Pomíjivé kouzlo Guitar Hero
Tak nám hudební hry překonaly v prodejích dlouho dominující sportovní žánr, psalo se vloni s velkou slávou. Firmy jako EA a zejména Activision na tom postavily svojí strategii, v obou případech s velkým úspěchem. Vítězná sestava se nemění a Activision v březnu ohlásili záměr vydat letos oproti loňsku dvojnásobný počet různých dílů Guitar Hero (místo 12 jich má být 24!). Novým trumfem má být DJ Hero s poněkud primitivně vypadající periferií. Odbočka: podstatu hratelnosti DJ Hero nedávno vysvětlili na Kotaku, hodně zajímavý je taky rozhovor s DJ Shadow, který na vývoji spolupracoval.
Zpět k pointě. Jsem sám, kdo je z tohoto žánru unaven? Osobně jsem měl (mám) hudební hry moc rád, zvlášť když stavěly (stavějí) na nějaké unikátní hratelnosti. Ať už to byl Vib Ribbon, FreQuency, Samba de Amigo, Donkey Kong Jungle Beat, Elite Beat Agents nebo i nedávno AudioSurf, každý z těchto projektů měl svojí svébytnou herní mechaniku (často včetně unikátního ovladače), zatímco současné hry řady Guitar Hero jsou převážně jen recyklací, vůbec ne nepodobnou tolik kritizovaným ročním updatům sportovních her od EA Sports. Totožná hratelnost, nový repertoár a šup s tím za padesát dolarů na pulty. O výdajích za "vylepšované" kytarové a jiné periferie raději nemluvě. Zvláštní, že to dosud nikomu nevadí a o Guitar Hero média i hardcore hráči píší stále téměř v superlativech. Odpověď na mou otázku je nicméně zřejmá - ne, nejsem zdaleka sám, kdo je unaven a příjmy z prodeje hudebních her v prvním čtvrtletí tohoto roku klesly o více než třetinu proti stejnému období roku loňského. Jak z odkazovaného článku vidno, uvědomují si to jak v EA, tak v Activisionu, kde dokonce najali chlapíka z Yahoo, který by se budoucností značky Guitar Hero měl intenzivně zabývat. Hodně štěstí.
Začátkem týdne jsem měl příležitost zahrát si Guitar Hero: Metallica a když si odmyslím ono zaujetí hudbou (tj. pokud jste fanoušek kapely, těžko se divit, že budete nadšení) a jistou chytlavost multiplayeru, byl to naprosto totožný zážitek jako před čtyřmi lety u prvního dílu. Není vůbec divu, že lze vedle tvrdého jádra pozorovat nasycenost hudebními hrami a jejich ústup z předních pozic v herních žebříčích. Nezastírám, že jsem jako příznivec kreativních her docela rád, protože tenhle stav logicky donutí Activision k inovacím, zvlášť když si zákazník může oblíbenou hudbu koupit online.