Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 19.04.2010, 18:20

Mistrovský plán PopCapu

Když PopCap na konci roku 2008 spustil na Facebooku testovací provoz Bejeweled Blitz, minutové verze klasického logického "spoj-tři" rychlíku, staly se dvě věci. Jednak jsem mu okamžitě propadl a dodnes je jedinou hrou na Facebooku, kterou jsem vzal na milost (což je, přiznávám, trochu nepřesná definice faktu, že ho v poslední době hraju minimálně půl hodiny denně) a jednak mi začalo vrtat hlavou, co tím vlastně PopCap sleduje. Proč si kanibalizuje prodejnost her bezplatnou verzí svého největšího hitu na Facebooku, byť hraní omezuje jednou minutou? Dnes už vím, že to bylo součástí mistrovského plánu jak začít využívat sociální sítě, chovat se tam slušně (na rozdíl od Zyngy) a hlavně na nich vydělávat peníze. Přičemž si dokážu představit, že se Facebook stane velmi brzy hlavním příjmovým kanálem PopCapu.

Už první verze Bejeweled Blitz obsahovala to nejdůležitější, tedy kompetitivní součást hry, kdy se snažíte v rámci svých přátel na Facebooku dosáhnout nejvyššího skóre. Děje se tak v týdenních intervalech (pak se žebříčky mažou a začíná se od nuly) a možnost vyhrát věcné ceny (platí pouze pro Američany, Kanaďany a Brity) je řekl bych spíše jen příjemným bonusem než hlavní motivací ke hraní. V druhé verzi pak PopCap přidal chytrý systém kreditů, které můžete utrácet za dočasné power-upy, jež do hry vnášejí další taktický rozměr a současně samozřejmě značně zvyšují šanci na vysoký výsledek. Třetí fáze je už myslím zřejmá - umožnit lidem kupovat kredity i za peníze (což vám, jak velí základní pravidlo mikrotransakcí, neposkytne výhodu, nýbrž celý proces urychlí). Zatím poslední fází je rozšení podpory na iPhone verzi Bejeweled a před pár dny také vydání klasické stahovatelné verze (obě samozřejmě komunikují s Facebookem, takže i v nich bojujete o pozici v žebříčku). Co bude následovat? Jak slibuje jeden ze zakladatelů PopCapu, dočkáme se Blitz verze další hry (nabízí se Peggle, Zuma, Plants vs. Zombies případně Bookworm Adventures).

Bejeweled Blitz k dokonalosti ještě něco chybí - chybí mi dlouhodobý žebříček výsledků přátel, chybí mi světové případně národní žebříčky, pěkná by byla možnost replaye a také sociální aspekt by mohl být propracovanější (i když to možná souvisí s výše zmíněnou slušností, Bejeweled Blitz bez vašeho výslovného přání nikoho nijak neobtěžuje), včetně výstupu na Twitter. Na samotné hratelnosti ale hledám chyby marně. A tak jsem jako konzervativní hráč poprvé sáhnul pro platební kartu a utratil peníze za mikrotransakce. Milion bodů za 10 dolarů (milion mimochodem získáte také jako "vstupní vklad" za pořízení zmíněné stahovatelné verze), to je pakatel, když chcete být první.

PS: Moje nejvyšší skóre má momentálně hodnotu 469,150.