Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

PC | Čtvrtek 28.12.2006, 21:03

Nejlepší logické hry

I když bych jako svůj nejoblíbenější žánr zvolil samozřejmě akční střílečky, mám velmi blízko i ke hrám logickým. Nevím přesně proč - považuji se sice za celkem slušného hráče Tetrisu, jinak se ale přiznávám, že mi většina logických her ukáže prostředníček už tak po třetině úrovní. S o to větším nadšením hledám a zkouším další, což platí dvojnásob pro "rychlíky", které zpravidla nejsou tak nekompromisní. Baví mě primitivní a přesto poutavý princip většiny logických her, přitahuje mě jejich bezprostřední hratelnost a nikdy nekončící zábava. Proto jsem se před časem zhostil úkolu a vybral pro SCORE dvacítku (vlastně jednadvacítku) nejlepších logických her. Hledání pozapomenutých her a pátrání v archivech jsem si neskutečně užíval, jen ta představa, že mi nějaká významná logická hra utekla, mě trochu strašila. Snad se na žebříčku alespoň trochu shodneme...


?Šokující? odhalení na úvod ? lidé si nezačali hrát v okamžiku vzniku počítačových her. Lidé si hrají odnepaměti, ve skutečnosti už od doby, kdy jsou jako druh na světě. A vlastně ještě mnohem déle, stačí krátká návštěva v zoo a musí vám být jasné, že jsme si hráli už jako opice. Ono hraní tehdy samozřejmě vypadalo trochu jinak, už tenkrát šlo ale často o nějakou výzvu, řešení zajímavého úkolu nebo zapeklitého problému. A to je také definice jednoho herního žánru, o kterém budou následující řádky. Žánru logických her.

Logické hry byly dlouhá léta zásadním pilířem herní zábavy ? v nedávné době tento pilíř sice nepříjemně chátral, v posledních letech ale opět nabírá na svém významu ve formě internetových casual her. A tak určitě nezaškodí malá sumarizace nejlepších logických her historie. Protože jestli hodnota her nějakého žánru dokáže přežít celé dekády, jsou to právě puzzle hry!

O co vlastně jde?

Jak vůbec logické hry charakterizovat? Není to snadné ? v některých sestavujete barevné symboly, v jiných posouváte kostky, které padají svrchu, v dalších ovládáte postavičky. V jedněch jde tak trochu i o rychlý reflex, v druhých máte časový limit, v jiných jste omezeni výhradně kapacitou (a bystrostí) svého mozku a jeho schopností vyřešit zadanou úlohu. Mohou obsahovat prvky strategie nebo logiky, v některých případech ale i nemalou dávku náhody. V drtivé většině případů pak zcela postrádají jakýkoliv příběh.

Definovat logické hry jednou větou zkrátka skutečně nelze, po přečtení minulého odstavce už o nich ale patrně máte docela dobrou představu. Jak se budete moci přesvědčit z našeho výběru nejlepších her, logické hry mohou mít řadu různých podob, úžasný je na nich obvykle ale fakt, že k nim lze usednout a okamžitě je hrát. Většina logických her (a stoprocentně to platí o těch, které jsme vybrali) se pyšní návykovou hratelností a ty nejlepší a nejzábavnější jsou paradoxně tak jednoduché, že lze jejich pointu vysvětlit během pouhých vteřin.

A ještě jedna věc je pro logické hry charakteristická ? vzhledem k již zmíněné jednoduchosti v logických hrách nejde o formu, ale výhradně o obsah. Nejde o polygony, počet barev, rozlišení a hudbu (i když je to všechno samozřejmě příjemné plus), nýbrž o nápad. Pokud je geniální základní myšlenka, pak je často jedno, že je hra černobílá. Puzzle hry jsou proto relativně snadné na vývoj, díky čemuž byly v herním pravěku velmi oblíbené.

