Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Čtvrtek 02.09.2010, 23:57

Ještě jednou k Mafii II...

Je pozoruhodné, jak všichni (včetně mě) spoléháme na DLC a předem je automaticky považujeme za záchranu hry a jejího useknutého konce. Pohled na první dvě oznámená DLC přitom celkem jasně naznačuje, že se tahle rozšíření ubírají nepříliš zajímavým směrem. Alespoň to tak cítím já - místo atraktivního pokračování příběhu Vita a Joea tu je zcela nová postava (viz video) nesouvisející s původním scénářem. To si mohl dovolit Rockstar s GTA IV a jeho dvěma přídavky, tam šlo ale o rozsáhlé datadisky, které dokázaly samostatně zaujmout. Jimmyho DLC jsou arkády. Neříkám, že špatné, možná si je ze zvědavosti i koupím, ale čekal jsem víc (stává se nám z toho trochu leitmotiv, což?). Vzhledem k tomu, jak časně po vydání hry vychází (a tedy jak dlouho musely být ve vývoji) tomuto směrování DLC opravdu nerozumím. Pravdou ovšem je, že jsem podobně v rozpacích z velké části jiných DLC různých her - ve srovnání s konkurencí je tohle ještě relativně ucházející. Přesto, nevyužitá příležitost rozvést příběh základní hry je zklamáním. Nepochybuju, že by se takový přídavek prodával lépe.

Case sepsal velmi detailní a nelítostnou kritiku a dokonce Mafii II příkře přirovnává k interaktivnímu filmu Mad Dog McCree. Inu, co dodat, místy drsné, ale popis je to přesný. Jen ten "výstup" byl v mém případě přeci jen milosrdnější - určitá pozitiva mi dokázala slušně kompenzovat výhrady. Tohle má ale každý jinak, je to otázka přístupu a priorit. Dnes se třeba těším do hospody, kde je tragická obsluha, zahuleno, bídná kuchyně, ale skvělé pivo ;-). 

Článek Ekonomu myslím nesmyslně spekuluje o tom, jaký bude mít úspěch či neúspěch Mafie II dopad na tuzemský herní průmysl (doslova, zda ho neúspěch pošle ke dnu). V článku je řada dobrých postřehů, ale nejsem zcela přesvědčen, že to jsou spojené nádoby. Dotčení by mohli být zejména v Bohemia Interactive a ty desítky kvalitních vývojářů by se z 2K Czech také jistě nevypařili. Pobavilo mě odmítnutí šéfa studia odpovědět na otázky s odkazem, že jsou kontroverzní. Tohle nechápu - žádná otázka není kontroverzní, kontroverzní může být jen odpověď. Když jsem před časem zveřejnil, že z 2K Czech odešlo několik desítek vývojářů, reakce byly velmi dotčené (jistě, částečně kvůli nepřesnosti), ačkoliv vydavatelské firmy ve světě zcela běžně samy oznamují propouštění v tiskových zprávách. Není zač se stydět, tohoto přístupu je mi líto.

Dan Krásný (píše k nám do Score) je s hrou naopak spokojen. Nesouhlasím s ním zejména v oblasti dabingu (který obhajuje i jinak poměrně kritická recenze na TG), ačkoliv musím přiznat, že jej posuzuji jen na základě videa, jež bylo nahrané z demoverze (což jistě není objektivní). Kritizovat spojení "tlustý zmrd" není hnidopišství, ale důkaz dobrého sluchu a zdravého rozumu. Mimochodem, sám jsem hrál v angličtině i první díl - český dabing byl sice tehdy velmi slušný (zjevně proto, že vznikal přímo v Illusion Softworks), ale ani zdaleka nedosahoval kvalit anglického znění, jak se u nás často píše. Ale nic proti gustu, někomu jisté věci prostě trhají uši, jinému je to šumafuk. Pokud chcete další pochvalný článek, čtěte třeba recenzi na fanstránce Mafiagame.cz, byť mi text připadá kritičtější, než by se mohlo podle známky zdát. 

