Tipy na Bejeweled Blitz
Minulý týden jsem v týdenní Bejeweled Blitz soutěži mezi přáteli na Facebooku konečně s cca 450 tisíci body zvítězil, všechno ale okamžitě začíná znovu. Zájem některých přátel, zdá se, trochu klesá, můj však ani náhodou - momentálně si lepší odreagování nedokážu představit a u Blitzu strávím průměrně zhruba dvacet minut denně a když mě Farid vybičuje nějakým šíleným svým rekordem, tak i o dost víc. Nepřestává mě fascinovat, jak triviální, ale zároveň geniálně promyšlená hra to je a jak už jsem psal v předchozím příspěvku k tématu, PopCap si zaslouží velké uznání. Pokud stále tápete a nedaří se vám pokořit hranici 200, 300 nebo 400 tisíc bodů, sepsal jsem pár užitečných tipů...
První zásadní věcí, která zajistí vysoké skóre, jsou násobiče a pochopení principu jejich objevování je klíčové pro volbu efektivní herní strategie. Maximální hodnota násobičů je 8x a jak je asi zřejmé, automaticky násobí veškeré následující získané body - v praxi tak můžete být seberychlejší a celou minutu likvidovat kostičky bez zakolísání, ale pokud se rychle nedostanete alespoň na hodnotu 3x nebo 4x, budete i s jinak bezchybným výkonem bojovat o skóre přinejlepším kolem 200 tisíc bodů. Naopak, pokud se dostanete na 5x nebo 6x (a to už je opravdu slušný výkon), každý úspěšný "match" vám přidá velmi slušné bodíky a máte i s drobnými chybami velmi slušnou šanci na 300 tisíc bodů.
Jinými slovy, zaměřte se na ně! Pochopitelně musíte zachovat plynulou hru a bez přestávek likvidovat kostky, ale násobiče jsou prioritou - dejte si pozor, abyste je zbytečně nedostali do spodní části pole, kde se jich budete zbavovat velmi obtížně (v takových případech bývají hodně užitečné speciální výbušné kostky). Násobiče se v zásadě objevují po úspěšném kombu, přesněji řečeno poté, co jedním tahem zlikvidujete 12 nebo více kostek (ať už obyčejným kombem nebo hromadným výbuchem). Po prvním takovém kombu ve hře se násobič objeví určitě, poté se tak dle tajného vzorce stát může ale nemusí. Osobně jsem vypozoroval, že čím delší prodleva od posledního násobiče, tím větší je šance, že vám hra "nahodí" další - neplatí to ale univerzálně a pokud uděláte několik velkých komb za sebou, klidně se vám mohou na obrazovce objevit dva násobiče těsně po sobě.
Dobrá, chápete už, že je klíčově důležité získávat násobiče a pochopili jste také, že se tak děje pomocí hromadných výbuchů nebo řetězových likvidací alespoň 12 kostek. Otázka za milon zní - jak takové úspěšné kombo provést? Samozřejmě se snažte odebírat kostky ze spodní části obrazovky - pokud spojíte trojici nahoře, na velká komba můžete zapomenout. Snažte se také používat výbuchy, opět především v dolní části herního pole. Zpočátku jsem měl tendenci si je "schovávat" na později, až je budu moci lépe "zpeněžit" pomocí vyššího násobiče a něco na tom asi je, nicméně důležitější je, že se bez velkých výbuchů k násobičům prostě nedostanete. Takže vybuchujte!
Pokud jde o konkrétní strategii hraní, priority jsou zhruba následující: 1) Spojit násobič kdekoliv, 2) Spojit 4 nebo 5 kostek najednou kdekoliv, 3) Spojit výbušnou kostku (ideálně ve spodní části) a 4) Spojit trojici co nejníže. Mezi body 3 a 4 je ovšem velmi tenká hranice - pokud je ve spodní části hodně klasických trojic, které můžete zlikvidovat, nažeňte si na nich rychlostní bonus (viz níže) a výbušné kostky nechte až na okamžik, kdy budete trochu v nouzi (větší výbuch vám potenciálně přinese víc příležitostí na další kroky). K bodu 2 zase musím dodat, že v rychlosti šanci na čtveřici nebo pětici velmi často přehlédnete - je to velká škoda, zbytečně tak přijdete o skóre, ale rozhodně to neznamená, že byste měli hrát opatrně. Druhým klíčem k vysokým výsledkům je totiž rychlostní bonus, takže se snažte při hraní za každou cenu vyhnout prostojům.
Rychlostní bonus (tzv. "match chain") je vedle násobičů druhou nesmírně důležitou cestou k vysokému skóre. Jde o bonus za to, že se vám daří likvidovat kostky rychle, řetězově, nebo zkrátka bez přestávky - bonus je odstartován po třech úspěšných spojích během dvou vteřin. Za to získáte ke skóre dalších 200 bodů, přičemž toto číslo stoupá o 100 bodů při každém dalším rychlém spoji. Přesný časový interval nutný k zachování řetězu neznám, ale další spoj byste neměli hledat déle než jednu až dvě vteřiny - dobrým pomocníkem tu je stoupající výška zvuku. Maximální rychlostní bonus je tisíc bodů, které tedy získáte za 11. i 20. "match chain" - důležitost řetězování zvyšuje fakt, že se nezanedbatelně zrychluje i celá hra (tedy přesouvání kostek, jejich mizení i objevování nových) a především že se i toto skóre samozřejmě násobí násobičem. Pokud jste tedy získali násobič hodnoty 5x, za každý jednoduchý spoj při maximálním rychlostním bonusu získáte vlastně 5 tisíc bodů (plus základních 1250)! Snad to bylo alespoň trochu srozumitelné.
