Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 30.03.2010, 20:22

iPhone tip: Něco na úvod

No jo, tak už jsem mu taky podlehl. Ač ani v nejmenším nepochybuju, že existuje řada lepších mobilních telefonů, iPhone má jednu věc, kterou v mých očích vrchovatě kompenzuje jakékoliv své technické nedostatky. Totiž AppStore. V herní branži je známou mantrou, že software rozhoduje - úspěch nezajistí sebelepší výkon nebo exkluzivní parametry konzole, dokonce ani cena není tak důležitá, jako jsou důležité samotné hry. iPhone je důkazem, že tenhle "zákon" platí i v oblasti mobilních telefonů a šíře nabídky užitečných aplikací je pro mě osobně hlavním trumfem přístroje.

Ano, správně jsem napsal "užitečných aplikací" (vlastní, často bezplatné, aplikace mívá každá větší sportovní událost, své mapy tu běžně mívají alpská lyžařská střediskajízdní řády MHD, hodí se i utilitky z kategorie osobní finance, produktivita práce a mnohé další), s hrami je to totiž trochu složitější. Nejprve to, co se mi moc líbí - jestli jsem měl někdy pocit, že nakupuji hry impulzivně, tak právě na AppStore. A hodně mě to baví! Používám americký AppStore a místo platební karty (což by, myslím, ani nešlo) si v Americe kupuju stírací kupóny (sám či přes přátele, jde to ale samozřejmě i přes eBay - stačí když vám pak pošlou kód). Na iTunes účtu tak mám neustále nějakou sumičku, což samosebou taky trochu přidává pocitu "volnosti" při nákupní horečce (nezadáváte totiž číslo karty). Hry si vybírám opravdu impulzivně - během několika vteřin se rozhodnu na základě názvu hry, krátkého popisu a hlavně obrázků, ve vzácných případech v rychlosti mrknu na uživatelské recenze. Ničím se nezdržuju, hry dražší než dva či tři dolary jsem si koupil snad jen jednu nebo dvě (z důvodů, které popisuji níže). Trefím se a hraju aspoň půl hodiny? Výborně, to přece stačí. Sáhl jsem vedle a nedá se to hrát? Nevadí, dvacka mě nezabije a podpořil jsem partu nezávislých vývojářů.

Pravda je ale taková, že je v případě iPhone her těch přehmatů víc než tref do černého. Mám pro to dva důvody - jednak z nějakého podivného důvodu postrádám kvalitní zdroje informací (používám Wireless IGN a pár blogů jako je Finger Gaming, nebo Touch Arcade, ale dobrý tip na nich nacházím jen sporadicky) a jednak jsem prostě přesvědčen, že je u většiny žánrů velkým handicapem iPhonu jeho doteková obrazovka bez tlačítek. Vím, že spousta lidí přestala používat DS a PSP a plně akceptuju jejich argumenty, že je iPhone menší, že s sebou nechtějí tahat dva přístroje a že jsou tam hry levnější a je jich víc, ale pokud jde o herní kvalitu a intuitivnost ovládání, zůstávám zastáncem klasického D-padu a funkčních tlačítek. Hrát plošinovku nebo arkádu na dotekovém displeje, to je jako mít sex na seně. Tedy fajn, ale životní zážitek to nejspíš nebude ;).

Ale i když se při svých impulzivních nákupem často spálím, výjimky samozřejmě jsou a tímto slibuji, že vám tu čas od času jeden tip na jehlu v kupce herního iPhone sena představím. A aby to ani napoprvé nebylo úplně bez inspirace, pro začátek zkuste třeba Squareball (z toho jsem byl nadšený, ale psal o něm Igor Staněk a přijde mi zbytečné, to opakovat), Canabalt, Comet Racer, Dark Nebulu nebo Tumbledrop (vesměs profláklé hity, škoda slov)...