Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Neděle 16.01.2011, 22:23

Týden ve hrách: 16. ledna 2011

Relativně nenápadnou událostí týdne se staly dva milionové rekordy. Minecraftu už se prodalo milion kusů (cca 10 tisíc dalších přibývá každý den), což je na indie one-man-show projekt bez jakékoliv reklamy úctyhodné číslo, obzvláště když je stále v beta fázi. Budu se opakovat, ale tohle je zlomová událost, která definitivně dodává indie scéně kredibilitu i u posledních skeptiků. Mě by spíš zajímalo, jestli se z události nějakým způsobem poučí herní branže jako taková v čele s jejími největšími hráči - jednak z úspěchu konkrétní hry (jak by takovýhle herní koncept vypadal s velkým rozpočtem?), jednak z toho, v jakých podmínkách může vzniknout finančně extrémně úspěšný projekt.

O druhý významný rekord se postarala Zynga, jejíž CityVille má 100 milionů hráčů. Růst už se zpomaluje (zastaví se patrně na hranici 110 milionů) a podle zmíněného článku je daleko důležitějším měřítkem úspěchu počet hráčů, kteří hrají denně (tady má FarmVille oproti současným 18 milionům denních uživatelů CityVille rekord dvojnásobný), nicméně smeknutí je na místě a jak nemám Zyngu rád, tahle hra se i z hlediska herního designu od zbytku jejich produkce poměrně výrazně liší. K tématu doporučuju dvoudílný článek Gamasutry (první a druhá část), který velmi detailně popisuje způsob, jakým se CityVille podařilo dosáhnout takového počtu uživatelů. Klíčová věta (zvláště s ohledem na předchozí odstavec): "Buďme upřímní, pokud nemáte 50 milionů dolarů na reklamu a pět her na cross promotion, nikdy nebudete hrát stejnou ligu jako Zynga."

Další a další drby ohledně PSPhone jsou jen dalším a dalším výsměchem PR oddělení Sony. Je to stěží uvěřitelné, ale v situaci, kdy známe parametry, fotky, benchmarky, videa i srovnání (čínští dělníci se činí), si Sony stále mele to svoje ""We can't comment on rumours and speculations." Je ovšem třeba dodat, že onen telefon s herními atributy s největší pravděpodobností nebude disponovat názvem PlayStation (půjde o herní smartphone Sony Ericsson v rámci řady Xperia), tudíž má pramálo společného s herní divizí Sony. K tématu doporučuji tento editorial (nutná registrace). V týdnu také prolétla zpráva o výkonu PSP2, který je prý srovnatelný s PS3. Nemám nejmenší problém tomu věřit, je ovšem otázkou, jakou u takového handheldu můžeme očekávat výdrž baterie. Novými technologiemi se zas tak do hloubky nezabývám, ale neušlo mi, že v poslední době není problém zajistit extrémní nárůst výkonu, nýbrž současně s ním udržet na uzdě energetickou spotřebu. A když uvážíme parametry Nintenda 3DS a PlayStation 3...

Gamasutra uvádí prodejní výsledky za prosinec. Co zaujalo: 1) Přes ranzantní kampaň kolem Kinectu dokázalo Nintendo udržet relativně slušný náskok (2,36 milionů prodaných Wii vs. 1,8 milionu X360) a Wii se stalo i jasně nejprodávanější konzolí celého roku. Xbox 360 byl ovšem údajně vyprodaný a nedostatek zásob bude pokračovat i v lednu a únoru. 2) V souhrných dolarových příjmech za hardware, software a příslušenství byl ovšem rozdíl mizivý (Wii 32%, X360 31%), což je jen potvrzení staré pravdy o mizerném "tie ratiu" u Wii (zde článek k tématu, kde to ovšem na tak zásadní rozdíly nevypadá). 3) Zatímco se hry na handheldy a konzole prodávaly v roce 2010 oproti roku předchozímu méně, prodej fyzických kopií (!!!) PC her stoupl o 3%, což je ze všeho nejvíc zásluha Starcraftu II a WoW Cataclysm. 4) Celkově americký herní trh klesl v prosinci o 9% ve srovnání s prosincem 2009, za celý rok je pak hodnota nižší o 5%. Analytik Pachter to přičítá vysokým cenám hardware a prorokuje snížení cen všech tří konzolí. První krok očekává od Sony.

A na závěr to trochu odlehčíme. O záměru Segy pustit se do záchodkového byznysu jsem psal v krátkých zprávičkách. Britský Daily Mail (to je ten bulvárek, co obvykle na hrách nenechá nit suchou) zveřejnil bližší detaily i video. Sega chce vydělávat na reklamě (to tedy nevím, jak bych byl s otevřeným poklopcem ochoten vyčkat u reklamy na pokyn ke startu) a tři hry vymyslela docela zajímavě, v typickém japonském duchu. V jedné budete dokonce soupeřit s předchozím "hráčem" o nejsilnější proud. To si říká o leaderboards!