Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Neděle 11.11.2007, 09:42

První galaxie zachráněna!

K oficiálnímu vydání Super Mario Galaxy dojde až příští pátek, mě se díky bohu dostal do rukou už teď, takže na to může padnout volný víkend. Dokonce jsem se konečně donutil koupit komponentní HDTV kabel a i když hra běží tak jako všechny ostatní hry na Wii jen ve 480p, nevypadá díky vynikající výtvarné stylizaci hry vůbec špatně. A první dojmy? Inu, velká spokojenost. Detailně se k tomu jistě dostanu po dohrání, alespoň tedy pár vět k té základní "sférické" hratelnosti. Pokud to nevíte, Mario Galaxy se odehrává ve vesmíru, Mario cestuje mezi malými planetkami v nejrůznějších galaxiích a... podívejte se raději na tohle krátké video, ať víte o čem mluvím.

Takže znovu: jaký je první dojem? Ten úplně první je ve skutečnosti trochu zmatečný. Prvních pár minut se na malých planetkách cítíte dezorientovaně, možná budete mít i malou závrať a rozhodně budete mít až trochu nepříjemný pocit ohromné svobody. Dosud jsme se pohybovali v dobře známém 3D prostředí, tady ale můžete pobíhat po planetce kolem dokola doslova donekonečna, o nádherném "supermanovském" přelétávání z planety na planetu nemluvě. Po pár minutách si každopádně na gravitaci a trochu netradiční prostředí zvyknete a především si velmi brzy zvyknete na kameru. Právě ona je dost možná hlavní důvod, proč se Mario Galaxy odehrává na malých planetkách - ze zřejmých důvodů tu totiž v tomto žánru zcela obvyklé až samozřejmé problémy s kamerou byly téměř odstraněny (bohužel ne vždy lze přemístit kameru za záda Maria, občas je z různých důvodů pevně stanovená). Já s kamerou v third-person hrách nikdy neměl velké potíže, drobné komplikace se zpravidla ztratily tak rychle, jako se objevily, vyřešilo to pár nadávek a jen velmi zřídka mi to vysloveně otrávilo dojem ze hry. Nicméně dobře vím, že s tím má řada hráčů zásadní problém a tohle je velmi šikovné řešení. Mimochodem, v této souvislosti se před měsícem vyjádřili lidé z Insomniacu s tvrzením (viz hned první otázka), že si Nintendo tenhle nápad "vypůjčilo" z jejich série Ratchet & Clank (viz třeba tohle video). Že jsou podobné hádky o prvenství pošetilé, je jedna věc, ale tady se navíc dobře ví, že si Miyamoto s myšlenkou vytvoření sférických světů (s cílem zbavit se zmíněných problémů s kamerou) pohrával už krátce po dokončení Maria 64 v roce 1999, nemluvě o tom, že zmíněné díly Ratcheta & Clanka předběhla i slavná prezentace experimentálního Mario 128, který byl základem pro vznik Mario Galaxy. Takže ano, Ratchet byl sice na trhu první, ale o inspiraci, vypůjčení nebo dokonce ukradení nápadu rozhodně nemůže být řeč.

Každopádně, po prvních úrovních jsem ze hry nadšený - už v první hodině narazíte na hezkých pár originálních myšlenek, každá planeta je trochu jiná a já jsem opravdu zvědavý, co mě ještě čeká. Mám rozhodně pocit, že by se mohl Super Mario 64 konečně dočkat důstojného nástupce. Ostatně, většina dosavadních recenzí se shoduje, že se Galaxy legendární 64ce minimálně vyrovnává. Uvidíme!