EA Sports Active
Před pár dny jsem byl v Londýně na akci, kde EA představila část svých her. Aniž by oznámila jakékoliv nové projekty (na to, řekl bych, dojde až na E3 nebo těsně před ní), Tim Schafer tu moc pěkně hovořil o Brütal Legend, Pandemic nechali snad vůbec poprvé nahlédnout pod pokličku Saboteura a nesmírně zajímavá byla i prezentace FIFA 10 - zatímco jindy EA střílí od boku svoje prodejní úspěchy, chlubí se novými licencemi a chvástá se vylepšeným motion capture, tady producent David Rutter půl hodiny sypal jedno konkrétní vylepšení hratelnosti za druhým. Nemůžu být konkrétnější (je vtipné, když na konci dubna posloucháte něco, co nesmíte zveřejnit až do začátku června), ale je vidět, že EA po loňském úspěchu neusnula na vavřínech. Stejně tak bylo na této prezentaci zřetelné, že to firma s tím nedávno vyhlášeným útokem na Wii myslela smrtelně vážně. Důkazem může být samostatně vyvíjený díl Need for Speed, prequel k Dead Space, Grand Slam Tennis, Tiger Woods PGA Tour 10 a samozřejmě i EA Sports Active, kterým se chce Peter Moore pustit do přímé konfrontace s Wii Fit (mimochodem, přesně rok po své evropské premiéře je znovu první na britském žebříčku prodejnosti - i přes vyšší prodejní cenu).
A právě u EA Sports Active se chci zastavit. Podrobné hands-on dojmy najdete na Eurogameru nebo se s hrou seznamte ve videu na Gametrailers, v kostce jde ale o virtuální posilovnu ve stylu "fitness hrou". Měl jsem šanci si jí na prezentaci na vlastní kůži vyzkoušet (foto) a s povděkem kvituju, že se EA podařilo postoupit o pořádný kus dál - počet druhů tréninku je výrazně vyšší i rozmanitější a zajímavější je také jejich podstatně větší důraz na aerobní aktivity (tj. pokud to vezmete opravdu od podlahy, můžete nejen zhubnout, ale taky si skutečně zlepšit formu a výdrž). Zatímco totiž Wii Fit přeci jen částečně vycházela z japonského pojetí pohybu a kladla větší důraz na klidnější aktivity jako je jóga (to jistě pramenilo i z podstaty balance boardu, na kterém není možné skákat), u EA Sports Active zasunete nunchak ovladače do speciálního držáku na noze a hra tak může sledovat pohyb horní i spodní části těla.
Přítelkyně se na to samozřejmě moc těší (já zase doufám, že jí dokážu získat pro Grand Slam Tennis), mě ale mrzí, že Active na celé čáře zklamala pokud jde o zpětnou vazbu. Za stejnou věc jsem tu před časem kritizoval Wii Fit a EA Sports Active v tomto směru nepostoupila ani o píď. Co víc, její využití podložky z Wii Fit je mizivé a při zadání vstupních informací tu i svojí váhu zadáváte ručně (sice se mi to moc nezdá, ale děvče, které mi hru prezentovalo, se dušovalo, že lze balance board využít jen u některých aktivit), takže nakonec veškerá zpětná vazba probíhá ve stylu vašeho skóre a počtu spálených kalorií. A to je výsledek velmi pofidérní, když uvážíte, že hra pracuje s nepřesnými daty (sami zadáváte svojí váhu, výšku, věk) a její "cvičební plán" je omezen na 30 dní. Wii Fit jsem kritizoval, že v balance boardu chybí měření tělesného tuku a EA Sports Active jde v tomhle směru vlastně ještě o krok zpátky.
Skoro bych to nazval trestuhodným nevyužitím skvělé příležitosti. Chápu, že to jsou další vstupní náklady (byť nijak zvlášť vysoké), ale až někdo jednou skutečně přijde s (alespoň volitelnou) periferií, který bude schopna hráči na začátku a na konci změřit kromě váhy i procento tuku v těle a při hraní kontrolovat jeho srdeční tep, myslím, že se posilovny skutečně budou moci začít bát o svojí klientelu.
Těším se na to. A ještě jedna, byť nijak vizionářská předpověď - není daleko doba, kdy se prosadí hry se skutečně efektivním výukovým nebo jiným přínosným elementem. Fitness je jedna věc, dalším typickým příkladem může být třeba vaření (viz dnešní zpráva z tohoto soudku), časem se u her budeme moci naučit na kytaru, řídit auto, hovořit cizím jazykem a podobně. V některých příkladech už to docela dobře funguje dnes (viz různé tituly na Nintendo DS), jinde si ještě pár let počkáme, až vývojáři zjistí, že mohou bez obav zvolit trochu serióznější přístup, byť třeba za cenu menšího důrazu na zábavu.