Dohráno: Braid (aneb zpověď blbce)
Konečně jsem minulý týden tuhle krásnou, ale zároveň nesnesitelně obtížnou hru dohrál (Xbox verzi jsem s vědomím chystaného PC portu záměrně minul). Vše podstatné už bylo tu či onde řečeno, takže pouze stručné konstatování - pokud jste Braid ještě nehráli, nebo snad dokonce nevíte o co jde, hned ho vyzkoušejte (ke koupi třeba na Steamu za 13 Euro)! Důvodů je celá řada, je to hra krásná, má vynikající hudbu a velmi zvláštní příběh, nicméně jakou dokázal Jonathan Blow vymyslet hratelnost, nad tím mi zůstává rozum stát. Nejde jen o základní koncept posunu času (tenhle nápad ostatně už dávno před Braidem využila celá řada nejrůznějších her včetně Timeshiftu, Prince of Persia nebo plošinovky Blinx), jde o jeho implementaci a potažmo herní mechaniku, která - když to hodně zjednoduším - celá stojí a padá na hráčově fantazii a představivosti.
Spojení "zůstává mi rozum stát" jsem nepoužil náhodou, je to docela přesná definice mých pocitů při hraní Braidu. V dobrém i zlém. Tady vám nestačí inteligence, ale opravdu potřebujete i tu představivost, a to v míře, která podle mého názoru v historii videoher nemá obdoby. A protože mi chybí oboje (tedy ve výši dostatečné pro hraní této hry), zažíval jsem peklo. Ale nádherné peklo, jakkoliv mě občas štvalo, že hra nijak pointu úkolu nenaznačuje, takže tu většinou kromě cíle hledáte i cestu. Přičemž u každého dílku puzzle je pointa téměř vždy jiná, což znamená nějakých padesát různých hádanek. Absence jakýchkoliv nápověd a stop jde zcela proti konvenčním designérským postupům, ale tady to nakonec nějak vezmete na milost, kouzlo Braidu je totiž příliš silné. Osobně jsem si pochopitelně pomohl návodem a ruku na srdce, určitě nejsem zdaleka sám. Zcela bez pomoci jsem vyřešil sotva třetinu hádanek, i s návodem to ale místy bylo hodně "vzrušující", ony časové paradoxy se totiž slovy těžko popisují a brzy jsem skončil u daleko praktičtějšího návodu na YouTube. Mimochodem, všimli jste si, že tam jde najít kompletní walkthrough snad každé nové hry? to bude konec GameFaqs...
Moc a moc se těším na další projekt Jonathana Blowa, ten chlap je génius. S úžasnou fantazií a představivostí, samozřejmě. Pokud jste Braid ještě nehráli, zapřísahám vás, okamžitě to napravte!