Na PC se hraje, ne že ne!
Další zajímavá přednáška DICE (sledujte Gamasutru a další odborné herní servery, zajímavých reportáží z vývojářské konference v Las Vegas je tam celá řada) proběhla na téma aktuálního stavu herní branže. Analytička Anita Frazier z NPD Group (to je ta firma, která sestavuje prodejní žebříčky a zjišťuje přesnou prodejnost v amerických obchodech) tu zmínila věc dávnou známou - od roku 2001 prodeje PC her v kamenných obchodech poklesly (v Severní Americe, pochopitelně) o 50%. Frazier nicméně odhaduje, že zhruba polovina příjmů PC segmentu herní branže pochází z jiných zdrojů - z digitální distribuce, z předplatného online her a podobně. Pokud je tento odhad správný, znamená to, že nejsou příjmy z počítačových her o nic nižší, než byly kdy dřív! Byť je na místě dodat, že jejich nezanedbatelnou část ukrojí jedna jediná úspěšná online hra. Jistě netřeba jmenovat.
Z podobného soudku ještě jedna zpráva. Na Tiscali (patrně z tohoto zdroje) reportují: "Jak se na odbytu F.E.A.R. 2 v Británii, kde je hned číslem dvě, podílely jednotlivé verze? 50% ta X360, 31% PS3 a jen 19% PC." Nevím, jestli je na místě použití slůvka "jen". Mě to připadá jako pozitivní výsledek, ze dvou důvodů. Jednak tato čísla nezapočítávají digitální prodeje z internetu (a F.E.A.R. 2 je v prodeji mj. na Steamu i Direct 2 Drive), takže je reálný podíl PC vyšší a jednak je z pohledu vydavatele každý kus prodaný na PC hodnotnější - průměrná cena je sice nižší, ale není tu třeba platit vysoké licenční poplatky výrobcům konzolí.
Podíváme-li se na současnou herní nabídku, s výjimkou first-party titulů drtivá většina her dříve či později vyšla a vychází i na PC, a to dokonce už i včetně titulů, které se tam zdánlivě vůbec nehodí (Street Fighter IV, Guitar Hero atp.). Pro vydavatele je PC verze v době extrémně nákladného vývoje špičkových her vítaným přivýdělkem. Možná nevydělá tolik jako verze pro konzole, ale při nízkých nákladech na port je zkrátka jistotou. Tématu PC her se mimochodem aktuálně věnují v zajímavém článku na 1Up a stojí za připomenutí, že byl původně psán pro ryze konzolový magazín EGM.