S rychlostním bonusem pak souvisí speciální režim Blazing Speed, který jsem si soukromě překřtil na orgasmus (důvod je myslím zřejmý). Cestou k jeho aktivování je tzv. Ignition Meter, který se objeví se na horní levé části obrazovky po dosažení maximálního bonusu 100 bodů (tedy po jedenáctinásobném řetězci). Zatímco dosud bylo vlastně jedno, zda jste provedli třeba tři bleskové spoje během vteřiny, nebo jen jeden za vteřinu (řetězový bonus je tak či onak stále aktivní), pro naplnění Ignition Meteru je třeba několika opravdu rychlých spojů po sobě - po zhruba pěti takových bleskových spojích se obrazovka zabarví do oranžova a na krátkou chvíli všechny kostky fungují jako výbušné. Právě to je chvíle, kdy se máte šanci zbavit zapadlých násobičů a během pár kroků v podstatě vyčistit celé herní pole.
Posledním důležitým prvkem hry jsou tzv. Boosty. Jde o pět různých power-upů, které si můžete koupit za herní kredity a jsou aktivní po dobu tří her. Nevím s jakou strategií hrají ostatní, já jsem došel k přesvědčení, že jejich hodnota opravdu odpovídá ceně, ze kterou je nakupujete a hraju tedy s kombinací Mystery Gem (na počátku hry získáte náhodný speciální kámen), +5 Second (prodloužení minutové stopáže o pět vteřin) a Free Multiplier (na počátku hry se v herním poli rovnou objeví násobič 2x). Scrambler, pomocí kterého můžete kompletně přeházet celé herní pole, může pomoci pokud už sbíráte trojice jen nahoře, nicméně po výměně chvíli trvá, než se zorientujete a nikde není psáno, že dostanete sestavu, ze které budete nadšeni. Poslední Detonator vybuchne všechny speciální kostky - to se sice u zapadlých násobičů náramně hodí, zkušení hráči ale daleko efektivněji využijí první tři zmíněné power-upy.
Za sestavu tří nejlepších boostů utratíte 18 tisíc kreditů - budete-li pečlivě střádat mince získané přímo ve hře, zahrajete si ony tři hry s nejlepšími boosty zhruba jednou za půl hodiny hraní Bejeweled Blitz. Rozhodně netvrdím, že bez boostů nemůžete dosáhnout špičkových výsledků přes 300 a snad i 400 tisíc bodů (co si budeme povídat, v nemalé míře tu jde i o štěstí), pokud ale chcete jít vysokým ziskům co nejvíce naproti, nezbyde než si kredity zakoupit za skutečné peníze. Milion Blitz kreditů si můžete pořídit za devět dolarů. Pro pořádek dodávám, že ve stažitelné demoverzi je zdarma 50 tisíc kreditů a že jich po jejím zakupení dostanete milion.
Další tipy:
- Na startu nečekejte na povel "Go!" a kostky začněte likvidovat okamžitě po dopadu spodní řady. Nezapomeňte také, že už ve chvíli, kdy po výbuších dopadají nové kostky, můžete provádět další tahy (to v první verzi Bejeweled Blitz nešlo).
- Zvukové efekty jsou vzhledem k rychlosti hry hodně užitečné! Ne vždy se stíháte podívat na stav rychlostního bonusu a když už si ten zlomek vteřiny najdete, může vás to rozhodit. Lepší je orientovat se podle výšky zvuku. Závěrečné odpočítávání může leckoho znervózňovat, ale benefit v poslouchání zvukových efektů to podle mého názoru vykompenzuje.
- Hraju stahovatelnou verzi BB a neosvědčilo se mi hrát na celou obrazovku ve velkém rozlišení. Oči pak musí "létat" po monitoru a nestíhají zaznamenávat kostky jaksi podvědomě - proto hraju v okně 800 x 600 a rozhodně bych nezatracoval ani Facebookovou verzi hry. Malé okno může být v tomto případě výhodou.
- Spojením pěti kostek v řadě získáte hypercube. Její použití (prohozením se sousedící kostkou zlikvidujete všechny kostky dané barvy) je třeba pečlivě zvážit. Máte řadu jiných možností na spoje? Zaměřte se nejprve na ně. Je na obrazovce násobič, jehož získání by mohlo být složitější? V tom vám může vytrhnout trn z paty, ale obecně si hyperkostku schovejte na později, kdy s ní můžete získat více bodů.
- Pokud se vám podaří vzácně dostat vedle sebe dvě hyperkostky, můžete vymazat celé herní pole jedním tahem! Že to znamená obrovský příjem pro vaše skóre není třeba dodávat, bohužel je to ale hodně vzácná věc - mě se podařila jednou jedinkrát.
- Důvodem proč PopCap nezveřejňuje celosvětový žebříček je zřejmě podvádění. Tak jako u každé jiné online hry, i tady si podvodníci najdou cestu, proti první verzi Bejeweled Blitz ale těchto excesů ubylo, což je poznat i z videí na YouTube. Tento výkon (878 tisíc bodů, autor hraje bez boostů) se mi zdá regulérní, ale naprosto nechápu, co tam provádí za šílenosti v 0:16 a 0:24 - zjevně jsou na světě skuteční mistři a já jsem se svým high-score 469,150 pouze žabař ;-). Tak zpátky do tréninku...