Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 10.08.2009, 20:32

Knižní tip: Rogue Leaders

Z hrůzou jsem zjistil, že jsem tu ještě přes dvě stručné zmínky patřičně nezpropagoval fantastickou knížku Rogue Leaders: The Story of LucasArts od Roba Smithe (dlouholetého šéfredaktora amerického PC Gameru). Musím to napravit, tohle je totiž opravdový skvost a určitě jedna z pěti nejlepších "herních" knížek vůbec. Zatímco publikací mapujících historii herní branže jako takové je poměrně hodně, takových, které se věnují jedné konkrétní epoše, firmě či fenoménu je méně (viz moje už starší, ale stále platná sumarizace). Podobně jako Masters of Doom sleduje osudy id Software, Rogue Leaders mapuje výhradně historii LucasArts. Činí tak sice méně beletristickou formou (ne nadarmo se o Masters of Doom spekulovalo jako o předloze k filmu, dokážu si to klidně představit), zato ale s bezprecedentní podporou samotné, obyčejně spíše tajnůstkářské společnosti, která autorovi poskytla přístup do zákulisí vzniku firmy a její slavné existence. Výsledkem tak jsou pozoruhodné (a často dosud nepublikované) informace, autentické rozhovory s lidmi, kteří před třiceti lety tvořili herní historii a v neposlední řadě také exkluzivní obrazové materiály, počínaje nejrůznějšími malůvkami, přes interní dokumenty (včetně dopisů George Lucase), až po hodnotné designové poznámky.

Osobně mám jako fanoušek adventur v oblibě především éru zhruba od poloviny 80. do poloviny 90. let, ovšem najdete tu i svědectví ze skutečně dřevních dob (kdy se firma ještě nazývala Lucasfilm Games a spolupracovala s Atari), nebo naopak pozdější "Star Wars" éry. V každém případě je to pro příznivce LucasArts naprosto povinná koupě. K dostání za necelých 40 dolarů (kdysi většina z nás všechny jejich hry hrála zadarmo, tak to teď touhle cestou můžeme trochu napravit) přes Amazon. Mimochodem, občas se mě někdo ptá, jak to s tím Amazonem přesně funguje - z americké pobočky objednávám obvykle několik knih najednou, nejlevnější forma poštovného pak například u čtyř knih přijde zhruba na dvacet dolarů a i když obchod slibuje dodání za 18 až 32 pracovních dní, nikdy jsem nečekal déle než dva týdny. Tak neváhejte, do toho! V posledním Score jsem (u příležitosti speciální edice Monkey Islandu a nového vydání starých adventur na Steamu) sepsal několik "historek" z knihy do krátkého tématu, tady je jeden z příběhů: 

Zájemců o práci v LucasArts bylo od samotného počátku habaděj a šéfové se v životopisech doslova topili. Tehdejší ředitel David Fox vzpomíná, že ho mezi nimi upoutal ten od Tima Schafera. Ten do Lucasfilmu místo obvyklého výčtu předchozích prací a zkušeností poslal ručně kreslený komiks vyprávějící příběh o tom, jak získá práci a je neskonale šťastný. Měl štěstí – firma tehdy nehledala herní programátory a vzhledem k relativní jednoduchosti SCUMMu se mělo za to, že je tyto schopnosti možné naučit téměř kohokoliv. Hledal se spíše humor a kreativita.

Tim Schafer si ale na svůj přijímací proces vzpomíná trochu jinak. „Nejdříve jsem měl připravený obyčejný životopis, ale pak jsem totálně pokazil pohovor přes telefon. David Fox se mě v telefonu zeptal, jestli jsem hrál nějaké jejich hry, a já odpověděl, že ano a mojí nejoblíbenější byl Ballblaster.“ David Fox mu odpověděl: „No, asi jste chtěl říct Ball Blazer. Ballblaster byl název pirátské verze.“ Mladičký Schafer skutečně hrál pirátskou verzi hry, a když mu Fox řekl, ať tedy pošle životopis a dopis popisující jeho ideální práci, rozhodl se, že už nemá co ztratit. „Tak jsem udělal dopis ve formě textové adventury s obrázky ve čtverečcích. Celé jsem to nakreslil na svém Atari 800,“ doplnil Schafer. Díky bohu, že nakonec práci dostal.

Rogue Leaders si vážně nenechte ujít. Za těch čtyřicet babek ostatně dostanete velikou knihu s tvrdou vazbou, kterou si rozhodně na pláž nevezmete a budete jí opatrovat v rukavičkách. Koneckonců, titulní strana (to z obrázku na Amazonu samozřejmě nepoznáte) je opatřena nádherným hologramem. Někdo byl zkrátka perfekcionista...