale nutné? Další téma psané původně pro SCORE, poněkud otřepavý námět, ale snad alespoň trochu inspirativní...

Všeobecné | Úterý 13.05.2008, 21:49

Making of Mafia

Ve SCORE 150 se umístila na jedenáctém místě nejlepších her všech dob. Na světě se jí prodalo přes dva miliony kusů. Ale především ? hráli ji snad všichni, a kdykoliv na ni s někým přijde řeč (s spolupijanem v hospodě, spolužákem na srazu, prostě s kýmkoliv...), vyslechneme si nadšené vyprávění, které je zpravidla zakončeno hrdým konstatováním: ?Dohrál jsem ji snad už pětkrát a stále mě to baví!? Zkrátka a dobře, jestli se o nějaké hře dá v České republice říci, že je kultovní, je to Mafia. A tak je na místě oprášit po těch dlouhých letech vzpomínky, vzít si na pomoc historiky a využít očitých svědectví těch nejpovolanějších. Takhle to tehdy bylo...


Novější <--|--> Starší