ATEI 2008
Z předchozích ročníků londýnské výstavy ATEI jsem psal poměrně rozsáhlé reportáže (2006 a 2007), letos by to ale nemělo význam. Ne, že by byly hrací automaty v nějaké krizi (tedy, ony jsou v ní víceméně pořád, ale už se to tak nějak stabilizovalo), to jen tento rok tolik nových automatů prostě nevzniklo. Původně jsem letos na ATEI ani neměl v plánu vyrazit, ale nakonec jsem minulý týden sehnal ultralevné letenky, a tak jsem zaletěl do Londýna na prodloužený víkend - mimochodem, hodně doporučuji nově zrekonstruované muzeum Londýnské městské dopravy, to mě letos potěšilo rozhodně víc než ATEI...
Tak tedy, tentokrát žádné "maso" typu House of the Dead 4 ani "úlet" jako World Cup Champion Football (to je ten fotbalový manažer ovládaný pomocí balíčku karet, viz oficiální web). Asi největším lákadlem byla automatová verze Silent Hill, která ale musela každého pravověrného fanouška zklamat - nejde o survival horor, ale o obyčejnou lineární střílečku, která navíc nesahá výše zmíněné sérii House of the Dead ani po kotníky a snad s výjimkou některých příšer a příjmení hlavní postavy nemá s předlohou nic společného. Vedle Konami se nepředvedla ani Sega, která z novinek představila prehistorickou střílečku Primeval Hunt. Její ambicí je inovovat tento striktně lineární žánr určitou svobodou (vedle velké obrazovky máte k dispozici ještě menší displej, kde můžete prstem označit cestu, kterou se chcete v dané úrovni vydat), ale moc to nepomohlo. Tenhle žánr by potřeboval nějakou pořádnou vzpruhu v podobě inovací, které budou mít přímý vliv na hratelnost.
O HD grafice nemluvě - je s podivem kolik automatů stále používá staré CRT obrazovky (s výjimkou šestého dílu Tekkena si vlastně na žádný další HD coin-op nepamatuju). Chápu, že je to podstatně levnější, ale takhle chtějí výrobci automatů konkurovat next-genovým konzolím? Chtělo by to něco jako je special verze House of the Dead 4 (viz loňská reportáž) nebo letos prezentovaná Let´s Go Jungle Special - to je zatemněná místnost o velikosti cca 4x4 metry, kde sedíte uprostřed na maketě džípu a hrajete klasickou verzi hry, ovšem s podstatně větší obrazovkou (ve skutečnosti tu je projektor, který se v průběhu hraní otáčí s vámi, viz video), špičkovým zvukem a nejrůznějšími dalšími efekty. Je to jistě extrémně drahé řešení, ale také jeden z mála způsobů, jak do heren znovu přitáhnout ztracené zákazníky.
Z tradičních automatových bašt Segy a Konami to bylo skoro všechno - na stánku Konami mě docela bavily arkádové závody Wacky Races, Sega zase zajímavě inovovala v automatové branži už tradiční žánr dotekových her, když ve hře UFO Stomper sledujete velký displej na zemi a minihry ovládáte nohama (viz video). Z pohledu hráče na PC ještě stojí za zmínku americký výrobce GlobalVR, který mě vloni překvapil automatovou verzí Far Cry: Paradise Lost. Letos jí tu prezentoval s jistými vylepšeními znovu, ovšem už jen jako Paradise Lost, patrně tedy přišel o licenci. Tu naopak získal od americké armády na America´s Army (střílečka simulující válečné cvičiště), od Ubisoftu na Blazing Angels (překvapivě podařená letecká arkáda) a od EA NASCAR Racing.
Pokud vás téma hracích automatů zajímá více, sledujte pravidelně aktualizovaný blog Arcade Heroes. Teď aktuálně tu jsou/budou k dispozici videa či fotky ze všech zmíněných automatů (i řady dalších) a průběžně během roku tu najdete ucelené novinky, o kterých už se běžné herní weby neobtěžují informovat. Několik vlastník fotek jsem nahodil na Flickr.