Asociace herního průmyslu, vítej!
Psal jsem to už ráno ve stručných aktualitách, ale tohle si zaslouží krátký komentář - vznikla Asociace herního průmyslu České a Slovenské republiky, která si klade za cíl (cituji z tiskové zprávy a webových stránek) "zlepšit povědomí o videohrách mezi širokou veřejností, představit hry jako aktivní formu zábavy pro všechny věkové generace, zefektivnit diskusi o problémech v tomto oboru zábavního průmyslu a poskytovat potřebných základních informací veřejnosti a médiím." No, upřímně řečeno, tohle jsou takové vzletné proklamace, které se obvykle do tiskových zpráv píší - neříkám, že tyto aktivity AHP nebude prosazovat, skutečný význam má ale její vznik podle mého názoru především pro samotné členy.
Ti totiž po dlouhých letech konečně založili platformu (tady předpokládám hodně pomohla aktivita Martina Bacha, díky za ní), na které mohou společně diskutovat, řešit případné problémy v herní branži a efektivně společnými silami postupovat při prosazování svých zájmů například v legislativních či regulačních otázkách. Právě v tomhle vidím hlavní přínos existence Asociace, zvláště pokud se ke triu konzolových distributorů doplněných Electronic Arts přidají i další firmy, nezávislí distributoři a případně i vývojáři, což je pokud je mi známo součást plánu AHP.
Přínosem pro nás zvídavé hráče by pak mohla být snaha (opět cituji z webu) "poskytovat médiím do budoucna lepší údaje o struktuře herního trhu v ČR a SR," pod čímž si představuji třeba pravidelné zveřejňování prodejních žebříčků (nikoliv ovšem konkrétních čísel prodejnosti, to je utopie), jak je běžným zvykem v jiných zemích. Společnost GfK, která nedávno začala tyto informace sbírat, sice podle rozhovoru s Eurogamerem zveřejňování výsledků svých výzkumů neplánuje, ale jestliže se Martinovi podařilo přesvědčit ke spolupráci Sony, Microsoft i Conquest, tohle snad dokáže také ;-).
První vlaštovkou ve zveřejňování informací je pak dosud nedostupný údaj o velikosti trhu (viz tisková zpráva). Podle členů AHP by měla hodnota trhu s počítačovými hrami a s hrami pro herní konzole za rok 2009 činit 1,871 miliardy korun, což mělo být o 15,5 % více než v roce 2008. Osobně se mi zdá tato suma přemrštěná (Martin Schovanec z Xzone také správně podotkl, že je z velké části tvořena hardwarem), ale rozhodně nehodlám fušovat do řemesla odborníkům, kteří s těmi čísli pracují - spíše mě potěšil ten meziroční růst, zvláště vzhledem k hospodářské krizi, která vloni nepochybně ovlivnila i zdraví tuzemské herní branže. Tak tedy, Asociaci herního průmyslu popřejme pevné zdraví a nám spoustu zajímavých čísel.