Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Neděle 13.02.2011, 21:49

Týden ve hrách: 13. února 2011

Skvělý rozhovor s Billem Roperem zveřejnila Gamasutra (druhá část ještě bude doplněna). Roper je veterán z Blizzardu, který hodně (ne-li všechno) vsadil na Hellgate: London, což je jeden z největších herních průserů desetiletí. Co se mohlo pokazit, co se tu spolehlivě pokazilo a Roper to zdůvodňuje vskutku kouzelně: "The biggest failure with Hellgate is we just tried to do too much." Nebyl první ani poslední vývojář, jehož projekt zahubily přehnané ambice, ale je také možné se na to dívat mnohem jednodušeji - Hellgate: London byla solidní single-playerová hra s tragickým obchodním modelem, která navíc vyšla v nehotovém stavu. Všechno zlé je ale pro něco dobré - z trosek Flagship Studios vznikli Runic Games, kteři vytvořili vynikající Torchlight, jež některé odvážné myšlenky kolem Hellgate realizoval (resp. realizuje, viz MMO pokračování) mnohem rozumněji. Teď ještě aby i Roper sehnal těch 6 až 8 milionů dolarů na svou novou hru - v rozhovoru zní trochu bezradně, jakoby jeho kariéru opravdu zhatil ten jeden nepovedený titul. Fakt bych byl rád, kdyby ještě dostal šanci. Alespoň bychom zjistili, jestli se v tom Blizzardu opravdu jen vezl...

Nova nám znovu servíruje varování před počítačovými hrami, podle Fox News hry zase podněcují hráče ke znásilňování. Média, která o hrách ráda píší negativně, jsou už notoricky známá (vedle Fox News například britský Daily Mail). Je to jedno z největších mediálních klišé a nejsmutnější je, že jsou spolupachateli i herní weby, které tyhle hlouposti vděčně přebírají (u nás je v tomto směru nejaktivnější Bonusweb, viz příklad). Zábavné je, že se velmi často objevují i opačné zprávy - studie, které tvrdí, že Tetris pomáhá na deprese, nebo že hraní akčních her vylepšuje zrak. Jejich relevance je přitom zhruba stejná jako u varovných studií a jak objasňuje skvělý článek (přístup bohužel pouze pro předplatitele) z posledního Reflexu, není radno jim věřit. Vyzývám tedy rozumné herní novináře i bloggery - nechme tohle zpravodajství Křišťálovou Lupou ověnčené iDnes a věnujme se důležitějším zprávám. Já tímto příspěvkem vyhlašuji na tomto blogu pozitivním i negativním vlivům her či hraní embargo.

Tvůrci World of Goo na svém blogu zveřejnili detailní analýzu prodejnosti hry na různých platformách, především na iPadu. Klíčové jsou ony tři body, které vám zajistí propagaci hry na App Store - buď si hru vybere mezi vyvolené ("featured") Apple, nebo o ní napíší herní weby, případně se dostane do prodejního žebříčku. Přesně tak to je a není to zrovna optimistické, zvláště když uvážíte, že můžete ovlivnit pouze druhý bod a to v situaci, kdy se o totéž snaží stovky konkurentů. Docela by mě zajímalo, jak začala spanilá jízda her jako Angry Birds nebo Cut the Rope - nehrála i v jejich úspěchu jistou roli náhoda? A ještě jeden údaj z analýzy prodejů World of Goo, pokud nemáte na její čtení čas. Za první měsíc po premiéře se na iPadu prodalo 125 tisíc kusů, nejlepší měsíc na Steamu se prodalo 97 tisíc kusů (včetně dvojího zlevnění) a nejlepší měsíc na WiiWare 68 tisíc kusů. Přesto vývoj na konzole nezavrhují - dobře vědí jaká loterie App Store je.

Zajímáte-li se o hry na sociálních sítích, čtěte téma Gamasutry, která si zde klade jednoduchou otázku: Mají šanci prosadit se na Facebooku i menší vývojáři? Text je to optimistický a opravdu se zdá, že bychom se mohli dočkat i my, kdo od her na Facebooku naivně čekají, že půjde o hry. Zejména aktivity společnosti Kabam si žádají pozornost a doufám, že článek povzbudí i další.

Steam je miláček herních médií, takže (ač jsem jeho nadšeným uživatelem) vítám každou zmínku o jeho "utiskovaných" konkurentech. Industry Gamers (přesněji stejnojmenný web) si popovídali s šéfem GamersGate Theo Bergquistem - některá jeho vyjádření směrem ke Steamu (zejména tvrzení, že je Steam právě teď na vrcholu a čeká ho ztráta tržního podílu) jsou z ranku "přání otcem myšlenky", ale tak nějak chápu, že se snaží vůči lídrovi trhu vymezit. Je každopádně hezké, že se GamersGate daří, proti loňsku zvýšili před vánoci obrat o 72% (alespoň doufám, že jsem to dobře pochopil). Dotaz do pléna: používáte někdo GamersGate, D2D nebo Impulse? Pokud ano, proč?