Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Čtvrtek 23.07.2009, 19:52

Dohráno: Splosion Man

Jestliže se toto herní léto nese ve znamení nějakého trendu, pak je to návrat 2D plošinovek. Microsoft své "Summer of Arcade" (tradiční letní kampaň, kdy je nedostatek nových AAA her kompenzován atraktivními premiérami na Live Arcade) včera odstartoval vydáním Splosion Mana, kterého bude záhy následovat Shadow Complex (pokud jste ho ještě neviděli, napravte to) a jen před pár týdny navíc vyšla (vedle PS3 i na PC, viz demoverze) hodně pozitivně hodnocená Trine. Já osobně jsem za tenhle trend nesmírně rád, 2D plošinovky jsem nadšeně sjížděl od konce 80. let a z jejich přesunu do undergroundu (i na DS a PSP jich v posledních letech bylo minimum) jsem byl smutný, jakkoliv to možná při hraní Dooma a Call of Duty někdy nevypadalo. Tahle trojice (a klidně k ní můžeme přidat například i Braid) navíc dokazuje, že to není pouhá hra na retro strunu, ale že lze i tady stále inovovat.

Splosion Mana vám nejlépe představí video na oficiálních stránkách (nebo lépe úplnou nahrávkou devátého a desátého levelu, ale to už je pro někoho možná spoiler), ale v kostce jde o to, že je z vás následkem nepovedeného experimentu jakýsi ohnivý chlapík, jehož jedinou schopností je explodovat. S touhle schopností musíte uniknout z laboratoře, což ovšem neznamená proskákat pár místnosti a zlikvidovat při tom nějaké ty ďábelské vědce, nýbrž překonat rafinované překážky a nástrahy. Ve výsledku je tak Splosion Man hodně svěží 2D plošinovka s výraznými logickými prvky vyžadující postřeh, důvtip a především správný timing. Zkuste demo, za 800 bodů je to skvělá záležitost, která vám vydrží minimálně dva večery (případně mnohem víc, pokud zkusíte multiplayer) - líbila se mi rozmanitost designu misí (teprve ve třetí epizodě autoři rezignovali na inovace, ale v prvních třiceti úrovních v podstatě vždy narazíte na nějakou novou překážku), cool atmosféra plná humoru (viz tahle obrazovka po dokončení hry) a oceňuju šikovně řešenou obtížnost (když desetkrát umřete na stejném checkpointu, můžete se posunout do další úrovně, kterou ovšem hrajete s ostudnou mašlí kolem pasu), na druhou stranu místy trochu vadila kamera (snažící se v některých okamžicích zpřehlednit situaci, bohužel s opačným výsledkem). Palec nahoru!