Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 27.01.2012, 09:39

I kopírovat se musí umět

Aktuální kauza napodobeniny úspěšné hry Tiny Tower v podání Zyngy není nijak převratná. Čtyři příklady za všechny. Za prvé: slavná Zuma Deluxe od PopCapu okopírovala tehdy už pět let starou japonskou hru Puzz Loop. Za druhé: bestseller posledních let Angry Birds byl vytvořen na základě flashovky Crush the Castle. Za třetí: úspěšní vývojáři XBLA hitu Splosion Man se ohradili proti nápadně podobné hře MaXplosion od Capcomu, ačkoliv se sami velmi pravděpodobně "inspirovali" hrou Explodemon (vyšla sice později, ale její vývoj prokazatelně začal dřív, viz tento blog). A za čtvrté: iPhone hit Tiny Wings jeho autor zjevně vytvořil poté, co si zahrál o rok starší hříčku Wavespark. Život není fér.

Na hratelnost nelze aplikovat copyright (nebo to alespoň není tak jednoduché, zvlášť když jste garážoví vývojáři s omezeným rozpočtem, který nepočítá se soudními výlohami) a pravděpodobně se všichni shodneme, že je to dobře - pomáhá to evoluci her, což ostatně nejlépe dokazují všechny výše zmíněné případy, kdy je plagiát podstatně zábavnější než originál. Jason Kapalka z PopCapu prohlásil, že mu nevadí herní klony, pokud nová verze originál nějakým způsobem vylepší. To je docela rozumný přístup. Na internetu se ozývají hlasy (a někteří si opravdu neberou servítky), které tvůrce Tiny Tower obviňují z pokrytectví, protože se sami inspirovali hrou Sim Tower. Jenže to je právě pointa - zatímco tady šlo opravdu o "zdravou" inspiraci (obě hry toho kromě námětu nemají zase tak moc společného), Dream Heights od Zyngy je zcela evidentní plagiát Tiny Tower (údajně vytvořený poté co majitelé NimbleBit odmítli nabídku Zyngy na odkoupení firmy).

Je smutné, když se podobných "krádeží" dopouštějí velké firmy jako je Zynga (včerejší článek Edge popisuje, že jde o dlouhodobou strategii firmy) nebo Gameloft. Jak je vůbec možné, že firmy se stovkami vývojářů musí hledat inspiraci na indie scéně? A jak vlastně mohou kritizovat kopírování her, když se téhož (byť v jiném slova smyslu) sami aktivně účastní? Život není fér.

PS: Tématu se věnuje také včerejší sloupek Gamasutry. A dnes znovu v trochu teoretičtějším duchu.