Přeskočíte Alone in the Dark?
Na nový díl Alone in the Dark se vcelku těším, i když je to spíše takové chladné očekávání. Struktura inspirovaná televizními seriály (úrovně ve stylu epizod, tedy s vlastním vývojem příběhu a zvraty na konci) mi přijde vcelku zajímavá, ale rozhodně to samo o sobě neudělá ze hry hit. Myslím, že to nakonec bude vcelku normální akční adventure, rozhodně podstatně akčnější než předchozí díly série (jak je dnes ostatně zvykem). V rozhovoru v Oficiálním Xbox Magazínu mě nicméně jedna pasáž hodně zaujala: "Chceme, aby hru mohl dokončit každý, takže jsme jako jednu z našich novinek přidali možnost přeskakovat herní sekce s použitím menu podobného těm u DVD přehrávačů. Vždy ovšem za jistou cenu a achievementy jsou jedním ze způsobů jak odměnit hráče, kteří přeskakovat nebudou."
Na první pohled docela nevinná poznámka, ve skutečnosti je to ale hodně odvážné rozhodnutí. Nejprve jsem si říkal, že se vývojáři zbláznili a že to je další krok k naprosté degeneraci počítačových her. Jenže čím víc nad tím přemýšlím, tím víc se mi ta myšlenka zamlouvá - není to nápad vhodný do úplně každé hry a nemělo by to vývojáře odradit od snahy co možná nejlépe obtížnost vyladit, ale jinak si takovou funkci v mnoha hrách dokážu dost dobře představit. Neumím spočítat, kolikrát už jsem byl donucen přestat hrát nějakou zajímavou a zábavnou hru kvůli nějaké obtížné pasáži, kterou jsem nebyl schopen odehrát (z poslední doby si vybavuju třeba GTA San Andreas nebo Tomb Raider Anniversary). Rád bych slyšel jediný důvod, proč bych neměl dostat možnost přeskočit například obtížného bosse v půlce hry - za hru jsem si zaplatil a je na mém rozhodnutí, jak s ní naložím. Pokud jsem tak pošetilý a během minuty přeskočím až k finálnímu souboji, pak je to jen můj problém.
Je tu samozřejmě několik méně kontroverzních řešení - řada her (například Bioshock) umožňuje změnit obtížnost v průběhu hraní, jiné zase (například Resident Evil 4) náročnost překážky při každém dalším pokusu postupně snižují. Šikovné, ale ani jedna varianta ale nezaručuje, že si s tím poradí každý a pokud alespoň trochu tušíte, jak diametrálně odlišné může být hraní nějakého teenagera, který u her tráví pět hodin denně a zaneprázdněného čtyřicátníka, který si na ně udělá čas dvě tři hodiny týdně, pak určitě oprávněnost funkce přeskakování chápete. Koneckonců, není to nic proti ničemu - těm kdo mají s obtížnosti her problémy to pomůže, ostatním to může být fuk. Co myslíte vy, je to dobrý nápad, nebo je to špatný nápad?