Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Sobota 27.02.2010, 23:13

Nintendo Media Summit

Můj názor na současné Nintendo jsem tu už opakoval mnohokrát. Firma je do jisté míry obětí svého úspěchu - její konzole a hry jsou tak úspěšné, že si z negativních reakcí hardcore hráčů nic nedělá. Ale divíte se? Můžete se jim stokrát posmívat, že prodávají ve srovnání s konkurencí předraženou a navíc technologicky zastaralou konzoli, ale pravdou je, že je Wii ještě po třech letech od premiéry v některých částech světa dodnes vyprodané. A můžete jim vyčítat, že vydávají minimum zajímavých nových her, jenže tyhle vykopávky se jim i po letech prodávají po milionech. Typickým příkladem budiž loňské vánoce - zatímco svět obdivoval prodejní úspěchy Modern Warfare 2, Nintendo mu zdatně sekundovalo Wii novinkou New Super Mario Bros, která podle analytiků multiplatformovou (!) a na vývoj nesrovnatelně nákladnější střílečku Activisionu v dlouhodobém horizontu nakonec zřejmě překoná. V takové situaci lze tedy nad zdánlivou pasivitou Nintenda skřípat zubama, ale jen těžko se jí můžeme divit.

Ovšem pozor, minulý týden Nintendo uspořádalo novinářskou prezentaci, kde vyložila karty pro letošní rok a hodně příjemně překvapilo. Žádné nové šokující oznámení sice nepřišlo, ale z oznámených termínů vydání lze usuzovat, že bychom se v roce 2010 měli dočkat nových dílů Maria, Metroidu i Zeldy, v což nejspíš nedoufal ani ten nejoptimističtější fanoušek! Mario Galaxy 2 si navíc zahrajeme už v červnu (důkazem sebevědomí Nintenda budiž fakt, že v Evropě vyjde 11. června, tedy v den zahájení fotbalového šampionátu) a Metroid Other M ve třetím čtvrtletí (v USA byl přislíben uz na červen, opatrně stanovené evropské datum vydání přičítám náročné lokalizaci, ani tady ale nebudou chtít v Nintendu zůstat pozadu - odhaduju to nejpozději na srpen). Zelda bude zřejmě poprvé odhalena na E3, ale pokud to i ona letos stihne, hardcore hráčům na Wii "nezbyde" než přestat nadávat. Dočkají se totiž ještě Sin & Punishment: Star Successor, Monster Hunter Tri a pár dalších laskomin...

Stručné dojmy z hraní. Frontu na Super Mario Galaxy 2 (v interních promo materiálech Nintenda mimochodem chytře přezdívanou Beyond Super, škoda že s tím nešli ven) jsem si vystál rovnou dvakrát a odehrál nakonec devět z deseti úrovní preview verze - zhruba v půlce případů šlo jen o starou hratelnost na nové planetce, ale absence inovací mi tu nijak nevadila, mistrovská hratelnost prvního dílu totiž funguje i po dvou letech naprosto spolehlivě. Nové prvky jako parťák Yoshi (lze s ním například za určitých okolností vybíhat prudké stěny) a power-up vrták (můžete se jím provrtat na druhou stranu planetky) jsou pak příslibem alespoň nějaké té originality. Jasný hit.

To Metroid: Other M je trošku složitější oříšek - rukopis Team Ninja (série Ninja Gaiden) zatím na hře není příliš znát, zřejmě tedy opravdu platí náznaky, podle kterých má design a příběh pod palcem Sakamoto (duchovní otec Metroidu) plus další lidé z Nintenda a Team Ninja spíše realizuje jejich vizi po technické stránce. Krátká ukázka hodně stavěla na CGI filmech a dialozích (příběh tu dostane podstatně větší protor než v trilogii Prime od Retro Studios a navíc navazuje na Super Metroid ze SNESu, což je jasně nejlepší díl celé série - pokud jste ho nehráli, určitě si ho střihněte v emulátoru nebo přímo na Wii v rámci Virtual Console), herně mě na rozdíl od jiných novinářů zatím tak úplně nepřesvědčila. Z kratičkého hands-on testu to vypadalo jako kdejaká generická střílečka, navíc v SD grafice a s hodně zjednodušeným ovládáním.

Ještě telegraficky k ostatním novinkám: WarioWare: DIY na DS nabídl stejnou mikrohratelnost jako předchozí díly a už to trochu zavánělo stereotypem, k vyzkoušení editoru (který je alfou a omegou nového dílu) jsem se ale nedostal, takže nemůžu soudit. S velkým očekáváním ale vyhlížím brzké vydání Picross 3D (DS) a Cave Story (WiiWare, znáte z PC), zvědavý jsem na pinballovou plošinovku FlingSmash od šikulů z Artoonu (Wii) a zaujal mě dokonce i DSi XL, o kterém jsem dosud mluvil spíše s despektem - na epické hry jako je Zelda se větší displeje hodí a ani v téhle XL verzi to pořád v ruce nepůsobí přehnaně robustně, spíše akorát. Pobavilo mě, že se evropské Nintendo na promo materiálech úzkostlivě vyhýbá starším lidem (na které to přitom v Japonsku zjevně cílili), ale trochu to chápu - tohle prostě není další revoluční handheld, spíše další varianta, ze které si v obchodech můžete dle libosti vybrat. A i když už DSi XL možná není kapesní konzole, přenosná je určitě a leckomu sedne víc. Tolik tedy z londýnské akce Nintenda, které toho na letošek chystá až až. Software vládne!