Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Čtvrtek 19.02.2009, 22:11

Služebníček, pane Newell

Na právě probíhající vývojářském dostaveníčku DICE v Las Vegas se včera vypovídal v rámci své keynote šéf Valve Gabe Newell a byla to hodně zajímavá přednáška s všeříkajícím názvem "Entertainment as a Service". Gabe sice pomlčel o dalších plánech Valve například s Half-Life Episode Three, ovšem na druhou stranu prozradil celou řadu zajímavých čísel ohledně Steamu i interních postojů firmy, která se svými zákazníky jedná diametrálně odlišně než běžné vydavatelské korporace a k údivu většiny zainteresovaných se jim to bezvýhradně vyplácí. Z akce živě blogovali na g4tv.com (další článek najdete na GameSetWatch) a doporučuji přečíst celý záznam, tady jsou jen moje postřehy.

Předně, Gabe Newell je přesvědčen, že se herní byznys v posledních letech výrazně transformoval. Už tu nejde jen o prodej zboží, ale o poskytování služby. Valve chce své zákazníky "zasáhnout" místo dosavadních tří let (při vydání hry) každé tři týdny a jak Gabe následně dokazuje na konkrétních číslech (viz dále), jde tu nejen o spokojenost hráčů, ale o skutečně hmatatelný nárůst prodejnosti. Současně s tím tvrdí, že v rámci poskytování služeb firmy bojují s pirátstvím, které je také svého druhu službou a nikoliv cena, nýbrž právě kvalita služeb (v čele s otravným DRM) je příčinou stále vysoké míry pirátství. Nyní už k číslům:

Úžasná čísla, co k nim dodat? Můžeme mít proti Steamu řadu výhrad (obzvláště po prosincové změně cenové politiky), ale tahle čísla jasně demonstrují, že sázka na bezplatné updaty a prvotřídní servis byla trefou do černého. Objevují se konkurenční služby podobného ražení (například velmi sympatický GOG) a budou se určitě objevovat další. Rovněž bude zajímavé, jak rychle se tento trend přesune na konzole. Sám Gabe Newell přiznává, že současná infrastruktura internetu zatím není schopna zvládnout větší objem dat u konzolových her, ale to je jistě také jenom otázkou času.

Na celou věc se lze dívat ještě z jednoho úhlu pohledu. Valve nedělá nic jiného než to, co by měl automaticky dělat každý vydavatel her - nechovat se ke svým zákazníkům jako ke zlodějům, své hry neustále zdokonalovat a nabízet je za rozumné ceny. To stačí...