Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 27.10.2009, 20:47

World of Goo podruhé aneb štědří Češi překvapili

Nedá mi to a ještě se vrátím k tématu z minulého týdne, kde jsem psal o zajímavém pokusu indie vývojářů 2D Boy, kteří nabídli po dobu necelých dvou týdnů svůj indie bestseller World of Goo za cenu, jíž si zájemce zvolí sám. Mrknul jsem k nim na web na finální "výsledky" a byl jsem z toho v šoku. Celkově nakonec prodali 83147 kusů hry, přičemž se průměrná cena po medializaci zvýšila až na 3,25 dolaru v posledním dni (celkovou průměrnou částku nakonec bohužel nezmiňují, ale odhaduju jí někde na 2,5 dolarech). To lze samozřejmě číst dvěma různými způsoby - na jednu stranu je to za tak podařenou hru stále hodně málo, na stranu druhou si tak tvůrci vlastně za dva týdny prodeje rok staré hry přišli na nějakých 200 tisíc dolarů!

Princip je to vlastně stejný jako u AppStore - cena neuvěřitelně nízká, ale miliony zákazníků v součtu zaplatí hodně zajímavou sumičku. Jistě, i tady hrozí zahlcení trhu, každá další podobná aktivita by dopadla trochu jinak/hůře a pokud by své hry za pakatel prodávali všichni, dopadlo by to všelijak. Ale stejně to člověka nutí k zajímavým myšlenkám. Dokážete například s určitostí říct, že kdyby EA prodávali PC verzi The Sims 3 za dolar, nekoupilo by si hru padesátkrát více lidí? Kdo ví...

V sumarizaci prodejní akce World of Goo ale najdeme ještě jednu nesmírně zajímavou informaci. Tvůrci totiž rozdělili nákupy podle zemí a my tak můžeme s překvapením zjistit, že se Česká republika nachází (za Švýcarskem, Francií a Norskem) na čtvrtém místě pokud jde o velkorysost zákazníků a při započtení hrubého domácího produktu (čímž je zohledněna životní úroveň v dané zemi) jsme pátí. Češi zaplatili v průměru 3,42 dolaru, skoro dvakrát více než Američané a Japonci. Samozřejmě jde o značně nepřesnou statistiku, kterou hodně ovlivňuje počet nákupů z dané země, ale přesto - takový výsledek by od nás nečekal ani ten největší optimista.