Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Čtvrtek 29.01.2009, 18:00

Dohráno: Killzone 2

PlayStation 3 v nárůstu prodejů Metal Gear Solid 4 nijak výrazně nepomohl a bylo by tedy bláhové předpokládat, že se to povede Killzone 2. Nicméně nikde není psáno, že to není vynikající hra. Je, jakkoliv nepochybuju, že si na ní majitelé Xboxu smlsnou, tak jako to je ostatně možné u jakékoliv hry na jakékoliv platformě. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde - a u druhého dílu Killzone je těch holí docela dost. Já například dohrál single-player kampaň (na střední obtížnost) za necelých sedm hodin, v průběhu celého hraní jsem postrádal jakékoliv nezapomenutelné momenty (takové ty kulervoucí okamžiky, o kterých si nadšeně vyprávíte u piva: "robotizace" v Quake 4, následky jaderného výbuchu v Call of Duty 4 a podobně) a byl jsem také překvapený, jak svázaná, lineární a extrémně naskriptovaná hra to vlastně je.

Jenže (když už jsem u těch přísloví)... bylo by hloupé pro stromy nevidět les. Killzone 2 možná postrádá památný herní moment, ona jím ovšem je jako jeden velký celek. Skutečně neznám jinou střílečku, která by dokázala zpracovat válku tak intenzivně a autenticky. Nejsem si jist, jestli tohle samo o sobě bude všem hráčům stačit, hratelnost totiž rozhodně není v žádném směru převratná a už vůbec ne rozmanitá (čímž rozhodně nechci říct, že to je slabé, to ani náhodou), ale mě to stačilo více než bohatě. Brutální atmosféra industriálního prostředí a díky podařené AI nepřátel velmi intenzivní hratelnost (zejména ke konci hry) mě prostě bavila. A že to není revoluce, jak se slibovalo? To je škoda, ale čert to vem. Tyhle věc už tak neprožívám.

Co se týče grafiky, jistě - zřejmě je to technicky nejdokonalejší konzolová hra současnosti, i když náskok před Gears of War 2 není velký. Opět ale musím nad technologií vyzdvihout fantastický vizuální styl - barevná paleta je nesmírně odvážná. Prakticky se nehne z odstínů hnědé, je temná, zablácená a ponurá, pro řadu hráčů jistě až příliš. Ale právě tohle vypiplané realistické zpracování industriální planety s kontrastním použitím efektů, stínování a nejrůznějších filmových filtrů asi nejvíc přispívá vynikající atmosféře Killzone 2.

PS: Měl jsem možnost zahrát si hodinku multiplayer proti vývojářům. Vypadá slibně, ale těžko soudit, samozřejmě jsem zdaleka nestihl vylepšit postavu tak, abych si mohl vybrat vlastní třídu nebo si dokonce vytvořit nějakou vlastní. A upřímně, ovládání konzolových stříleček jsem sice dávno přivykl, ale rozhodně ne tak, abych je hrál s nadšením dlouhé hodiny online. Tady stále nedám dopustit na myš.