Super Stardust HD
Relativně čerstvou novinkou PSN je Super Stardust HD, remake stařičké amigácké střílečky (vytvořili ho mimochodem stejní autoři, malé švédské studio Housemarque), který je už na první pohled přímou konkurencí Geometry Wars. Ano, do určité míry ho i vykrádá (nebo se inspiruje, záleží na úhlu pohledu), ale to není tak podstatné. Důležité je, že opravdu JE lepší. Což říkám jako člověk, který si s Geometry Wars užil hezkých pár týdnů a moc se těším na jeho vylepšenou verzi pro Wii a DS.
Představte si prehistorickou automatovku Asteroids, nebo zkrátka arkádovou střílečku, ve které vás neohrožují nepřátelské lodě, jejich střely či projektily, ale do značné míry pasivní vesmírné šutry různého původu. Nejprve velké, postupně (jak se je snažíte zničit) stále menší. Do toho se samozřejmě občas (postupem času stále frekventovaněji) připlete i kdejaká vesmírná pakáž různých dispozic a vlastností, ovšem kam až mi paměť sahá, s výjimkou bossů na konci úrovní na vás nikdy nikdo nestřílí. Cíl je jasný ? všemu se vyhnout a všechno zničit. Zmínit musím ještě prostředí, kdy se místo anonymního vesmíru pohybujete kolem dokola planety (viz video), což působí vizuálně zajímavě a má to i určitý taktický aspekt z pohledu hratelnosti. Ovládání funguje prakticky stejně jako u Xboxového konkurenta ? levá páčka se stará pohyb, pravá směr střelby.
Zatím to zní jako docela zajímavá, ale vlastně i tak trochu obyčejná střílečka, že? Kouzlo Super Stardustu HD spočívá ve vynalézavé a vyvážené hratelnosti. Navíc nejde o pouhý boj o skóre (jak tomu bylo v případě Geometry Wars, i když to jeho pokračování také chystá změnit), ale o pokoření pěti planet s různým obsahem a unikátním bossem na konci (vesměs velmi vychytaným). V jakékoliv situaci si můžete zvolit jednu ze tří střelných zbraní (každá je specializovaná na jeden druh asteroidů ? i když můžete jakoukoliv střelou zlikvidovat jakýkoliv cíl, se správně zvoleným arzenálem je to mnohem snadnější), přičemž tyto zbraně postupem času vylepšujete (což není nijak překombinované, na absolutní vylepšení každé ze tří zbraní potřebujete tuším jen nějakých pět nebo šest power-upů). Dále tu máte (podobně jako v Geometry Wars) možnost použít nouzovou bombu a nebo můžete zvolit speciální úhybný manévr. Zatímco bomba zlikviduje vše okolo a je vzhledem ke své vzácnosti skutečně spíše takovým nouzovým řešením, úhybný manévr můžete použít kdykoliv se vám zlíbí, zhruba jednou za tři vteřiny ? učiní vás na malý okamžik nesmrtelným a šmahem přesune do bezpečí o kousek dál.
Právě tenhle speciální pohyb, ale i možnost přepínání zbraní a jejich vylepšování, je skvělým taktickým prvkem hry a výsledkem je, že máte (u tohoto žánru myslím velmi vzácný) pocit neustálé kontroly. Navíc díky nebývale vyvážené obtížnosti nemusíte být ?talent na střílečky?, abyste si hru užili a ve skutečnosti je po zvládnutí základních herních mechanismů docela snadné dostat se alespoň na třetí z pěti planet. Ostatně, planety fungují i jako jakési checkpointy a jakmile jednu pokoříte (hrubým odhadem to zabere nějakých dvacet minut), můžete příští hru začít rovnou od další.
Super Stardust HD mě velmi mile překvapil ? čekal jsem typickou střílečku kombinovanou s vizuální oldskoolovou masturbací, ale herně je to hodně svěží kousek (plus ta vizuální masturbace, samozřejmě ? v HD rozlišení je to nádhera). Podobně jako Geometry Wars je jeho akce frenetická, ale zároveň nemusíte mít nadpřirozené reflexy, abyste v ní skutečně uspěli. Naopak, musíte mít pouze skill a hlavně u toho trochu přemýšlet. Co víc od arkádové střílečky chtít? Pro mě je tohle zatím jednoznačně nejlepší PSN kousek. Je ke škodě Sony, že k němu nelze stáhnout demo, ale věřte mi, těch 8 dolarů za to každopádně stojí.