Fakt, že je na logických hrách nejnáročnější design, z nich mimochodem dělá žánr jako stvořený pro tuzemské vývojáře. Nejsou tak nákladné na vývoj z hlediska komplikované grafiky či vývoje technologií a obejdete se i bez velkých zkušeností ? potřeba je s trochou nadsázky opravdu jen ta idea. Hlavně díky tomu v minulosti vzniklo v českých a slovenských krajích hned několik špičkových her ? Fish Fillets a Quadrax se dokonce dostaly do výběru, čestnou zmínku si ale určitě zaslouží i Boovie nebo Berušky. Ale zpátky k dějepisu. Jak to tedy všechno začalo?

Zpátky do minulosti

Internetový server GameSpot se ve svém výletu do historie logických her dostal až do roku 1976 k automatové hře Amazing Maze, tam šlo ale o pouhé bludiště a aktivní zapojení mozkových závitů bylo mizivé. To bylo ostatně v této době charakteristické. Jakés takés puzzle prvky obsahovala řada arkádových her, lze však tituly jako Q*Bert nebo Pac-Man považovat za logické? Těžko. Popravdě řečeno jsem po prvotině nijak detailně nepátral, ale dost možná byl vůbec první Sokoban z roku 1982. Faktem je, že teprve s příchodem Tetrisu (který je dodnes považován za vrcholný produkt žánru ? více na jiném místě článku) v roce 1985 začala pro puzzle hry zhruba desetiletá zlatá éra. Vzniklo velké množství vynikajících originálních a chytlavých her, pro které se posléze vžil velmi hezký český výraz ?logický rychlík? (vymyslel ho mimochodem Lukáš Ladra v Excaliburu).

Znalci logických her jsou přesvědčeni, že podobné období už nikdy nenastane a že už ani nelze vymyslet další primitivní a zároveň návykově podmanivý koncept logické hry. Možná mají pravdu (ačkoliv několik her z našeho seznamu vzniklo už v novém tisíciletí), skutečností totiž je, že po zmíněné éře následoval zřetelný útlum. Na jedné straně byli možná hráči logickými hrami nasyceni (šílená představa...) a postrádali nové invenční koncepty, na straně druhé k tomu do určité míry mohla přispět i evoluce her jako takových, přesněji řečeno výrazný posun v jiných žánrech ? hráči možná už nebyli ochotni zaplatit za ?obyčejnou? logickou hru stejné peníze, jaké platili za rafinované adventury nebo propracované dungeony.

Není to úplně zcestná úvaha ? vedle sofistikovaného RPG nějaký primitivní rychlík vypadá na první pohled skutečně nepatřičně, ale stačí vzít v potaz dobu strávenou u hry a srovnání vypadá hned jinak. Nic to však nemění na tom, že to s logickými hrami nějaký čas vypadalo hodně nahnutě a v některých letech by se daly novinky spočítat na prstech jedné ruky. Naštěstí ne navždy.

Jedeme dál

S boomem internetu, se vznikem ?plemena? tzv. příležitostných hráčů a v neposlední řadě i s rozmachem digitální distribuce se objevilo pro logické hry nové odbytiště ? ?rychlíky? se ukázaly být ideálním mainstreamovým produktem. Na rozdíl od komplikovaných strategií nebo stříleček náročných na hardware jsou schopny zaujmout prakticky kohokoliv. A také tak zhusta činí ? puzzle hrám propadají starší lidé, ženy a vůbec všichni ti, kteří dosud hry ignorovali. Segment casual her je zkrátka pro logické hry jako stvořený, stejně jako se ideálně hodí na přenosné platformy počínaje herním zařízením typu Game Boy a konče u mobilních telefonů.

Mám jen jednu výhradu ? zatímco v minulém století měli vývojáři cosi jako stavovskou čest a přicházeli s novými nápady (často obskurními a úsměvnými, ale novými!), teď jako by stále dokola kopírovali několik úspěšných konceptů ? Bejeweled je vynikající hra, ale dvacet klonů věru není potřeba. A nebo je problém opravdu v tom, že nelze vymyslet nic nového, stejně chytlavého? Doufám, že ne!

