Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Středa 21.07.2004, 21:32

Driv3r fiasko

Na Tiscali Games dnes byla zveřejněna moje recenze na Driv3ra. Jak už asi dobře víte, Driv3r si vzápětí po vydání vysloužil docela kontroverzní hodnocení a komentáře. Atari na jedné straně s velkou pompou oznámilo, že do obchodů na celém světě pustilo 2,5 milionů kusů a hra je koneckonců celkem úspěšná. Drží se na špici prodejních žebříčků a překonal jí zatím pouze Spider-Man 2. Jenže ono teď o prázdninách příliš kvalitních her nevychází - celkem by mě zajímalo jak by si Driv3r vedl v listopadu proti GTA San Andreas, Halo 2, The Sims 2, Gran Turismu 4 a dalším nejočekávanějším titulům.

Na straně druhé se ale na GameRankings průměrné hodnocení pochybuje stále lehce přes 60% (čemuž mimochodem odpovídá i moje hodnocení na Tiscali, pokud jste příliš líní, abyste recenzi četli). Vtipné je, že první exkluzivní recenze se objevila v britském časopisu PSM2 (recenze byla přetisknuta na serveru GameRadar, který provozuje stejné vydavatelství), který jí nadělil 90%. A to je přeci jen trochu silná káva, i když podobně podivně, byť přesně naopak, se k hodnocení postavili v EuroGameru, kde udělili 3/10.

Objevily se zaručené informace o uplacené recenzi a především se začalo nahlas hovořit o tom, jak jsou podobné úlety v herních časopisech britského vydavatelství Future (mj. i PC Gamer a Oficiální PS2 Magazín) na pořadu dne (resp. měsíce). Herní časopisy od Future pravidelně čtu a shodou okolností jsem (předtím než jsme se rozhodli vydávat PLAY) byl šéfredaktorem české mutace onoho kontroverzního PSM2. Pravda je taková, že každý z jejich časopisů směřuje k jiným čtenářům a je na ně perfektně zacílen. Na jedné straně jsou neoficiální konzolové časopisy jako právě PSM2, NGC nebo Xbox Gamer, určené nekritickým fandům jedné platformy, kteří neradi čtou o tom, jak se dlouho očekávaná hra nepovedla (protože fakt, že se tři roky těšili na něco, co za to nestálo, dělá hlupáky z nich samotných) a naopak si rádi přečtou o neúspěchu konkurenční konzole (z doby vydávání české mutace PSM2 si pamatuji na občasné úlety v anglickém originálu). Uprostřed je relativně seriózní PC Gamer, který si vypracoval slušné renomé a na opačné straně je pak prestižní Edge, kde naopak čtenáři očekávají jednu sekeru za druhou a hra s hodnocením 6/10 už je velmi dobrá. S jeho výjimkou však všechny britské herní časopisy operují s exkluzivními recenzemi, které jsou podle mého názoru zcela běžně vyměňovány za vysoká hodnocení. Je veřejným tajemstvím, že podobnou strategii využíval i Rockstar v případě GTA Vice City (ačkoliv to hra nepotřebovala) - jistý holandský herní žurnalista se kdysi veřejně pochlubil s tím, jak Rockstar požadoval za exkluzivní recenzi 95% a posléze dokonce podle hodnocení svých her (ne)prodával daným časopisům reklamu. Z tohoto pohledu je velmi zajímavý článek na serveru Spong, kde najdete vyjádření jistého redaktora časopisů Future k zmíněné recenzi Driv3ra (mimochodem, šlo o vyjádření na fórech GamesRadar, které ale bylo vzápětí smazáno):

"Vzhledem k dlouhému období mezi uzávěrkou a vydáním časopisů a vzhledem k tomu, že šlo o exkluzivní recenzi, nebyl recenzovaný kód finální. Byli jsme informováni o některých chybách ve hře a byli jsme ujištěni, že budou do vydání hry odstraněny. Nemůžu komentovat, zda byly opraveny nebo ne..."

Pro hráče, který čte časopisy se záměrem rozhodnout se nad koupí hry, to není pěkné čtení. Zároveň však můžu s čistým svědomím říci, že jsem za svou dlouhou kariéru v českých herních časopisech nic podobného nezažil. Jistě, i čeští distributoři touží po vysokém hodnocení, ale neprosazují jej žádnými podobnými způsoby. Ovšem celá situace mi nemůže nepřipomínat stav českých PC časopisů před nějakými pěti lety, kdy takřka neuběhl měsíc, aby se Level a Score mezi sebou nehádali na téma zda ta či ona hra byla recenzována z bety nebo pirátské verze, popřípadě kdo měl to či ono slíbeno exkluzivně a konkurence to porušila. Postupem času (s odchodem některých problémových osob ze scény) se to ovšem samo uklidnilo a myslím, že dnes můžeme být s úrovní hodnocení v českých časopisech více než spokojeni.

Na závěr ale ještě jeden námět k zamyšlení. Jsem přesvědčen, že názor na hru se může u dvou lidí lišit opravdu radikálně a z podstaty věci jsou hry ještě daleko subjektivnější než film či hudba. Takže, ačkoliv jsem Driv3ra dohrál a napsat recenzi tak, jak jsem jí napsal, klidně si dokáži představit, že je to pro někoho hra roku- někdo je méně náročný a pro zábavu dokáže přehlédnout sebevětší bugy, někdo vyžaduje hru naprosto bezchybnou, jiný třeba vůbec nehrál GTA a nemá tedy možnost srovnávat. A vlastně, proč by se Driv3r nemohl někomu líbit více než Vice City? Koneckonců, na našem serveru playmag.cz k dnešnímu dni v anketě plných 50% čtenářů udělilo Driv3ru jedničku.