Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 05.01.2011, 23:54

Herní WikiLeaks

Před pár týdny jsem znovu narazil na web Unseen 64, od té doby pozorně sleduju každou aktualizaci a ve volné chvilce se hrabu v archivech. Web znám už z jeho začátků, kdy se soustředil výhradně N64 hrám (odtud název), které nikdy nebyly vydány (a vzhledem k osudu Nintenda 64 jich bylo víc než dost), později se ale autoři rozhodli rozšířit záběr na všechny existující platformy a věnují se nejen nevydaným hrám, ale například i betaverzím, které se od finálních verzí tak či onak liší (což může být také zajímavé, viz třeba Ico). Jistě všichni známe ty nejprofláklejší případy zrušených her (namátkou Warcraft Adventures, Project Van Buren nebo Sam & Max Freelance Police), vedle nich ale existuje nepředstavitelné množství dalších projektů, které byly v různé fázi vývoje odepsány nebo radikálně pozměněny. Ač se na Unseen 64 dozvíme jen o zlomku z nich, je to nesmírně cenné svědectví o odvrácené, ale přesto zajímavé straně herní branže. Pro příklad vybírám pár pozoruhodných záznamů, všem ale vřele doporučuji vlastní pečlivé prozkoumání bohatého archivu Unseen 64.

- Killzone 1 bylo původně ve vývoji pro první generaci PlayStation. První technologické demo ovšem Sony nadchlo natolik, že tvůrcům poskytlo pět let na vývoj PS2 hry. Zajímavé je, jak odlišně první záběry vypadají od finální hry.

- Rovněž Rayman byl vyvíjen dlouho před verzí pro PlayStation - původně byl cílen na SNES a vypadal jako kdejaká jiná plošinovka, byť s kooperací pro dva hráče. Možná právě tohle je inspirace pro připravovaný Rayman Origins.

- Vývoj Witchera, tak jak ho známe, byl komplikovaný sám o sobě, ale věděli jste, že byl poprvé ohlášen už v roce 1997, tehdy ještě v podání polského studia Metropolis? Pokud mě paměť neklame, tenkrát to měla být spíše Diablovka.

- Český ministr zahraničí měl mít vlastní hru! Tedy, ne tak docela. Third-person střílečka z WW2 se měla jmenovat Schwarzenberg zřejmě jen shodou náhod. Projekt dopadl stejně jako desítky dalších - bez vydavatele skončil. 

- Guardians: Agents of Justice měl být v podstatě X-Com, ovšem se superhrdiny, navíc od tvůrců Master of Orion! Zní to skvěle, co? Vydavatel Microprose se ovšem dokončení nedočkal, vývojářské studio zkrachovalo.

- Slavná konzolová střílečka GoldenEye 007 měla původně vyjít ještě na SNES a údajně mělo jít o on-rail střílečku podobnou Virtua Copu. Více o historii vývoje téhle hry je k přečtení jinde na internetu, viz linky na Unseen 64.

- 2 Finger Heroes je mlátička pro Xbox 360, kterou měli hráči ovládat pohybem prstů či jednoduchých gest rukou (pochopitelně prostřednictvím Kinectu). Vizuálně vypadá úžasně, zajímavé jsou také důvody zrušení.

- Některé další zajímavé záznamy: The Fallen, Sadness, The Witcher Outcast, Killing Pablo Escobar, Project Dagger, Dealer: Chronic, Pills & Coke, CCTV, Cops, Dirty Harry...