Černý kůň E3: Scribblenauts
Před pár dny jsem se na Twitteru podivil, že české herní weby zcela ignorovaly DSkovou hru Scribblenauts, která přitom získala řadu prestižních hodnocení "Best of E3" (mj. na GameSpotu, GameSpy či IGN). Server Hry na cesty (věnují se výhradně hrám na handheldy a mobily) vzápětí přispěchal s "prvním pohledem", ale mám trochu pocit, že ne zcela pochopili, z čeho ti zahraniční novináři vlastně byli tak na větvi. Takže alespoň krátce dodávám (na základě článku na Wikipedii a několika jiných zdrojů), že tu jde o ohromnou svobodu v řešení překážek či úkolů, která vyplývá z možnosti vyvolávání prakticky jakéhokoliv předmětu pomocí stylusu. Jistě, databáze předmětů nebude bezedná a zcela určitě si nebudete moci vytvořit vagínu, nicméně autoři slibují 10 tisíc "slov" a dojmy různých lidí, kteří si hru na E3 vyzkoušeli (viz tato pěkná sumarizace), jsou docela výmluvné...
Typickým příkladem je okamžik, kdy máte sebrat hvězdičku, která je ukryta mimo váš dosah na stromě. Vy můžete tuhle primitivní situaci řešit tak, že strom zapálíte, můžete jej samozřejmě porazit pomocí sekery, ale třeba také vyvoláním bobra. Nabízí se ovšem i mírumilovné řešení - prostě si ke stromu postavit žebřík, případně hvězdu shodit míčem. Na Wikipedii také popisují situaci, kdy se kdosi rozhodl porazit robotické zombies (nezničitelné konvenčními zbraněmi) tak, že se vrátil v čase zpátky (pomocí napsání spojení "time machine"), aby tam získal dinosaura a s ním roboty ušlapal.
Takže další hra, která se nebojí postavit celou svojí hratelnost na fantazii hráče! Musím říct, že tohle samo o sobě ještě není záruka úspěchu (viz Crayon Physics, kde jsem snad 90% úkolů snadno vyřešil způsobem, se kterým autor zjevně nepočítal), nicméně z mnoha dalších důvodů (tady už viz onen článek v češtině) vypadá tenhle projekt hodně nadějně a sleduju jej s velkým zájmem.
PS: Zde najdete výčet slov, které ve hře jsou a které tam naopak chybí.