Všeobecné | Neděle 16.01.2011, 22:23
Týden ve hrách: 16. ledna 2011
Relativně nenápadnou událostí týdne se staly dva milionové rekordy. Minecraftu už se prodalo milion kusů (cca 10 tisíc dalších přibývá každý den), což je na indie one-man-show projekt bez jakékoliv reklamy úctyhodné číslo, obzvláště když je stále v beta fázi. Budu se opakovat, ale tohle je zlomová událost, která definitivně dodává indie scéně kredibilitu i u posledních skeptiků. Mě by spíš zajímalo, jestli se z události nějakým způsobem poučí herní branže jako taková v čele s jejími největšími hráči - jednak z úspěchu konkrétní hry (jak by takovýhle herní koncept vypadal s velkým rozpočtem?), jednak z toho, v jakých podmínkách může vzniknout finančně extrémně úspěšný projekt.O druhý významný rekord se postarala Zynga, jejíž CityVille má 100 milionů hráčů. Růst už se zpomaluje (zastaví se patrně na hranici 110 milionů) a podle zmíněného článku je daleko důležitějším měřítkem úspěchu počet hráčů, kteří hrají denně (tady má FarmVille oproti současným 18 milionům denních uživatelů CityVille rekord dvojnásobný), nicméně smeknutí je na místě a jak nemám Zyngu rád, tahle hra se i z hlediska herního designu od zbytku jejich produkce poměrně výrazně liší. K tématu doporučuju dvoudílný článek Gamasutry (první a druhá část), který velmi detailně popisuje způsob, jakým se CityVille podařilo dosáhnout takového počtu uživatelů. Klíčová věta (zvláště s ohledem na předchozí odstavec): "Buďme upřímní, pokud nemáte 50 milionů dolarů na reklamu a pět her na cross promotion, nikdy nebudete hrát stejnou ligu jako Zynga."
Další a další drby ohledně PSPhone jsou jen dalším a dalším výsměchem PR oddělení Sony. Je to stěží uvěřitelné, ale v situaci, kdy známe parametry, fotky, benchmarky, videa i srovnání (čínští dělníci se činí), si Sony stále mele to svoje ""We can't comment on rumours and speculations." Je ovšem třeba dodat, že onen telefon s herními atributy s největší pravděpodobností nebude disponovat názvem PlayStation (půjde o herní smartphone Sony Ericsson v rámci řady Xperia), tudíž má pramálo společného s herní divizí Sony. K tématu doporučuji tento editorial (nutná registrace). V týdnu také prolétla zpráva o výkonu PSP2, který je prý srovnatelný s PS3. Nemám nejmenší problém tomu věřit, je ovšem otázkou, jakou u takového handheldu můžeme očekávat výdrž baterie. Novými technologiemi se zas tak do hloubky nezabývám, ale neušlo mi, že v poslední době není problém zajistit extrémní nárůst výkonu, nýbrž současně s ním udržet na uzdě energetickou spotřebu. A když uvážíme parametry Nintenda 3DS a PlayStation 3...
Gamasutra uvádí prodejní výsledky za prosinec. Co zaujalo: 1) Přes ranzantní kampaň kolem Kinectu dokázalo Nintendo udržet relativně slušný náskok (2,36 milionů prodaných Wii vs. 1,8 milionu X360) a Wii se stalo i jasně nejprodávanější konzolí celého roku. Xbox 360 byl ovšem údajně vyprodaný a nedostatek zásob bude pokračovat i v lednu a únoru. 2) V souhrných dolarových příjmech za hardware, software a příslušenství byl ovšem rozdíl mizivý (Wii 32%, X360 31%), což je jen potvrzení staré pravdy o mizerném "tie ratiu" u Wii (zde článek k tématu, kde to ovšem na tak zásadní rozdíly nevypadá). 3) Zatímco se hry na handheldy a konzole prodávaly v roce 2010 oproti roku předchozímu méně, prodej fyzických kopií (!!!) PC her stoupl o 3%, což je ze všeho nejvíc zásluha Starcraftu II a WoW Cataclysm. 4) Celkově americký herní trh klesl v prosinci o 9% ve srovnání s prosincem 2009, za celý rok je pak hodnota nižší o 5%. Analytik Pachter to přičítá vysokým cenám hardware a prorokuje snížení cen všech tří konzolí. První krok očekává od Sony.
A na závěr to trochu odlehčíme. O záměru Segy pustit se do záchodkového byznysu jsem psal v krátkých zprávičkách. Britský Daily Mail (to je ten bulvárek, co obvykle na hrách nenechá nit suchou) zveřejnil bližší detaily i video. Sega chce vydělávat na reklamě (to tedy nevím, jak bych byl s otevřeným poklopcem ochoten vyčkat u reklamy na pokyn ke startu) a tři hry vymyslela docela zajímavě, v typickém japonském duchu. V jedné budete dokonce soupeřit s předchozím "hráčem" o nejsilnější proud. To si říká o leaderboards!