Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Úterý 11.08.2009, 15:09

Sčítání hráčů

Některé studie jsou jen stěží uvěřitelné - v životě jsem za virtuální zboží (ve hrách, virtuálních světech a sociálních sítích) neutratil ani korunu a vidíte, přesto ho podle jedné studie v uplynulém roce alespoň jednou koupilo 12% všech Američanů včetně kojenců a důchodců, tedy přes 35 milionů lidí! Fajn, studie byla sponzorovaná společností, které se prodejem tohoto zboží sama zabývá (což samozřejmě smrdí, podobně jako když si politická strana objedná výzkum popularity), ale také další studie tvrdí, že si Američané s hrami jaksi tykají...

Pod touto už je podepsaná důvěryhodná výzkumná společnost NPD a navíc byla uskutečněna na nezanedbatelném vzorku 21 tisíc lidí (byť nešlo o vzorek reprezentativní jako ve výše zmíněném případě). Podle výsledků z americké populace (= cca 304 milionů lidí) tak či onak hraje 170 milionů, tedy 55% Spojených států! Jistě, může jít o příležitostné hráče, kteří si zahrají jednou za čas na iPhonu, ale těch dle článku na GameSpotu byla sotva pětina. Ještě úctyhodnější je pak počet PC hráčů (67 milionů), z nichž 17 milionů spadá do kategorie "Avid" a hraje přes 23 hodin týdně. Uf! Slušné číslo, ani já osobně už tři hodiny denně u her netrávím - ty časy jsou pryč.

Řekněme, že jde o věrohodnou studii s pravdivým výsledkem. Jak si ve srovnání s Amerikou vedeme my? Pokud by českých hráčů mělo být stejné procento v populaci, pak by tu muselo být celkově 5,7 milionu hráčů a více než půl milionu "Avid PC gamers". Tomu se samozřejmě můžeme jen zasmát. Na druhou stranu, herní časopisy tu svého času dohromady prodávaly přes 100 tisíc kusů měsíčně a unikátních návštěvníků nejnavštěvovanějších českých herních serverů je dnes ještě mnohem více. A řekl bych, že když už někdo utratí peníze za herní časopis nebo cíleně chodí na herní web, není to příležitostný hráč - takový hraje spíše na telefonu, Solitaire ve Windows, nebo flashovky na internetu a nemá potřebu si o hrách číst. 

Několik dalších indícií. Podle některých optimistických odhadů se v ČR prodalo až 200 tisíc PlayStation 2, v současné době se počet nových konzolí (Wii, Xbox 360 a PS3) může pohybovat někde pod hranicí sta tisíc. Letmý pohled na serverové statistiky populárního Travianu (jedné z mnoha casual online her) odhaluje počet hráčů na českých serverech kolem 80 tisíc (zdroj). Počítač u nás vlastní necelá polovina domácností, přístup k internetu má zhruba třetina (zdroj). Asi nejzajímavější by mohla být statistika obliby her na mobilních telefonech - podle zasvěcených lidí někdy vyzkoušela mobilní hru (třeba tu "zabudovanou" v přístroji) přibližně třetina všech majitelů mobilu (tedy řekněme dva miliony), pravidelně nebo občas je prý nakupuje zhruba 150 tisíc lidí. Možná by se daly najít nějaké další zajímavé výzkumy, ale myslím, že pro hrubý obrázek to stačí, všechny jsou ostatně dost zavádějící (spousta hráčů Travianu hraje na více serverech, spousta majitelů PS2 vlastní i PC a další konzole atd.). 

Nebudu to hrotit, zavřu oči a odhadnu to - za hráče (tj. lidi, který za posledních 12 měsíců hráli jakoukoliv videohru) se dá považovat přinejlepším 10% české populace, hardcore hráči se budou nejspíš počítat na desítky tisíc. Proti Spojeným státům tedy máme stále co dohánět. Ale upřímně, ne že by na tom nějak záleželo. Třeba piva zase vypijeme mnohem víc než oni!