Zajímavé bude sledovat odhady prodejnosti na VGChartz. Ty první (z 28. srpna) jsou jistě nepřesné (i proto, že tam je započítán jen jeden den prodeje v Evropě, kdy se prý prodalo po sto tisících kusech na PS3 a X360), ale brzy to bude zajímavější. Před vydáním hry jsem odhadoval, že bude Mafia II potřebovat na návratnost zhruba tři miliony kusů (podle jistých zasvěcených odhadů stál vývoj hry celkově cca miliardu korun) a předpokládal sem, že to není nesplnitelný úkol. Teď, s vědomím verdiktů recenzí, už to tak optimisticky nevypadá, ale stále bych neházel flintu do žita - PC verze se bude prodávat slušně a vydavatel u ní má větší podíl na zisku než u konzolových portů. Průšvih to, pevně doufám, nebude.

A ještě jednou ke stejnému tématu - pokud jde o rentabilitu hry, je hojně citovaný analytik Michael Pachter pesimistou (viz také druhý článek z dneška). Pravdou je, že Take Two historicky opravdu není ve vývoji příliš disciplinovaná (patrně s vědomím, že je z průšvihů vytáhne GTA a příležitostný hit jako BioShock nebo Red Dead Redemption), ale s tím mají problémy prakticky všichni (s výjimkou slovenského Cauldronu; myšleno v nadsázce). Je to téma na speciální úvahu - zmanagovat dvousethlavý tým pracující na tak tvůrčím (a předem obtížně definovatelném) projektu, jakým je vývoj špičkové hry, umí zřejmě jen pár lidí na světě. Zpátky k Pachterovi - náklady na vývoj Mafie II odhaduje na minimálně $35 milionů. Bude to jistě víc, ale jestli i při téhle sumě předvídá neúspěch... No, zopakuju to ještě jednou: Průšvih to, pevně doufám, nebude.

Update: Tady najdete dle mého soudu (= jak už jsem se zmínil, považuji anglický dabing za lepší českého) velmi šikovný amatérský hack, který umožňuje hrát hru s anglickým dabingem a českými titulky (což bůhví proč oficiálně nelze). Ze stejného soudku je rozhovor s Vlastimilem "Homer" Zavřelem, jehož malá část je věnovaná dabingu Mafie II - jeho odpovědi leccos vysvětlují ;-). Mimochodem, Zavřelovo angažmá je podle mě další velký omyl. Pominu, že 56letý herec dabuje postavu, které je nějakých 25 let, ale jeho angažmá v Simpsonových je natolik profláklé, že by neměl dabovat dramatickou charakterní postavu. To opravdu trhá uši jen mě?

Respektovaný blogger Bill Harris, který na základě úvodu Mafie II označil Dana Vávru za nejlepšího herního scénáristu současnosti (raději budu pro efekt citovat: "Daniel Vávra is the best writer in gaming today. Period. He's sitting in a room, and no one else belongs in that room. No one else is even knocking on the door." - to by si Dan, myslím, měl dát do CV) se nelichotivě vyjádřil o závěru hry. Nemůžu než podepsat.

Update 2 (10.9.): V Reflexu je o hře dvoustránka (nejste-li předplatitelé, link se zpřístupní až příští čtvrtek), na příští číslo je ještě ohlášená recenze, jsem opravdu zvědav, kdo jí napíše. Tento aktuální článek napsal Jaroslav Švech (přednáší v Brně Herní studia) a jsou v něm použity citáty z rozhovoru s Danem Vávrou. Text je to výborný, doporučuji.

Dále telegraficky: Recenze v americkém mainstreamovém týdeníku Entertainment Weekly se známkou C (ekvivalent 65%). * Zvěsti (pocházející z herních dat) na fanouškovských stránkách o tom, že by měly být další DLC zajímavější, mohu potvrdit - podle mých zdrojů se to bude díky bohu opravdu tak či onak týkat hlavního příběhu. Tady to snad někdo prohlásil i polo-oficiálně, prima. * Aktuální údaje VGChartz přisuzují Mafii II 0,66 milionu prodaných kusů - vzhledem k nepřesnosti u PC verze bych odhadoval, že je teď už možná někde kolem milionu.

