Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 27.04.2010, 20:45

Activision na scestí

Jestliže byl můj předchozí příspěvek k situaci v Activisionu relativně opatrný, teď už se to dá napsat bez okolků a na plnou hubu - kauzu Infinity Ward největší americký vydavatel naprosto nezvládl. K dnešnímu dni podle dostupných informací opustilo elitní vývojářské studio už 26 lidí, což je v podstatě čtvrtina jeho celkové pracovní síly, přičemž jde navíc převážně o významné členy týmu. Ne všichni zveřejnili své plány, ale je nasnadě, že většina zamířila do nového studia Westa a Zampelly, se kterým bez otálení (ale váhali byste s pozváním, kdyby u vás zazvonila Megan Fox?) podepsali smlouvu Electronic Arts.

Na celé kauze je z mého pohledu nejkrásnější fakt, že peníze nejsou všechno. Activision jsou z odchodů vývojářů zmateni (doslovná citace z vyjádření Dana Amricha), protože se lidé odchodem vzdávají bonusů, které tak budou rozděleny mezi zbylé členy Infinity Ward. Amrich už ovšem nedodal, že si Activision vyplacení bonusů podmínil pracovním závazkem. "Ano, vyplatíme vám těch sto tisíc dolarů navrch, ale hezky si u nás odpracujete dalších pár let". To je jistě zajímavá nabídka pro mladé vývojáře na nižších pozicích (a vůbec jim to nemůžeme mít za zlé), ale zkušení matadoři snadno najdou zajímavější job jinde (třeba právě v Respawnu). Notabene, když je vyplacení bonusů velmi pravděpodobně podmíněno úspěšným vyřešením soudní pře. Jeho výsledek lze nejlépe předjímat právě na základě hromadného exodusu vývojářů Infinity Ward a i když stále platí, že bude s největší pravděpodobností vyřešen mimosoudní dohodou, rozpad elitního studia můžeme interpretovat jedním jediným způsobem - jako prohru Activisionu.

Vedení amerického vydavatele tuhle lekci potřebovalo a doufejme, že se z ní poučí stejně, jako se před časem poučil jeho největší konkurent. Ostatně, v EA nejlépe vědí, že čím později padne rozhodnutí k radikální změně přístupu, tím bolestivější proces pak následuje. O nepěkné situaci v Activisionu ostatně svědčí i taková "maličkost" jako je distribuce jejich her v České republice. Můžu potvrdit informace Eurogameru (část Neoficiální důvody rozchodu) - Activision tu prý funguje stylem "partnera zneužít, vysát a jít o dům dál". Požadavky na objem odebraných her jsou nerealistické, nabídnuté ceny nesmyslné, konkurenceschopnost šedého trhu potažmo vysoká. Hodně štěstí novému distribučnímu partnerovi ABC Data, ale troufám si tvrdit, že už v tento okamžik tuší, do jaké šlamastiky se to dostali.

A tak už nezbývá než spekulovat, do jaké hry se teď Infinity Ward pustí. Myslím, že nebudu mnoho riskovat, když odhadnu, že to bude hodně jiná hra, než byl Modern Warfare. Tenhle žánr je více než dostatečně zastoupen ve zbylém line-upu EA a kromě toho nesmíme zapomenout na počátky celé kauzy, kdy se vývojáři toužili po letech pustit do něčeho trochu jiného. Na druhou stranu, RPG od nich asi čekat nemůžeme. Nějaké tipy?

Update: Poměrně velká skupina zaměstnanců (je jich 38, tedy zřejmě včetně těch, kteří zatím zůstávají v Infinity Ward) zažalovala Activision převážně kvůli nevyplaceným bonusům, celková suma se pohybuje kolem 100 milionů dolarů. Show must go on!