Lepší verze PlayStationu od Sony
Alan Wake (dojmy sepíšu v nejbližších dnech, dnes to vezmu trochu zeširoka) má těsně před vydáním, fanoušci na celém světě se těší na vynikající hru, ale Microsoft, resp. jeho marketingové a PR oddělení, to zřejmě příliš nevzrušuje. Zvláště tedy ve srovnání se Sony, které před pár týdny podpořilo Heavy Rain (v jistých ohledech podobnou hru) mnohem zajímavější a viditelnější kampaní. Je to ovšem přízačné a přesně to zapadá do strategií obou výrobců konzolí (Nintendo pro tentokrát vynecháme)...
Sony už od předchozí generace PlayStation pochopila, že o vítězi konzolové války nakonec rozhodují hry a investovalo nemalé částky do first-party vývoje v čele s ohromnou skupinou SCE Worldwide Studios tvořenou patnácti elitními studii na celém světě. Tohle je samozřejmě nesmírně drahá záležitost (zvláště když jsou někteří vývojáři až příliš úzkostliví perfekcionisté), podle mě ale v podstatě nezbytná, pokud se tedy chcete pokusit konkurovat ohromné vývojářské síle Nintenda. Microsoft jde cestou úzké spolupráce s nezávislými studii (ty využívá pochopitelně i Sony), což má řadu výhod, ale také řadu nevýhod - věrnost se tu příliš nenosí, jde o peníze. A tak se na jednu stranu šušká, že Insomniac Games (dosud věrní Sony) s příštím projektem vyrukují na všechny platformy a na stranu druhou Microsoft už dávno přišel mj. o Bizarre Creations (série PGR) a hlavně Bungie (série Halo).
Troufám si tvrdit, že tohle v Microsoftu vědí, ale nemohou s tím mnoho dělat. Plánování vývoje vlastních first-party her je otázkou minimálně tří až pěti let a právě letos Sony sklízí plody, které zasela v době, kdy dominoval Microsoft. Ten, zdá se, trochu usnul na vavřínech (jakkoliv na E3 určitě představí silný line-up, musí) - jednak hodně vsadil na Halo (většina marketingového rozpočtu šla právě sem) a jednak spoléhá na to, že si u důležitých titulů zaplatí exkluzivitu. Což jistě pomůže, jenže tak jako vyšly se zpožděním na PS3 Episodes from Liberty City, tak podle analytiků po určité době na PlayStation 3 zřejmě vyjdou i Splinter Cell: Conviction a dost možná i Mass Effect 2. Vydavatelé jako EA, Take-Two nebo Ubisoft si při extrémně drahém vývoji prostě nemohou nechat ujít jednu ze dvou next-gen platforem a tučná odměna (v případě GTA prý Microsoft zaplatil 50 milionů dolarů) vydání PS3 verze pouze oddálí.
Navzdory velkému náskoku Xboxu 360 tak bude konzolová bitva ještě hodně zajímavá - přestože je objektivně třeba přiznat, že má Microsoft na své straně cenovou výhodu a podzimní vydání Halo: Reach. Přesto je škoda (dvojnásob z pohledu hráčů), že neklade větší důraz na first-party hry a že je pak také nedokáže lépe prodat. Alan Wake jistě není mainstreamový titul (stejně jako jím není Heavy Rain), svých pár týdnů slávy v line-upu Microsoftu by si ale určitě zasloužil. O tom ale až příště. Za domácí úkol si zatím přečtěte výborný dvoudílný (první část a druhá část) rozhovor se Samem Lakem, autorem příběhu. Ten pán je kouzelník!