Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pátek 28.08.2009, 23:28

Další dojmy z GamesComu

Nějak mě to letní blogování nebaví, ale slib je slib, tak těch pár "starých zpráv" přeci jen sepíšu. Tak předně, moc se nikde nepsalo o "malých" hrách. Zatímco Microsoft je tlačil na E3 (zejména Splosion Man a Shadow Complex, další budou následovat, viz Alien Breed Evolution), Sony své PSN hry prezentovala v nebývalém množství právě na GamesConu. Zombie arkáda Dead Nation (od tvůrců Super Stardustu HD, viz video) vypadala namakaně, ale herně je to dost povrchní. Mnohem nadšenější jsem byl z Pixeljunk Shooter (video) a tři nebo čtyři úrovně v prezentované verzi jsem si projel hned dvakrát. Hratelnost je poměrně rafinovaná a překvapilo mě, že náraz do zdi neznamená automaticky smrt. Velmi podobným projektem je Gravity Crash (video), který vyjde vedle PSN i na PSP (hezký článek o tvůrcích tady) - ten trochu připomíná Thrust, nadchnul mě o něco méně, ale rozhodně si ho zahraju.

Určitým zklamáním pak byl line-up Minis (levné hry pro PSP Go s cenou už od jednoho dolaru), kterými hodlá PSP konkurovat iPhonu. Nedělám si iluze, že by s touto aktivitou mohla Sony proti Apple výrazně uspět, ale rozhodně na to jde v jistých ohledech lépe. Škoda, že na GamesConu (zřejmě pod časovým tlakem) prezentovala ve hratelných verzích jen nezajímavé tituly jako Mahjongg, ačkoliv v ohlášených hrách rozhodně najdeme daleko slibnější projekty. Další byly od té doby oznámeny, a tak jsem na tuhle aktivitu hodně zvědav. Jinak jsem PSP Go konečně držel v prackách a jsem rád, že se nepotvrdily moje obavy ohledně nešťastného umístění D-padu. Přístroj je malý (a extrémně lehký!), takže na hlavní ovládání snadno dosáhnete, naopak ovšem trochu "skřípou" obě přední tlačítka, schovaná za vysunutým displejem.

Kromě velkých veřejnosti přístupných pavilonů bylo na Gamesconu centrum, kde novináři za zavřenými dveřmi hovořili s vývojáři a kde se také uzavíraly obchody, nebo se o to tisíce obchodníků alespoň snažilo. Vedle desítek stánků nejrůznějších obskurních asijských firem tu čněla zajímavá expozice Íránské herní asociace. Čtěte článek na Hrej nebo na BBC, rozhodně to je zajímavé téma - v propagačních materiálech je hrdě prezentovaná desítka her (úsměvný je popisek u technických parametrů: "This game is produced for playing on personal computers and is graphically adjustable.") a pozoruhodná je také zdejší existence zvláštního ratingového systému ESRA (už dříve o něm psala Gamasutra), který ovšem na rozdíl od námi dostupných hodnotících systémů sleduje závadnost obsahu her z pohledu islámské víry. Za vše hovoří jedna z ikonek, na které je uvedeno číslo "25+". Jiný kraj, jiný mrav.

Své herní asociace tu měla i řada dalších zemí a nepochybuji, že se z Kolína vrátily domů s řadou nových obchodních příležitostí. Je škoda, že u nás žádné podobné sdružení menších (i větších) vývojářů nefunguje. Neustále v různých článcích čtu o možnostech podpory ze strany Ministerstva průmyslu (třeba) a je škoda, že takovou příležitost nedokáží čeští vývojáři využít, zvláště když už si přitom v několika případech vyjednali finanční podporu z fondů Evropské Unie. Možná si to trochu idealizuju, ale takový společný stánek by myslím nebyl marný.

Ještě k českým (a také slovenským) vývojářům. Navenek to zatím není znát, ale v hojném počtu se vrhli na vývoj pro Nintendo DS. Částečně motivovaní snadným vývojem, částečně jistě i enormním úspěchem platformy. Jenže ten má i odvrácenou stranu, zejména vysokou míru pirátství a zahlcený trh, kdy uspějí z valné většiny jen hry samotného Nintenda nebo tituly s licencí. A tak sice není problém hru vytvořit, o to těžší je jí ale následně vydat a hlavně úspěšně prodat. Už před dvěma lety v Lipsku prezentovala Idea Games moc pěknou DS verzi Fish Fillets, ovšem bez odezvy, takže projekt potichu zanikl. Letos byl v Kolíně k vidění Lukáš Macura ze Cinemaxu, který mi vedle několika menších her pro DSiWare ukázal hodně zajímavou (a už snad i prakticky hotovou!) hru typu Tower Defense (viz fotka) - držím palce, aby se jí podařilo dostat ven. Vím ještě o několika dalších DS projektech vyvíjených v ČR a SR, včetně jednoho extrémně zajímavého, který určitě potěší hodně příznivců retroher. Vydavatele má, zdárně se blíží dokončení, víc ale zatím prozradit nemůžu.

Jako hráč stále preferuju PC, takže jsem byl zvědav na prezentaci Alana Wakea, kde samozřejmě nemohla nepadnout obligátní otázka na port, na kterou musela stejně samozřejmě následovat tradiční vyhýbavá odpověď: "v současné době všechny síly koncentrujeme na verzi pro Xbox". Osobně v PC verzi stále věřím, faktem ale je, že je Microsoft u svých vlastních first-party her na PC porty někdy až nečekaně skoupý, a to dokonce i u titulů, kde by to mělo smysl (Gears of War 2, Fable II, Too Human). Samotná prezentace byla slibná, proti ukázce z tiskovky Microsoftu na E3 nebyl zvolený segment hry zdaleka tak akční (za což jsem rád, věřte nebo ne) a hlavně celý ten příběh a jeho postavy působí na herní poměry neuvěřitelně věrohodně a autenticky. Je skvělé, že takových her přibývá (dále třeba Heavy Rain či druhé díly Uncharted a Mafie), ale pořád to je zatraceně málo!

A nakonec ještě postřeh z uzavřené předváděčky Rage. Zažil jsem už lecjaké prezentace, tahle bohužel patří mezi ty nejnudnější. Ona je totiž prezentace připravované hry jen tak dobrá, jak dobrý je člověk, který ji předvádí. Matt Hopper je určitě vynikající vývojář (ne nadarmo je hlavním designérem Rage), ovšem příroda mu nenadělila dostatečně silný hlas, natož charisma a schopnost zaujmout posluchače. A tak jsem neustále natahoval uši, abych mu vůbec rozuměl (se střídavými úspěchy) a kroutil hlavou nad tím, jak nezajímavě je možné hovořit o tak zajímavé hře. Rage je pro id Software hodně "revoluční" projekt, ale na poměry celé herní branže je design stále ještě docela konzervativní. Je také velmi dobře vidět, v čem mají id Software zkušenosti (vynikající technické zpracování, povedené zbraně, zábavné přestřelky) a s čím asi trochu bojují (v podstatě nudné závody, příběh, pseudo-otevřený svět). Každopádně jsem na výsledek hodně zvědav - může to dopadnout lecjak, ale jsem celkem optimista, zvláště s vědomím, že si teď id Software mohou nechat poradit od Bethesdy.