Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 13.12.2010, 18:02

iPhone tip: Cut the Rope

Chválit profláklé hity je možná trochu zbytečné a já jsem tu chtěl vždycky psát spíš o méně známých hrách na iPhone, ale nejnovější dolarový bestseller Cut the Rope si zmínku chtě nechtě zaslouží - za poslední měsíc (kdy se mimochodem neustále vracím ke Game Dev Story) je to ostatně jediná nová hra, která mě zaujala. Pro Chillingo, po kterém po úspěchu Angry Birds skočili EA, hru vytvořilo studio ZeptoLab (soudě dle jmen vývojářů nejspíš ruské) a za šest týdnů od premiéry se jí prodaly už přes tři miliony kusů. Důvody obrovského úspěchu jsou zřejmé, v podstatě je to stále jeden a tentýž recept - na jedné straně přímočarý a triviálně jednoduchý koncept (hru zvládne hrát dokonce i kočka!), na straně druhé nesmírně promyšlený design. Premisu jako obvykle nejlépe objasní trailer na YouTube, já na hře oceňuju především originalitu, absenci faktoru náhody (z tohoto důvodu mi vůbec nesedí Angry Birds) a především neustále svěží design úrovní, které před hráče díky novým nástrahám a nástrojům předkládají nové a nové problémy, přičemž ovšem nijak radikálně nestoupá obtížnost.

Ještě jeden postřeh - tvůrci do hry postupně přidávají nový obsah (v nové 1.1 přibyl celý balíček Cosmic Box s pětadvaceti úrovněmi) a nebojí se ani zcela bezplatných bonusů (jako čerstvé vánoční edice), což se u úspěšných iPhone her stalo jakýmsi standardem (viz Doodle Jump nebo právě Angry Birds). To je v kontrastu se zažitými praktikami i velkých her na PC a konzolích, kde většina hladových vydavatelů DLC chápe jako příležitost k dalšímu zisku. I tady přitom existují výjimky (Valve), jejichž záměry jsou stejné, jako u zmíněných iPhone her - vydávání dodatečného obsahu hře zajistí nepolevující zájem hráčů, bezplatnou publicitu a potažmo i nové zákazníky. Ne snad, že by se z toho měl stát trend, zas tak moc si nefanděme, ale třeba podobnou strategii časem zvolí i další firmy.