Amazon a casual hry
Pokud si stále myslíte, že platí rovnice "casual hra = 20 dolarů", rychle se probuďte. V poslední době už byla tato hranice dávno prolomena. Dost možná tomu napomohla cenová politika konzolových služeb jako je XBLA nebo PSN, kde je za hraniční považovaná částka 10 dolarů (v několika extrémních případech 15 dolarů), postupem času se zkrátka i na PC objevila řada nabídek v tomto cenovém ranku a chcete-li, obvykle za tuhle částku koupíte prakticky jakoukoliv casual hru, včetně těch nejnovějších. Jednak to jsou služby jako Steam (například Gumboy Tournament aktuálně za 4 Eura), dále prakticky každý casual server typu Big Fish nebo iWin nabízí různě koncipované klubové slevy (tj. pokud například garantujete nákup 12 her v následujícím roce, za jednu zaplatíte pouhých 7 dolarů) a činí se na svých webech i samotní vývojáři - PopCap například právě teď prodává Peggle za 5 dolarů / euro, čeští 300 AD zase mají v rámci svého Game Clubu (podmínkou je pouze registrace!) všechno za polovic, tedy 10 dolarů (mimochodem, zrovna ode dneška je tu v prodeji ostrá verze Be a King).
Je samozřejmě otázkou, nakolik tahle cenová "bitva" prospívá vývojářům. Alespoň soudě podle lidí z 300 AD dvakrát více her při poloviční ceně rozhodně neprodají a je celkem nasnadě, komu se při klubové slevně 7 dolarů ukrojí zisk nejvíce (ne, Big Fish to fakt není!). Ale samozřejmě, pro nás pro hráče je to dobré. Velmi dobré!
Do toho dnes Amazon v relativní tichosti spustil betaverzi prodejny casual her (úplné překvapení to nicméně není, vloni přece koupili Reflexive) a zdá se, že by tím mohl posunout cenovou strategii zase o pár kroků dál. Nabízejí totiž veškerou herní produkci bez jakýchkoliv klubových omezení nebo podmínek sakum prdum za deset dolarů! A někdy i levněji, viz Jets'n'Guns Gold za 7 babek! Pravda, pro nás je to zatím v rovině teorie, protože je veškerá nabídka k dispozici pouze zákazníkům v Severní Americe, ale je patrně pouze otázkou času, kdy se podobný obchod objeví i na evropských pobočkách Amazonu (byť pravděpodobně za eurové ceny, co už naděláme). Bude zajímavé sledovat, jak si v tomhle pro něj trochu netradičním segmentu Amazon povede... osobně si troufám tvrdit, že by se to mohlo povést o něco lépe než u mp3 (kde Amazon nemá proti iTunes nejmenší šanci) a díky své vysoké návštěvnosti, navíc tvořené ideální cílovou skupinou (notabene jinou než má typicky Big Fish, o Steamu nemluvě), by se mohl stát jedním z velkých hráčů. Celkem mu to přeju, mám Amazon rád (už kvůli fantastickému logu).
Když už jsem u tohoto tématu, ještě jedna drobná poznámka - když nakupuji indie nebo casual hry, vždy se snažím najít přímo stránky vývojářů a pokud tam není hra nějak výrazně dražší, nakupuji u nich (s vědomím, že tak do vývojářské kapsy spadne podstatně větší podíl). Je to občas detektivní práce, velké prodejní servery totiž s hrami nakládají jako s houskami a kreditem vývojářům se příliš nezatěžují (většinou je jen malé logo ve hře a někdy opravdu ani to ne). Mám k tomu ale ještě jeden dobrý důvod - drtivá většina velkých webů prodávajících casual hry (včetně Amazonu, i když jeho řešení je docela sympaticky jednoduché) tlačí s hrami své otravné loadery a v podstatě dnes nelze stáhnout čistou demoverzi aniž byste se na serveru nemuseli složitě registrovat a stahovat si s hrou nějaký downloader, který vám zabírá paměť a cpe další hry. Jasně, i Steam jsem zpočátku instaloval s nedůvěrou, ale z něj se časem stala komplexní služba s řadou užitečných (nejen komunitních) featur. Tyhle casual downloadery nejsou ničím jiným než osinou v prdeli a já děkuji všem vývojářům, že na svých webech mají čisté demoverze, nepožadují po mě zadání e-mailu a potvrzení jeho platnosti a nabízejí férovou cenu. Ale co si budeme povídat, to bychom se mohli bavit o šunce, rajčatech, benzínu a čemkoliv jiném.
PS: Mimochodem, nikde není psáno, že se Amazon časem nepustí i do digitální distribuce velkých her. Pokud by ale chtěl uspět, měl by tak učinit co nejdříve.