Dojmy z GamesComu
Z GamesComu jsem poctivě twitteroval, ale jakkoliv je Twitter geniální služba, do 140 znaků nenacpete o moc víc než jméno hry a nějaký ten superlativ. Takže s drobným zpožděním trochu detailní dojmy z výstavy, která je teď o dobré tři hodiny po dálnici dál (na Lipsko vzpomínám v nejlepším, z mého pohledu se v Kolíně zázemí prakticky nezměnilo - organizace byla v obou případech příkladně precizní, jak se na Německo sluší a patří) a co do významu se určitě může měřit i s americkou E3. Věční kverulanti kritizovali nedostatek nově ohlášených titulů, ale já myslím, že můžeme být spokojeni. Definitivně došlo na zlevnění PlayStation 3 a představení zmenšené verze (je fascinující, že se tak nejdražší konzolí stalo Wii), EA ohlásili Crysis 2 (byť myslím zbytečně opatrně), Peter "Slibotechna" Molyneux se pochlubil třetím dílem Fable (uchechtávající se novináři na tiskovce šeptem tipovali, kolik z vyřčeného se opravdu zrealizuje) a Blizzardi poprvé nechali nahlédnout pod pokličku Diabla III. Nejen novináře, ale kohokoliv, kdo byl ochoten vystát tříhodinovou (a místy i delší) frontu. Kolikrát se vám něco takového rok a půl před vydáním poštěstí?
Byly i věci, které zůstaly za očekáváním, samozřejmě. Především stánek Microsoftu - z třetiny obsazený novým Windows a s dominantní částí věnovanou karaoke hře Lips. To je daň zaměření výstavy na širokou veřejnost, Sony se s tím ale poprala daleko lépe (i když i tady nezanedbatelná část prostoru patřila SingStaru a kvízu Buzz) a zastínila i Nintendo, které oproti předchozím létům v Německu (kde má evropské sídlo) jen recyklovalo E3. GamesCom také stále "předstíral", že je trend hudebních her pořád "in". Byly všude a hráčům mé generace už se to myslím začíná trochu zajídat - nic proti DJ Hero, to je alespoň jakás takás inovace, ale nové a nové kompilace pro SingStar, pseudo pokračování Guitar Hero a samozvaný herní grál The Beatles: Rock Band mě opravdu nechávají chladným.
Teď trochu oklikou ke konkrétním prezentacím. Mám dlouhodobě problém s tím, že si nechci předem kazit dojem z hraní. Nejsem takový šílenec, abych zavíral oči před každým trailerem (ty herní ostatně bývají buď útržkovité, nebo nekonkrétní) a naštěstí mám milosrdnou paměť a dost zapomínám, ale opravdu mi hlava nebere, kdo se dobrovolně kouká na všechny ty videa typu "15 minut záběrů ze začátku hry". A tak cíleně ignoruji gameplay videa z her, na které se těším, obzvláště těch stavejících na poctivém příběhu. Bohužel se to moc neslučuje s mým zaměstnáním a ne vždy to vyjde, ale až do GamesComu jsem například neviděl ani vteřinu z Heavy Rainu. Pravda, byl bych radši, kdyby mi to vydrželo až do jarního vydání, ale v Kolíně jsem prostě neodolal, popadl gamepad a hodinu se s tím krátkým demem mazlil. Rozhodně jedna ze tří nejlepších her výstavy!
K tomu drobný postřeh - nesnadná situace s násilnými hrami v Německu je dobře známá, ale pokud jste nebyli v Kolíně (nebo v minulých letech v Lipsku), možná nevíte, že se stejné zákony vztahují i na prachsprostou prezentaci hry. "Závadné" tituly si mladiství nejen že nemohou koupit, ale dokonce na ně nesmí ani koukat, natož si je vyzkoušet. V praxi tak na výstavišti řada stánků disponovala uzavřeným prostorem s těmito hrami a posílené squadry zaměstnanců firem velmi důsledně kontrolovali věk návštěvníků (jen trochu jim to usnadňoval systém náramků, které si zájemci mohli na k tomu určených místech opatřit). Není divu, v případě porušení pravidel hrozily vysoké pokuty a snad i kriminál.
Stejně jako Heavy Rain jsem dosud úspěšně ignoroval i gameplay záběry z Mafie 2. Opravdu si tu zápletku nebo její část chcete nechat prozradit dopředu? Jasně, chápu - nechcete, ale nedokážete odolat. V Kolíně jsem taky neodolal. Na uzavřenou prezentaci jsem poslal kolegy (kromě možnosti klást otázky se mimochodem dost podobala veřejně přístupnému gameplay videu), sám jsem využil volnějšího odpoledne novinářského dne a vstoupil do 2K kina, netuše jaké peklo mě čeká uvnitř. Za deset let ježdění na výstavy už bych měl být na temné, uzavřené a zcela vydýchané místnosti zvyklý (kdo by si také stěžoval, když tam zpravidla jdete jen na půl hodiny, zatímco tu chudák vývojář dřepí celý den), ale tady jsem měl opravdu na krajíčku. Ještě horší byla dispozice kina, kdy jste už z druhé řady viděli na nízko umístěnou projekci jen s velkými obtížemi. Ukázka z Borderlands tak byla téměř nekonečná, ale pak přišlo zhruba desetiminutové německy komentované gameplay video z Mafie 2 a já rychle ožil. Jestliže mám jisté pochybnosti ohledně vývoje v 2K Czech, na hře toho zatím moc kritizovat nejde. Jen tak dál!
Definitivně jsem se mimochodem ujistil, že budu Mafii 2 hrát v originálním (tedy anglickém) znění. Uznávám vysokou kvalitu českého dabingu prvního dílu, ale přesto tvrdím, že byla anglická už tehdy mnohem lepší, ať už kvalitou dialogů nebo samotného namluvení. A pokud jste jako já fanoušek mafiánských filmů, nemusím jistě nic vysvětlovat - italský přízvuk v češtině při nejlepší vůli nezní autenticky a nadávky, to je kapitola sama pro sebe...
Vida, tradičně jsem se rozepsal, aniž bych vůbec něco řekl. Zbytek tedy zítra. Snad.