Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Čtvrtek 01.02.2007, 09:04

PS3 Speciál #8: Motorstorm

Po hypu a zejména skvělému zážitku z demoverze je pro mě bohužel plná (japonská) verze Motorstormu určitým zklamáním. První dojem byl fantastický - jak víte, na grafiku příliš nedám, ale intro Motorstormu mě dokonale uchvátilo, protože přelet přes Monument Valley vypadá neuvěřitelně realisticky a místy opravdu máte pochybnosti, zda nejde o natočený materiál, což jsem u her (byť ve formě FMV) zažil snad poprvé. Netuším jaký filtr v Evolution Studios použili, či zda nějakým způsobem nezkombinovali video s počítačovou technologií, ale výsledek je úžasný, což platí i pro další videa, která jsou vidění v hlavním menu. Po tomhle nástupu čekáte něco božského a z hlediska grafiky to také dostanete, ovšem herně je to.. no prostě typická launchová hra!

Problém číslo jedna - nabídka hry je mizivá. Nejen, že tu není multiplayer (online je potvrzen pro evropskou a americkou verzi a možná i něco víc), ale ono tu není prostě nic. Jen základní režim Festival, který obsahuje jednotlivé závody (je jich cca šedesát) v jednadvaceti skupinách. Jsou rozdělené podle obtížnosti, postupně je odemykáte, získáváte body za umístění na prvních třech místech a to je všechno. Žádná (byť třeba arkádově zjednodušená) kariéra, žádná možnost vytvořit si na míru vlastní závod, žádné time trialy, nic takového. Maximálně zjednodušená je i prezentace hry, takže zapomeňte na rychloměry, ukazatele náskoku nebo ztráty či nějaké rozlišení kvalit jednotlivých vozů při jejich výběru. Vše je velmi prosté. Netvrdím, že je to fatální problém (stejně jako mi nevadí, že tu je jen deset tratí a že jsou všechny v jednom prostředí - o to lepší totiž jsou), hra staví na trochu něčem jiném, ale životnost hry to bezpochyby snižuje.

Obzvláště v kombinaci s problémem číslo dva, kterým je poměrně častý neduh arkádových závodních her, zde bohužel dotažen k "dokonalosti". Motorstorm podvádí. Neřekl bych paradoxně, že je nějak extrémně obtížný a pokud budete dostatečně trpěliví, nakonec to patrně dotáhnete do vítězného konce, je ovšem extrémně frustrující. Základní princip hry spočívá v tom, že bojujete především sami se sebou. Snažíte se v obrovské rychlosti a na špatném terénu ovládnout svůj vůz (popřípadě motorku, čtyřkolku, buginu nebo například náklaďák), vyhnout se šutrům, najet správně na rampu, ideálně zatočit, vejít se do úzké průrvy, ve správný okamžik použít turbo, nepřehnat to s ním... no asi už máte představu. Je to skvělý systém, který navíc podporují skvěle navržené tratě plné rozcestí, alternativních cest či skokánků, kde neplatí žádná pravidla a kde nikdy nemáte jistotu, zda se vydáváte tou nejrychlejší možnou cestou, protože nic není takové, jak to vypadá. Koneckonců, také každá kategorie vozidel vyžaduje zcela odlišný přístup počínaje způsobem řízení přes kontakt se soupeři až po zvolenou trať. Zpočátku vás to bude úžasně bavit. Poznáváte tratě, zřetelně vidíte jak se zlepšujete a nacházíte svoje oblíbené cesty, ale brzy zjistíte, že ať děláte co děláte, ať jedete sebelépe, soupeři vám neustále dýchají na záda (a kdyby jen to)! V pozdějších fázích hry tahle "finta" autorů dorůstá do netušených rozměrů a v kombinaci se špatně viditelnými nočními závody, občasným zaseknutím vašeho stroje nebo nějakou náhodnou kolizí je to opravdu infarktová záležitost, která dobrý dojem bohužel dost kazí. Jsem na sebe hrdý, že jsem dokázal ovladač ušetřit (bez drátu by se s ním házelo daleko lépe)!

Dokážu si představit, jak neuvěřitelně obtížné je vytvořit u arkádových závodů ideální obtížnost zejména ke konci hry (jak já jsem se navztekal třeba u závěru takového Burnoutu), ovšem to autory neomlouvá. Musí to jít a jde to! Opět, ani tohle není fatální problém a Motorsport si na hezkých pár hodin užije asi každý, ovšem není to nic víc než dobrá arkádová hra, po které za pár let nikdo ani nevzdechne a která mohla být mnohem lepší, kdyby Evolution Studios měli na vývoj trochu více času (to na přidání dalších režimů a voleb) a kdyby měli čas na lepší betatesting a vyladění hry (to kvůli té obtížnosti). Tak už to ale u launchových her chodí a nemusím být Nostradamus, abych odhadl, že se toho všeho dočkáme v Motorstormu 2.

Ještě krátce k in-game grafice - na velké LCD televizi v HD rozlišení to vypadá fantasticky. Nechci se pouštět do seriózního srovnání s Xboxem 360, zas tak dobře ty jeho závodní hry najeté nemám, ale řeknu co mám na jazyku - něco mi říká, že tohle by na Xboxu 360 jen tak možné nebylo. Pointa je, že je Motorstorm launchová hra a když si vzpomenu na premiérové hry PSone nebo PS2, tak se mi sám od sebe zrychluje tep. A o to asi Sony s tímhle projektem koneckonců šlo...

Více v recenzi na Eurogameru (8/10), dojmech z dema na Tiscali či hands-on preview na Bonuswebu, ujít si nenechte ani HD gameplay videa z IGN a zajímavý čtenářský rozhovor s tvůrci hry z Edge Online.