Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Neděle 09.05.2010, 23:46

Zynga utíká z Facebooku? Cha!

Můj vztah ke společnosti Zynga a jejím hrám je, nebojím se říct, téměř nenávistný. Myslím, že dokážu ocenit i úspěch, který mi není zrovna po chuti (například pokud za týden vyhraje fotbalovou ligu Baník), nikoliv ale tehdy, jestliže je dosažen podpásovými metodami. A slovo "podpásové" je v případě obchodní strategie Zyngy ještě docela mírné. Dobře to před časem popsal Daniel Dočekal na Lupě, všichni jsme pak dnes a denně svědky spamování všemožných her a dalších aplikací přímo na Facebooku. O tom, že úspěch Farmville spustil lavinu podobných šíleností od jiných firem (které se často vůbec netají tím, že současně omezují své aktivity pokud jde o klasický herní trh), raději ani nemluvě. Takže když Bill Mooney ze Zyngy před pár dny prohlásil, že Farmville hrálo více lidí než Maria, otevírala se mi kudla v kapse. Možná hrálo, ale Mario nikdy hráče neotravuje, nenutí je spamovat své kamarády a nepřipomíná jim každý den, že by si ho měli znovu hrát.

Zdá se ale, že na každého jednou dojde! Facebook (jehož skříň je mimochodem taky docela plná nejrůznějších kostlivců, jak nedávno velmi trefně formuloval Dan Yoder) průběžně upravuje svá pravidla a omezení notifikací aplikací mělo negativní vliv na popularitu většiny her na Facebooku - FarmVille sice stále s velkým náskokem dominuje, ale ze zhruba 80 milionů uživatelů během jediného měsíce přišla o čtyři miliony. Daleko větší vítr má ovšem Zynga ze snahy Facebooku donutit třetí strany používat jejich vlastní platební kanál Credits, přičemž si z každé transakce ukousne 30%. Mě osobně to připadá jako vcelku legitimní požadavek - Apple na App Store, Valve na Steamu nebo třeba Microsoft na Xbox Live si nechávají platit podobný podíl, řada herních casual portálů žádá po výrobcích her ještě mnohem víc. A ruku na srdce, kde by ti zazobaní "vizonáři" byli bez Facebooku a stovek milionů jeho uživatelů?

Zynga si to ovšem nemyslí a jak informuje například server TechCrunch, seriozně uvažuje o rozchodu a spuštění vlastní sociální sítě Zlive. Tahle zpráva mě hodně pobavila. Opravdu si vedení Zyngy myslí, že si mohou dovolit odejít z Facebooku? Skutečně jsou přesvědčeni, že na vlastní platformě udrží své příjmy, resp. nepřijdou o více než těch 30%, které by museli platit Facebooku? Nepochybuju, že i Facebook by tento odchod citelně pocítil, ale jsem přesvědčen, že má ve srovnání se Zyngou mnohem méně co ztratit. Obě firmy se zřejmě nakonec dohodnou, ve skrytu duše si ale přeju, aby Zynga své výhrůžky splnila a Facebook opustila. Byla  by to skvělá podívaná a taky by se nám trochu ulevilo.

Abych to celé vysvětlil - nemám nic proti sociálním hrám jako takovým. Z profesního zájmu je průběžně testuji, hodně výmluvný je ale fakt, že jsem si kvůli tomu musel na Facebooku založit speciální účet. Jistě, jsou i výjimky (více o nich jindy), ale obecně tu nejde o to, udělat hru co nejzábavnější, nýbrž o to, aby se co nejrychleji šířila a nutila hráče k placení. A to mi vadí, zvláště když se o tomto fenoménu hovoří jako o budoucnosti herní branže. Naštěstí sociální hry procházejí živelným vývojem. Ten velmi trefně popisuje známý Trip Hawkins: "Loňský recept růstu prostřednictvím agresivního spamování už nefunguje. Vzniká poptávka po propracovanějších hrách, které jsou zábavnější a upřímně motivují hráče k tomu, aby je šířil mezi své kamarády, protože je s nimi opravdu chce hrát." To podepisuji, jen jsem zvědav, jestli se taková "upřímná" hra dokáže rozšířit mezi 80 milionů, jako to dokázala FarmVille.

PS: Mimochodem, Zynga populární koncept farmářské hry rozhodně nevymyslela. Jak popisuje tento článek, i když si odmyslíme hry jako Sim Farm nebo Harvest Moon, první facebookovou farmářskou hrou byl už v listopadu 2008 myFarm.