Tim Schafer: Kašlete na prodejnost
Tim Schafer pro MTV Multiplayer uvedl, že Psychonauts zdaleka nebyl takový prodejní průšvih, jak to podle herních magazínů vypadalo. Možná je jen opatrně diplomatický, ale podle jeho slov nemá při kontaktu s vydavateli problém (většina s ním ráda hovoří a prý tvrdí, že by s takovou hrou dokázali mnohem víc, než Majesco). A jak se vyjádřil už dříve, v obchodech se vyprodalo všech 400 tisíc kusů! Což ovšem nic nezměnilo na všeobecném názoru, že je Psychonauts jednou z nejlépe hodnocených her své doby, přičemž ale její komerční úspěch zůstal daleko za očekáváním.
Schafer dále dodává, že mají hráči v téhle situaci zbytečné obavy o osud svého oblíbeného tvůrce, jehož projekt se dostatečně neprodával. Podle jeho slov se prý příliš zajímají o prodejnost her. A to musím podepsat. Osobně mě herní průmysl zajímá takříkajíc se vším všudy - baví mě přemýšlet nad souvislostmi, analyzovat zákulisní informace, sledovat komerční úspěch firem a předpokládat jejich další vývoj. Dnes, kdy mě tahle branže živí, je to asi docela pochopitelné, ale co mě proboha přišlo na prodejních číslech zajímavé v osmnácti letech, kdy jsem ty hry "pouze" nadšeně hrál?
Jistě, nic není černobílé a nemalá část těch informací více či méně souvisí s tím, co nás čeká. Oblíbený vývojář zavřel krám a zmizela s ním tedy i šance na dokončení toho či onoho projektu. Jisté populární hry se prodalo přes milion kusů, což zvětšuje šanci na pokračování. A tak dále.. jak relevantní je ale pro běžného hráče informace, že česká pobočka jisté firmy propustila tři zaměstnance a že se té či oné konzole prodalo o 4,2% méně než před týdnem? Snad to nějak souvisí s lidskou povahou, nevím. Co samozřejmě moc dobře vím, je fakt, že jsou "na vině" herní média. Zejména ta internetová (z podstaty věci díky svému neomezenému prostoru) kupí informace jednu na druhou, bez ohledu na to, jaký význam pro obyčejného hráče mají. Jen se podívejte na denní zpravodajství Kotaku nebo Joystiqu, které každý den produkují až padesát zpráv!
Taková už je ale hektická doba médií. Těžko je vinit a těžko to považovat za zlo. Navíc, když to do čtenářů "hustíte" dostatečně dlouho, nakonec je to dříve či později asi opravdu začne zajímat. Spíš přemýšlím, co o tom soudí obyčejní hráči. Jedna věc je totiž dávat věci do zdravých souvislostí a druhá je operovat s kvantem nicneříkajících čísel a zbytečných údajů. Kde je ale ta hranice?