Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Sobota 10.11.2007, 11:10

Dohráno: Uncharted Drake´s Fortune

Tomb Raider s chlapem. Tohle otřepané srovnání se sice objevilo v prakticky každém článku nebo novince o Uncharted, ale má to svůj dobrý důvod. Uncharted totiž v podstatě opravdu je "Tomb Raider s chlapem". Při hraní sem si ale vzpomněl i na pár dalších her (Flashback, Heart of Darkness nebo samozřejmě sérii Jak & Daxter) a Uncharted je navíc v jistých ohledech dost svébytný projekt, takže by bylo trochu nefér nazývat jej pouhým klonem Tomb Raideru. A i když upřímně řečeno ani on není sám o sobě skutečným killer titulem, kvůli kterému by stálo za to investovat do PS3, je další z řady skvělých her. A jestli ne jen kvůli Uncharted, pak kvůli Uncharted, Ratchetovi, Haze, Resistance a Heavenly Sword (plus těch několik dalších exkluzivních titulů, které jsem líný vyjmenovávat) už to za to při sympatické ceně rozhodně stojí. Zkrátka, konec stížnostem na nedostatek her, tři až pět titulů si na PS3 od letošních vánoc najde každý, kdo si je najít chce. Bylo na čase.

Zpátky k Uncharted (viz také oficiální stránky nebo Wikipedia): nevím přesně co jsem čekal, ale faktem je, že mě podíl akce a explorace docela překvapil - je to totiž zhruba půl na půl. Aby tuhle míru střílení hra unesla, musela nabídnout mnohem více než poměrně omezenou formu akce z Tomb Raidera. Díky umělé inteligenci, perfektně vytuněné obtížnosti, systému zbraní a vůbec základní herní mechanice soubojů se to podařilo na jedničku. Ale postupně - AI není revoluční, spíše jde o kolekci dobře nastavených pravidel (hodně se kryj, v pravou chvíli hoď granát, ve správnou chvíli vyběhni, spolupracuj tak a tak s ostatními, jo a hodně se kryj), díky kterým ani na nejnižší obtížnost nemůžete na nepřítele naběhnout a skolit ho hurá stylem. Musíte se zkrátka chovat stejně jako oni (ano, hlavně se krýt), takže souboje hodně připomínají Gears of War. Vedle granátů lze nést jen dvě základní zbraně - jednu lehkou (zpravidla různé druhy pistolí) a jednu větší (brokovnice, granátomety, ale především nejrůznější kulomety). Každá má své přednosti, ale při jejich volbě bude rozhodující munice, které tu rozhodně není nazbyt. Akční segmenty Uncharted mě velmi příjemně překvapily, je to velká zábava, byť místy v závislosti na zvolené obtížnosti trochu frustrující.

Z oné průzkumné složky už tak bezmezně nadšený nejsem, i když z povděkem kvituji rozhodnutí nesnažit se vymýšlet komplikované hádanky masivních rozměrů (což je jeden z trademarků série Tomb Raider - psal jsem zde) a poskytnout místo toho hráči velmi plynulý zážitek, který je spíše než samotným průzkumem poháněn příběhem. Skutečné hádanky tu spočtete na prstech jedné ruky a i ty vyřešíte během několika minut. To je pro mě osobně v podstatě přednost, ovšem zbytek je klasické přeskakování přes římsy, řetězy, liány a sloupy na miliardu různých způsobů. A i když je to díky plynulým pohybům sympatického hlavního hrdinu docela dlouho švanda, ke konci už to začíná být trochu stereotypní (obzvláště když odhalíte určité nedostatky v kolizním systému nebo v kameře). Výborná honička v autě nebo originální jízda na vodním skůtru proti proudu horské říčky jsou navíc důkazem, že to může být i rozmanité - jen bych si takových meziher představoval ještě trochu víc.

Ještě krátce ke skvělému příběhu. Ten samozřejmě není "skvělý jako Bioshock", je to úplně jiná kategorie - hollywoodská a komediální. Uncharted se hodně přirovnával k Indymu, já bůh ví proč při hraní vzpomínal spíše na Honbu za diamantem (pamatujete?). Každopádne sedí oboje a hra z kvalitního scénáře a dobře napsaných dialogů hodně těží, obzvláště když je dokáže dobře prodat technickou stránkou - a teď myslím vedle nádherného prostředí především věrohodné postavy, zjevně zahrané v motion capture profesionálními herci. V tomto směru opravdu díky bohu za next-gen - hratelnost jako taková by s jistými kompromisy teoreticky mohla existovat i na PS2, ale právě ty neuvěřitelně realistické pohyby a grimasy činí zážitek mnohem intenzivnějším. Uncharted jsem si tedy užil. Není to sice hra roku, ale báječná zábava na bezmála deset hodin určitě. A za další díly bych se rozhodně nezlobil, naopak.

A mimochodem, co sakra dělá Jason Rubin, spoluzakladatel Naughty Dogu a jeden z hlavních mozků série Crash Bandicoot a Jak & Daxter? Před třemi lety se trhnul a rozjel mj. komiksový projekt Iron and the Maiden. Tenhle rozhovor na GameTapu leccos osvětlí, já bych byl moc rád, kdyby se vrátil ke hrám.