Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 17.09.2010, 00:29

Budoucnost DLC (nejen) podle EA

Finanční ředitel Electronic Arts Eric Brown se rozpovídal na konferenci investorů pořádané Deutsche Bank v San Franciscu a nebývale otevřeně odpověděl na dotazy týkající se nových trendů, Facebooku, mobilních platforem, úspěchu DLC či problému prodeje her z druhé ruky. GamesIndustry.Biz včera přinesl krátkou novinku, dnes pak publikoval prakticky kompletní transkript diskuze (oba články vyžadují bezplatnou registraci). Je velmi zajímavý, ovšem také místy dosti nepřesný a zmatečný, takže je třeba si leccos domyslet a číst pozorně. Nabízím pár postřehů k tématu DLC, které v řeči Erica Browna rezonuje nejzřetelněji...

Vyjádření Browna lze na první pohled interpretovat tak, že DLC k FIFA 10 vydělala EA 30 milionů dolarů (to ostatně implikoval i titulek původní novinky), což je více než vydělala samotná hra. Ve skutečnosti Brown vysvětluje, že tyto příjmy v současné době tvoří "single digit uptake on revenue" (tedy navýšení příjmů pod hranicí 10%), ovšem pochvaluje si vysokou marži (na rozdíl od krabicové hry jim z peněz za DLC zůstane 70-80%) a také velký potenciál růstu tohoto typu příjmů. Tady jen podotknu, že se DLC u FIFA 10 míní režim Ultimate Team, kde si hráč kupuje karetní balíčky s hráči a postupně buduje tým - je to ve své podstatě dobře vymyšlený, skvěle fungující a poměrně férový systém (mj. i proto, že lze balíčky koupit i za body získané ve hře, tedy bez utrácení peněz - jen to je pochopitelně výrazně pomalejší). Příjem 30 milionů dolarů je v každém případě úctyhodné číslo, ale vezmeme-li si celkovou prodejnost hry (cca 10 milionů kusů?), příslib budoucího růstu je ohromný.

První část transkriptu o aktuálních problémech s poklesem prodejů je (alespoň tedy pro mě) trochu příliš zmatečná na to, abych se pokoušel vynášet nějaké soudy, ale několik zajímavých poznámek vypíchnu. Brown očekává drobný pokles v meziročních prodejích, ovšem spoléhá na vánoční sezónu, ve které se za dva měsíce uskuteční 36% (alespoň předpokládám, že tam vypadl symbol %, připadá mi to adekvátní) všech prodejů v herní branži - nic nového pod sluncem, ale osobně považuju zrovna line-up EA za dobře rozvržený mezi celých dvanáct měsíců. Brown dále zmiňuje pokles prodejnosti her i Wii a velký nárůst naopak u PlayStation 3, který přičítá snížení ceny. Na otázku, zda očekává uzdravení trhu (podle tohoto článku poklesly prodeje meziročně zatím o 9%) odpovídá vyhýbavě a je tady zřetelně vidět, že v EA spoléhají právě na nové trendy, tedy schopnost získat ke každé hře dalších 5, 10, 15 nebo i 20 dolarů navíc pomocí prodeje DLC. To je chytrá strategie i v souvislosti s tím, že proti minulé generaci konzolí daleko více příjmů z prodeje her pramení z TOP 20, tedy z malého počtu těch nejúspěšnějších her - hity jsou zkrátka nyní ještě mnohem důležitější a dává tedy smysl jejich popularity dále využít právě u DLC.

Závěr? Pokud jste si snad mysleli, že je DLC jen další z dočasných trendů, jakým byl předtím třeba epizodický obsah, dejte si facku. Stahovatelný obsah se právě teď stává nedílnou součástí obchodního modelu celé herní branže a během několika málo let jí poměrně výrazně a obávám se i značně necitlivě promění. Na každý slušný Ultimate Team (o obchodním modelu Valve nemluvě) připadne deset jiných konceptů, kdy firmy bez skrupulí osekají jádro hry a funkce, které by ještě před lety byly součástí základní krabice prodávané za 1400 korun, budou s velkou slávou prodávat navrch za dalších 200 korun. Jistě, časem se trh pročistí a mizerné DLC se prostě nebudou prodávat - změní se ale standardy a věci, které před pár lety byly zadarmo, budou napříště zpoplatněny.

K tématu se vyjadřuje i můj oblíbený blogger Bill Harris a já si vypůjčím závěr jeho úvahy: "Zajímavé je, že současně se snižující se hodnotou pro zákazníka přicházejí o peníze i velké herní firmy. V jiných oborech - těch chytrých - se firmy v případě klesajících příjmů snaží nabídnout zákazníkům něco navíc. Ne méně. Bohužel, nikoliv v herní branži." Ostatně, o záměru herních společností dobře vypovídá záměr Bobby Koticka (a tedy Activisionu) prodávat hráčům za třicet dolarů film sestříhaný z in-game animací. K tomu už se dá bez použití vulgarismů jen těžko něco dodat.