Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Pátek 08.01.2010, 14:22

Dohráno: PixelJunk Shooter

Mojí první letošní dohranou hrou je PixelJunk Shooter, kterou si můžete na PSN koupit za tradičních 215 korun. Předem říkám, že byste to měli udělat, protože je Shooter jednou z nejlepších XBLA/PSN her posledních měsíců. Budu předstírat, že o téhle sérii nic netušíte (a ani si nepamatujete, jak jsem tu před dvěma lety chválil PixelJunk Racer) a vezmu to od začátku. Možná až trochu moc, jenže on je příběh vývojářů Q-Games nesmírně zajímavý a zaslouží si vlastní odstavec...

Dnešní šéf Q-Games Dylan Cuthbert pracoval (ještě s Gilesem Goddardem) na konci 80. let jako programátor v britském studiu Argonaut, kde se mu podařilo vytvořit unikátní 3D engine pro Game Boy (hra X vyšla pouze v Japonsku), aby posléze dostal za úkol vytvořit speciální Super FX chip, který měl být součástí herních cartridgí a vylepšit výkon SNESu. Na jeho vývoji už nadaná dvojice spolupracovala přímo s Nintendem, které je jako hlavní programátory pozvalo do Japonska, aby pod vedením Shigeru Miyamota vyvíjeli Star Fox. Posléze se stali součástí prestižní technologické skupiny Nintendo EAD a "přičichli" tak k vývoji Nintenda 64 a řady dalších prototypů, které nikdy nespatřily světlo světa. Cuthbert pak začal spolupracovat se Sony (ono profláklé technologické demo s kachnami na PlayStation 2 je jeho práce), aby si v roce 2001 založil Q-Games a vedle DS verze StarFox například navrhl i kompletní interface menu PlayStation 3 jak ho dnes známe. Najít uplatnění v japonském herním průmyslu bylo a stále je pro západní vývojáře (nadto ještě jako teenagery) nesmírně obtížné a Cuthbert s Goddardem se dokázali prosadit do samotné špičky. Bravo.

V současné době se Q-Games koncentrují na malé PSN hříčky v řadě PixelJunk a čtvrtou v pořadí je právě Shooter, která se inspirovala 8bitovým hitem Thrust. Osobně mám na tuhle hru nádherné vzpomínky, strávil jsem u ní desítky hodin a nadšeně sjíždím i všechny freewarové klony, které v poslední době vycházejí na PC (patrně nejlepší je Thrust Deluxe). Hratelnost PixelJunk Shooter staví na velmi podobných principech a asi největší odlišností je fakt, že tu sebemenší náraz neznamená ztrátu života - ve skutečnosti tady můžete do zdí narážet, jak se vám zlíbí a vyhýbat se musíte jen lávě a potažmo vysokým teplotám. To je šikovné osvěžení, které je navíc i užitečné - snižuje totiž ďábelskou obtížnost původního Thrustu na rozumnou úroveň.

Podívejte se na video (jde o speedrun jedné z pokročilých úrovní, takže se nelekejte rychlosti, nikdo tu na vás nespěchá, na všechno je dost času, paliva máte neomezení množství) a všechno záhy pochopíte. Kouzlo téhle retro hry spočívá ve fantastickém zpracování (zamiloval jsem si zejména hudbu - její tvůrci slibují brzké vydání soundtracku) a chytlavé hratelnosti. Obtížnost je možná až příliš jednoduchá a na konec se prostřílíte za nějaké tři hodinky, nicméně základní herní mechanika a herní design fungují tak bezchybně, že si ani nevšimnete jistého stereotypu úrovní. Je zvláštní jak u her funguje chemie - někdy je na papíře všechno v pořádku a stejně se do hraní musíte nutit, jindy jste si vědomi řady pochybení, ale beztak v tom jste po uši. PixelJunk Shooter si tedy určitě pořiďte, zvlášť pokud jste na hraní dva a budete moci vyzkoušet výborně fungující kooperaci.

Jednu věc ale nechápu. Zatímco Microsoft si vydávání her na XBLA pečlivě plánuje a pokud je mi známo, je schopen nechat hotovou hru "čekat" na příhodný okamžik vydání třeba i půl roku, Sony zřejmě funguje poněkud živelněji. Jinak si nedokážu vysvětlit, jak můžou pouhé dva týdny od sebe vyjít dvě tak podobné hry jako je PixelJunk Shooter a Gravity Crash, přičemž navíc obě Sony sama vydává! Opravdu bych rád věděl, co se honilo hlavou zodpovědným product managerům - zřejmě spoléhají na to, že si příznivci tohoto žánru koupí oboje, jako jsem to udělal já. O Gravity Crash ale až příště...