Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 03.03.2010, 02:32

Aféra Call of Duty

Dnešní premiéru Bad Company 2 zastínily události kolem Call of Duty, troufám si ale tvrdit, že to EA ani příliš nevadí. Tohle nechtěné PR si v Activisionu opravdu za rámeček nedají a skoro bych řekl, že jim zprávy uškodí víc než včerejší ApocalyPS3 Sony. V kostce o co jde - ven prosákly informace o odchodu dvou šéfů studia Infinity Ward (Jasona Westa a Vince Zampelly), kteří jsou navíc podle pravidelného reportu Activisionu vyšetřovaní kvůli jakési neukázněnosti a porušení smlouvy. První je spíše k smíchu, ale to druhé je vážné obvinění, které bude mít nepochybně soudní dohru. Tohle všechno spustilo lavinu více či méně věrohodných informací o napětí mezi Infinity Ward a Activisionem (čtěte například tady), aby nakonec následovalo oficiální vyjádření Activisionu (viz tady). Mám k tomu dvě poznámky.

Fakt číslo jedna: Studio Infinity Ward je filiálkou Activisionu, úvahy některých fanoušků (podpořené nešťastně formulovaným zpravodajstvím - leccos už bylo upraveno, ale pořád to tak úplně nedává smysl), podle kterých snad měli IW za zády Activisionu vyjednávat o budoucnosti Call of Duty s jinými vydavateli, jsou tedy směšné. Je to asi jako kdyby hráči Arsenalu vyjednávali s novým majitelem a dohadovali se, že budou od příští sezóny čutat za něj. Navenek to tak může pro někoho vypadat logicky, tým přece tvoří hráči, ale je to samozřejmě nesmysl - učinit tak mohou jen sami za sebe v rámci svých smluv, ale nikoliv jako Arsenal. Podobně tedy soudím, že měli klíčoví lidé Infinity Ward v rámci nepěkných vztahů a omezení (viz jejich potyčka s Treyarchem) zaječí úmysly a například si jako skupina chtěli předem vyjednat svou slavnou budoucnost jinde.

Herní branže je o talentu, to je známá věc. Ví to i Bobby Kotick, který o tom před týdnem vyprávěl na DICE (jeho přednáška dnes dostala úplně jiný význam, najednou se u ní od srdce zasmějete), a tak je smluvní vztah Infinity Ward a Activisionu nepochybně opatřen celou řadou složitých dodatků. Klíčoví lidé z IW si například jistě domluvili zajímavé bonusy a podle některých zdrojů (viz odkazy výše) i určité tvůrčí podmínky (např. prý jako jediní mohli pracovat na Call of Duty v moderní éře), Activision po nich zase na oplátku chtěl úspěšné hry takříkajíc "bez řečí" a výše zmíněné logicky podmínil adekvátním pracovním závazkem. Teď zřejmě tento profesní vztah doznal nepřekonatelných trhlin a bude následovat rozvod - detaily asi nemá cenu předjímat, jistě se řadu šťavnatých informací brzy dozvíme a spousta z nich se třeba ani nebude zakládat na pravdě a bude vypuštěných ze strategických důvodů.

Fakt číslo dva: Na celé věci mě daleko víc zaujala totálně nezvládnutá reakce Activisionu, ve které firma potvrdila odchod zmíněné dvojice a rovnou ohlásila dvě nové Call of Duty hry - jednu pro rok 2011 od nespecifikovaného studia (to původně podle dvouletého plánu měla být hra od Infinity Ward a může/nemusí jí opravdu být) a dále akční adventuru (!!) Call of Duty od nového studia tvořeného lidmi, kteří byli podepsaní pod Dead Space. V tiskové zprávě jsou také termíny jako "new digital business models" či “high-margin digital online content” a nechybí ani zmínka o snaze prosadit se s Call of Duty v Asii, kde jak známo online hry frčí. Na jednu zprávu je toho až až.

Je zjevné, že tahle reakce není určena hráčům, nýbrž akcionářům. Ty je třeba přesvědčit, že má vrchnost v Activisionu všechno pod kontrolou a že bude přes "drobné" personální změny značka Call of Duty řádně prosperovat. Bude ale? World at War od Treyarchu nebyla špatná hra a podle VGChartz se jí na Xboxu 360 prodalo přes 6 milionů, ale to je o dva méně než prvního Modern Warfare a o čtyři méně než Modern Warfare 2. Lze tedy s úspěchem předpokládat, že výše zmíněné hry budou úspěšné, ale slávy her od Infinity Ward nedosáhnout, přičemž ti navíc někde jinde s nějakou jinou hrou mohou budoucí prodeje COD spolehlivě kanibalizovat. Hezky se to radí, další spolupráce byla možná opravdu nemožná, ale Activision měl udělat všechno pro to, aby talenty z IW udržel (podle některých informací se tak stalo a opravdu šlo jen o dva zmíněné - právě West je nicméně jednou z klíčových postav, když je v titulkách MW2 uvedený hned jako první) byť třeba na jiném projektu, nelitovat peněz a především měl celou situaci mnohem lépe komunikovat směrem k veřejnosti.

Co dál? Následující dny a týdny určitě odhalí leccos ze zajímavého vztahu a snad se dozvíme i nějaké pikantnosti (není to ostatně první zajímavá kauza kolem Call of Duty týkající se vztahu vývojáře a vydavatele - psal jsem tady). Záměry Activisionu mě po pravdě trochu děsí a obavy ze zahlcení trhu slavnou značkou jsou možná na místě, na druhou stranu tyhle "pokusy" nejsou zase tak výjimečné. Vždyť i v EA si třeba v posledních letech zašpásovali se značkou Battlefield a určitě nelze říct, že s tím byli neúspěšní, právě naopak. Spíše je mi líto náznaků, podle kterých se bude Activision snažit zpoplatnit celý multiplayer. Dovolím si ale trochu odvážnou myšlenku, spíše takový námět na diskuzi - byla by to opravdu taková nestoudnost? Znám několik hráčů, kteří mají v MW2 už teď nahráno přes 500 hodin a to je při poměru cena/výkon skoro tak levné, jako sex. Pokud by se zpoplatněním přišel adekvátní servis a třeba by existovala i nějaká "lite" verze pro příležitostné hráče, proč vlastně ne?