Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 10.05.2010, 19:18

Natal jako velká neznámá...

Za měsíc (plus pár dnů navrch) začíná E3 a s blížícími se tiskovými konferencemi začínají i věčné spekulace o nových oznámeních, zejména v podání trojice výrobců konzolí. Zatímco u Sony je nějaké zásadní hardwarové oznámení spíše nepravděpodobné, od její konkurence se toho čeká hodně. Na tahu je především Nintendo - to se zcela jistě pochlubí novým handheldem 3DS (viz březnová tisková zpráva), někteří analytici pak předpokládají také ohlášení Wii HD. V tomto směru jsem trochu skeptický a spíš předpokládám, že bude Nintendo klesající prodejnosti čelit silným line-upem her a případně i snížením ceny Wii. A Microsoft? Zmenšená "slim" verze Xboxu 360 je veřejným tajemstvím, ostře sledované bude ale zejména oznámení týkající se Natalu.

A já se rovnou přiznám, že mám v tomto směru značné pochybnosti. Microsoft sice Natalu věnoval vlastní konference už v neděli, den před tradiční pondělní tiskovkou, to ale více než o čemkoliv jiném svědčí o významu, který Natalu přisuzuje samotný Microsoft. Další indicie už jsou alarmující - Microsoft dal předem vědět, že neumožní fotografování nebo natáčení prezentace (a je myslím nasnadě, že se mu to uhlídat nepodaří a že se více či méně kvalitní nahrávka tak jako tak objeví), o předchozích pikantnostech (na mysli mám třeba spekulace o potřebě značného prostoru nebo dřívější zvěsti o tom, že Natal nedokáže přesně snímat černochy) raději nemluvě.

Hlavně mi ale, selským rozumem vzato, připadá podezřelé, že Microsoft slibuje zvládnout pohybem těla to, na co Sony a Nintendo potřebují relativně komplexní ovladač. Nevěřím tomu, že Natal dokáže snímat tak přesně a rychle jako Wiimote a PlayStation Move a s byť jen malým zpožděním reakce či nepřesností pohybu bude jeho konkurenceschopnost dosti omezená. Je tohle důvod, proč je Microsoft tak ostražitý při prezentaci Natalu médiím (výše zmíněný zákaz natáčení zdaleka není první, při řadě novinářských prezentací bylo zakázáno natáčet obrazovku - proč asi)? Další problém pak vidím ve schopnosti Microsoftu a třetích stran vyvinout během jednoho až dvou let hry schopné konkurovat úspěšnému Wii, jehož výjimečně nadaní designéři měli na vývoj podobných her přes pět roků (totéž se mimochodem týká Sony).

Není ale třeba stahovat kalhoty před brodem - za pět týdnů se o Natalu dozvíme pravdu. Co od něj očekáváte vy?