Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Středa 29.04.2009, 18:14

Testování podle Valve

Organizátoři GDC zveřejnili slajdy ze všech přednášek letošního ročníků Game Developers Conference. Najdete tam celou řadu nesmírně zajímavých informací, stejně jako v audionahrávkách z loňského roku (to je opravdu fantastický materiál, už toho mám plný iPod). Těžko vybírat jednu, tohle by stačilo na desítky článků, ale zaujala mě například přednáška (link vede na PDF) Mika Ambindera z Valve, který popisuje zajímavý přístup tohoto studia k betatestování svých her.

Už před pár týdny mi o této zajímavé metodě hodnocení kvality vyprávěl designér Team Fortress 2 Robin Walker. Vybírám z rozhovoru (celý vyšel ve Score 182): Při vývoji ve Valve používáme metodu opakovaného zdokonalování. Můžete si jí představit jako jednoduchou smyčku, která vypadá nějak takhle: Uděláte nějakou práci > Zhodnotíte její kvalitu > Vylepšíte jí > Znovu jí zhodnotíte, a tak dále, stále dokola. Ve Valve je tento systém hodnocení prováděn pomocí neustálého testování s externími zákazníky. Důležité je, že jde o hráče, kteří mají s naší hrou první zkušenost a do té doby jí neznají, jen tak je totiž jejich hodnocení věrohodné. Takže pokud máte dvacet hráčů, v singleplayerové hře jste vlastně schopni provést dvacet hodnocení a vylepšení. V multiplayerové hře jako je Team Fortress 2 těch dvacet hráčů potřebujete na jeden jediný krok. Pak zase musíte hledat další.

Ve slajdech z přednášky je metodologie popsána ještě daleko podrobněji (včetně například obav z toho, že přítomnost pozorovatele ovlivní chování hráče) a je vidět, že Valve na nekonečném testování svých her v podstatě staví celý vývoj. Takových firem by mělo být víc - nevím jak vy, ale já se při hraní někdy nepřestávám divit, jaké věci mohly úspěšně projít testovacím oddělením některých vývojářských firem...