Update 3 (12.9.): Úvaha Russe Pittse o tom, že Mafia II není hra, nýbrž interaktivní film. Jen proto, že je hlavním lákadlem příběh? Nesouhlasím, ale ono je vyznění článku složitější (a také pozitivnější) než titulek. Každopádně si text přečtěte, je výborný. * Na přelomu září a října proběhnou dvě vývojářské akce, GDS a GameAccess - na obou by dle aktuálně dostupných informací měla být jedna přednáška od 2K Czech. Pořadatelé GDS zatím téma nespecifikovali, v případě GA bude přednášet Martin Zavřel o managementu. Těžko říci, jestli se někdy dočkáme alespoň trochu upřímného "Making of" s QA - sál by byl jistě zaplněný do posledního místa. * Pokud jste, tak jako já, obrázky z Playboye při hraní aktivně nehledali, tady najdete kompletní galerii celé padesátky dívek.

Update 4 (13.9.): Pospi sepsal pro Esubu svojí představu toho, jak by měl příběh hry pokračovat po useknutém konci. Dobrý nápad. * Jedna z řady hezkých parodií - fiktivní rozhovor s designérem Mafie II. ;-) * Mafia II ve Velké Británii i potřetí na špici. Skvělý výsledek, ale proti minulému týdnu byl zaznamenám pokles prodejnosti o 58% a předtím proti premiérovému týdnu o 23%. Samozřejmě to nedokážu přepočítat na prodejní čísla, ale ze všeho nejvíc to svědčí o tom, že v těchto dnech chybí konkurence.

Zaujala mě velmi detailní recenze hráče Jiřího Kolaříka, který Mafii II hrál bezmála 40 hodin, z čehož 10 minut strávil u Playboye (to by mě zajímalo jak, nebo vlastně radši ne...). Ale vážně - má skvělé postřehy, jak v pozitivech, tak v negativech. Dobré jsou i jeho starší články, ve kterých se na Mafii II těší, třeba už kvůli tomu, jak se o hře před vydáním mluvilo. V červnovém článku například uvádí: "Herní doba by měla být kolem dvaceti hodin + vedlejší úkoly a mise, které jsou dobrovolné." To tehdy opravdu někdo z 2K řekl?

Poslední update (21.9.): Jakou úctu má 2K ke svým vývojářům dokazuje manuál Mafie II, kde zcela chybí skuteční tvůrci hry z 2K Czech. I titulky ve hře jsou sestavené dost podivně, ale tohle je svinstvo. * Hra překonala světový rekord v počtu použití slova "fuck". Tady je hezký sestřih - je jich tam na 200, prý to ale není úplná kolekce. * Minule jsem mystifikoval zmínkou o článku v Reflexu, netušil jsem, že už nejsou články ze starších čísel volně přístupné. V aktuálním čísle Reflexu mimochodem zveřejnili recenzi hry (link tedy využijí jen předplatitelé). Připadá mi slabá. Sice kritizuje podobné věci jako odborné recenze, ale vedle zmínky o nedotaženém příběhu autor tvrdí, že je konec dobře vypointovaný. A to tedy opravdu není. * Ptáte-li se na budoucnost Dana Vávry, tady je drobný náznak - shání investora na svůj další projekt. Držím palce, vím o co jde a bylo by fajn, kdyby to klaplo. * V Hospodářskách by měl někdy tento týden vyjít rozhovor s Janem Kuderou, původním investorem Illusion Softworks - snad po letech prozradí něco zajímavého.

Brněnská Sedmička otiskla článek s řadou citací - zaujalo mě tvrzení, že je Mafia II "nejdražším českým dílem zábavního průmyslu, které je zároveň nejznámější na světě". To je dost možná pravda, ale také je třeba dodat, že bohužel jen zlomek světové veřejnosti tuší, že jde o český produkt. Rozhodně z toho neviním 2K Czech, ale je dobré si to uvědomit - tuším, že před rokem byla v GamePage anketa mezi návštěvníky GamesComu. Ptali se německých hráčů, zda znají nějakou českou hru. Nikdo si na žádnou nevzpomněl, jen jeden filuta si vítězoslavně vybavil Zaklínače.