Na život a na smrt
Vztah vývojářů a vydavatelů není vždy idylický, o tom si není třeba dělat iluze. Cíl mají sice stejný (kvalitní hra, která vydělá peníze), oba k němu ovšem vidí odlišnou cestu a nutně tedy vznikají komplikace - obtížný vztah Bohemia Interactive a Codemasters je dobře známý, ani jiní čeští vývojáři pak o svých chlebodárcích nehovoří nejlépe. A nejde jen o ty české, stejné je to všude na světě. Soudí se kdekdo s kdekým (viz speciální blog, druhý speciální blog a pro opravdu vážné zájemce i jedna kniha o tom, jak všem těm patáliím předejít) a nebýt NDA, asi by bylo na internetu hodně veselo. Jako teď, kdy soudce ve sporu mezi vydavatelstvím Activison a vývojářským studiem Spark Unlimited zveřejnil veškerou dokumentaci včetně úplného kontraktu mezi oběma firmami. Máme tak (díky serveru Gamasutra, který vše zveřejnil) nejen šanci seznámit se blíže s tímto sporem, ale zejména jedinečnou příležitost nahlédnout pod pokličku vztahů mezi vývojáři a vydavateli.
Nejprve stručně k důvodům sporu (viz také Gamasutra a Gamespot) - Spark (tvořený řadou autorů prvního Medal of Honor na PC) obvinil Activision z toho, že i přes původní dohodu (a přes úspěch hry) nenechal tým pracovat na pokračování konzolové verze Call of Duty ? to raději zadal jiným "svým" vývojářům, Grey Matter a Treyarch. Spark tvrdí, že kontrakt zněl na tři hry v sérii a dokonce prohlašuje, že firma akceptovala žádosti Activisionu o snížení podílu ze zisku a menších plateb s vědomím, že jde o dlouhodobou spolupráci. Následně prý ale Activision odmítl zaplatit podíly ze zisku, zcizil "myšlenku" na pokračování hry a najal bývalé zaměstnance Spark, aby v projektu pokračovali ? to celé prý s vědomím, že pokud Spark Unlimited zkrachuje, nebude si schopen ochránit svá práva. To ale stále není vše. Activision si prý účtoval (!!) téměř 2 miliony dolarů za pomoc na vývoji za to, že Spark implementoval do hry multiplayerový režim, který v původní dohodě nebyl. Obvinění, že Activision odmítl návrhy na další dvě pokračování, aby je vzápětí využil při zadání pokračování dvěma zmíněným vývojářům, pak už působí celkem nevinně. Spark Unlimited je sice dnes už v relativním klidu (pro Codemasters vyvíjí Fall of Liberty, pro Vivendi zatím neohlášenou FPS), tehdy mu ale teklo hodně do bot. Activision se samozřejmě k obvinění v médiích nevyjádřili, za pár týdnů ale reagovali protižalobou, ve které Spark obvinili z nejrůznějších úsměvných věcí, jako například z toho, že vývojář nevrátil vývojové kity a počítače se zdrojovým kódem.
Toliko tedy všeobecně známá fakta, teď k onomu zveřejněnému kontraktu, který si můžete přečíst na Gamasutře (samotné dokumenty pro jistotu mirroruji - 7MB) včetně užitečných poznámek, bez nichž bychom asi dost tápali (tedy alespoň pokud stejně jako já nemáte právnické vzdělání). Hodnocení samotného sporu ponechám na soudci, i přes nevýhodnou smlouvu by měl mít Spark v některých bodech docela slušnou šanci na výhru. Chci se ale pozastavit nad několika zajímavými částmi smlouvy:
1. Activision se zavázal zaplatit celkovou sumu 8,5 milionu dolarů - to je tedy částka, za kterou Spark vytvořil hru na všechny platformy a jde navíc jen o tzv. předběžné platby. Podotýkám, že Call of Duty: Finest Hour byla slušná hra (hodnocení kolem 8/10) a bezpochyby nadprůměrně velký projekt, neoznačil bych jej ale za AAA titul. Domyslete tedy náklady na skutečně prvotřídní projekty, o next-genu nemluvě.
2. Tzv. "royalties", tedy podíl ze zisku, se zdá být ve smlouvě stanoven docela velkoryse. 20% z čistého zisku není málo, navíc podíl po dosažení milionu prodaných kusů (což bych v tomto případě nevylučoval) ještě dále stoupá až na závratných 35% a později je stanoven také podíl 10% z neherních produktů jako jsou knihy, komiksy, filmy atd. Na druhou stranu, jak je zmíněno v poznámkách - definice "čistého zisku" je značně volný termín a vydavatel může velmi snadno více či méně nečistými triky dosáhnout toho, že prostě žádný zisk není (od několika českých vývojářů vím, že jde o naprosto běžnou situaci). Což je ostatně i jednou ze zásadních částí sporu.
3. Activision se ve smlouvě zavazuje investovat minimálně 2 miliony dolarů do marketingu. Další nezanedbatelná suma, kterou je třeba započíst do úvah o nákladech na větší konzolovou hru.
4. Na 12. stránce textu jsou rozepsány jednotlivé "milestony", tedy jakási pevně stanovená data, kdy musí vývojář splnit určitý cíl a na oplátku za to dostane část platby. Dohodnutí milestonů je ve smluvním vztahu kriticky důležitá věc a tento případ to jen dokazuje - velmi často totiž dochází ke zpoždění ve vývoji a nedohodnou-li se obě strany jinak, problémy jdou zpravidla na vrub vývojáře ať už jsou důvody jakékoliv (třeba i zpoždění na straně vydavatele, například v evaluaci návrhů atp.). Na tomto konkrétním případu vidíme vývoj rozepsaný do celkem jednadvaceti milestonů počínaje výběrem enginu přes finální design, prototypy, dokončení jednotlivých úrovní, betaverzi až po finální produkt. Celková doba vývoje je v tomto případě 21 měsíců. Pokud vás tato problematika zajímá více do hloubky, pozorně si přečtěte další stránky, kde najdete popsaný celý proces odevzdávání milestonů, detailní definici alfa či beta verzí a zejména užitečný popis toho, jak přesně by měl podle Activisionu vypadat design dokument.
5. Na úplně poslední stránce ještě perlička - zmínka o ceně vývojářských kitů. Ty pro PS2 a Xbox si Activision cenil na 10 tisíc dolarů a zajímavé je, že jich ve Sparku potřebovali sedm resp. šest!