Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Všeobecné | Pondělí 25.10.2010, 23:57

Nejistá budoucnost PSP2

Když se ještě bezmála pět let po jejich premiérách hovoří o Xboxu 360 a PlayStation 3 jako o next-genu, je to trochu úsměvné. Já už čas od času uvažuju, jak asi bude vypadat generace příští (tedy skutečný dnešní "next-gen"). Osmá, nepletu-li se. Ne proto, že by mi snad něco chybělo, ale čistě ze zájmu o to, s čím budeme trávit léta budoucí. Přiznávám předem, není to příliš vynalézavá úvaha. Čeká nás viditelný nárůst výkonu při (konečně!) samozřejmých 60 fps a full HD rozlišení? Přijde už čas na odepsání diskových mechanik a stahování veškerého obsahu přes internet? Nebo se dokonce už tak brzy dočkáme cloud gamingu a konzole, jak je známe, budou minulostí? Uchytí se 3D gaming a bude zdokonalen do té míry, že se začně hovořit o virtuální realitě? Dojde na ještě větší konvergenci konzolí s domácími přístroji a zejména lepší spolupráci s mobilní platformou? A co augmented reality případně rovnou nějaká forma ovládání přímo mozkem? Nebo snad bude příštích pět let patřit "jen" té dokonalejší verzi Kinectu schopné detekovat řeč i obličejové grimasy? Inu, upřímně si myslím, že to bude jen velmi málo z vyřčeného. Prostě přijde další upgrade výkonu, o mnoho víc nečekám.

Daleko zajímavější je úvaha, kam budou směřovat přenosné herní přístroje. V tomto segmentu je teď poněkud živo: iPhone (a do jisté míry už i další chytré telefony) se stal srovnatelným soupeřem specializovaným herním handheldům Nintenda a Sony, které kopírují velké konzole - jedna šla cestou výkonu (PSP), druhá bodovala promyšleným gimmickem (DS). Známý výsledek jejich bitvy předznamenává další vývoj, kdy Nintendo podobně vynalézavě pojalo svůj další handheld, 3DS. Sony se naproti tomu patrně opět vydává cestou prémiové herní konzole pokud jde o výkon. Alespoň tomu naznačuje dnes publikovaný únik z tajné prezentace. Ač Sony stále popírá existenci nového handheldu, o realitě svědčí i současné zlevnění PSPgo. Budoucnost je v tomto směru tedy v podstatě daná a částečně i známá - o to zábavnější jsou spekulace a o to větší i očekávání.

A tím se dostávám k tomu, proč to celé píšu. Spekulované PSP se mi moc líbí! Bude mít údajně větší kvalitní displej a bude mít dotekovou část na zadní straně (přesná podoba a funkce není potvrzena, prý ale připomíná trackpad známý z notebooků). To jsou nesmírně zajímavé údaje, protože to dost možná znamená, že se Sony shlédla v konceptu tabletu, zejména pochopitelně v iPadu. A kdo ví, rezignovala na kompaktnost přístroje v zájmu zážitku z hraní. Displej má být ovšem zhruba jen o jeden palec větší, takže rozhodně nelze čekat přímý útok na iPad (což naznačovaly dřívější zvěsti z Wall Street Journal). Zní to celé slibně, já bych si ještě navíc poprosil o dva analogové sticky a mojí vysněnou "celosvětovou wi-fi", kterou tak závidím Kindlu, nebo alespoň to 3G.

Moje osobní zkušenosti s PlayStation Portable jsou takové, že možná DS bude mít v mém TOP 10 handheld her více titulů, ale že jsem podstatně víc času strávil právě s PSP. Tu jsem nikdy nebral jako přenosnou konzoli v tom smyslu, že si ji beru na "cesty" (= do tramvaje či autobusu), ale "na cesty" (= na dovolenou). Větší rozměry PSP mi tedy byly prakticky ukradené a ocenil jsem naopak fakt, že si s sebou beru v rozumném přenosném balení zábavu na úrovni domácích konzolí. A vedle her (nikoliv hříček) jsem jej využil i jako přenosný přehrávač filmů s displejem, na který už se dá dívat. Tuhle cestu Sony patrně razí i s PSP2 a navíc si zřetelně uvědomuje existenci nového soupeře v podobě Apple, takže jsem ze spekulovaných informací nadšen.

Přesto, je tu jeden zádrhel. Jakkoliv mi osobně PSP slouží k naprosté spokojenosti, jako platforma orientovaná na výkon a potažmo prémiové hry se na trhu ve skutečnosti neosvědčila - troufám si tvrdit, že právě App Store značně zamíchal kartami, které byly tak dlouho rozdané. Prodávat hry za 40 dolarů se v konkurenci směšně levných her pro iPhone stává stále riskantnější a dokážu si představit nervozitu manažerů, kteří mají rozhodovat o nákladném vývoji hry na PSP2. Nejlépe jejich obavy rozptýlí vedle silné protipirátské ochrany (asi se shodneme, že se na PSP pirátství rovněž dost podepsalo) úspěch platformy jako takové, tedy vysoké prodeje, ten ale zase stojí a padá s kvalitou her. A s cenou PSP2, kde zase Sony musí pečlivě vážit mezi výkonem a kvalitou výbavy a přijatelnou cenou (a Sony také pečlivě váží - dle onoho článku Kotaku nebyly konkrétní parametry přístroje dosud finalizovány).

Takže mě vlastně nejvíc mrzí, že to podle Kotaku celé propukne až příští rok na podzim. Je to logický datum, ne že ne, ale když uvážím, že je první PSP ve stádiu klinické smrti a že jsme PSP2 očekávali téměř jako jistou věc už na E3, je to trochu škoda...

Update 27/10: Dnes se objevily další zajímavě nepotvrzené informace, když web Engadget přinesl první obrázky údajného PSP mobilu, resp. jeho prototypu. Absence analogových páček by byla velkým zklamáním (ovšem dotekový pad uprostřed spodní části by je mohl do jisté míry nahradit), ale jinak bych si o něj Ježíškovi asi napsal, ovšem pozor - PSP mobil nemá nic společného s PSP2, to je úplně jiný produkt.