Buďme ale za obrodu žánru vděční. Bez logických her si herní branži nedokážeme představit. Ostatně znáte někoho, kdo nikdy nehrál Tetris? Nebo jinak, znáte někoho, kdo nemiluje Tetris? Ale nejen Tetris - začtěte se do výběru, zavzpomínejte si a v případě chuti vyzkoušejte odkazy na demoverze, remaky nebo klony. A pokud snad některé skvosty vůbec neznáte, pak lépe pro vás. Čekají vás hodiny zábavy, protože tady opravdu jde o hry, které nestárnou!

Vložený infobox:
20 nejlepších logických her

Atomix
Rok: 1990, Autor: Softtouch, Link: freeware remake Atomic a WAtomic

Jestliže u některých z vybraných her pomůže znalost fyziky, jen velmi těžko někde jinde uplatníte chemii. V Atomixu ano, jde tu totiž o molekuly, které sestavujete z atomů ? v první úrovni jde o sestavení vody, postupně ale přituhuje. Atomix možná není tak návykový jako ostatní hry, své místo si tu ale zaslouží pro svůj originální koncept a rozvážnou hratelnost. A výukový element? Možná je to k smíchu, ale kolik takových her znáte...

Bejeweled
Rok: 2001, Autor: PopCap Games, Link: demoverze Bejeweled 2 a Jewel Quest
Zástupce logických her nové éry a podle mého názoru rychlík, který si v mnoha směrech nezadá s Tetrisem! Hlavně pokud jde o návyk ? pokud tohle zkusíte, budete mít VELKÝ problém přestat. Pravidla jsou jednoduchá, musíte horizontálně či vertikálně sestavit trojici stejných drahokamů. Bejeweled byla inspirací pro nespočet dalších podobných her, mezi ty nejlepší patří Jewel Quest. Tohle mě nepustí asi nikdy...


Boulder Dash
Rok: 1984, Autor: Liepa & Gray, Link: freeware remake Rock & Diamnods (více v mém příspěvku tady)
8bitová legenda. Ovládáte postavičku, se kterou se musíte prokopávat jakýmsi zasypaným sklepením ? v desítkách úrovní je třeba sbírat diamanty a zároveň se vyhýbat řadě různých překážek v čele s nebezpečnými balvany (odtud název hry). Rozmanité, jednoduché, ale účinné. Boulder Dash je vděčnou předlohou mnoha velmi podařených klonů a remaků, které jsou dodnes populární. Další nestárnoucí hit!

Bridge Builder
Rok: 2000, Autor: Chronic Logic, Link: stále aktivní homepage (demoverze aj.)
Postřeh? Reflexy? Logika? Samá voda. Bridge Builder je o stavění, konstruování a především o fyzice. Stavíte v něm mosty ? snažíte se postavit co nejpevnější základy a spolehlivé pilíře, které podpírají koleje. Hotovo? Pusťte tam vlak a uvidíte, zda ho váš most udrží! Postupem času přichází těžší a těžší úkoly, které pocuchají nervy i samotným architektům. Pozoruhodný logický kousek. I když, je to opravdu ještě logika?

Bust-a-Move
Rok: 1994, Autor: Taito, Link: populární klon Snood
Jestli nějaká hra může pomýšlet na pokoření Tetrisu nebo se mu alespoň přiblížit na dosah, pak je to Bust-A-Move (evropský název Puzzle Bobble). Barevné kuličky se objevují v horní části herního pole a postupně je zaplňují, vy dole se dobře mířenými ranami snažíte zespoda zasáhnout kuličky tak, aby zmizely, což se stane po sestavení tří stejných barev. Právě odsud pochází notorický systém sestavování tří stejnobarevných symbolů!

Deflektor
Rok: 1987, Autor: Vortex, Link: freeware remake Deflektor X4
Unikátní koncept, který si zaslouží velkou poklonu ? nikdy předtím ani nikdy potom nebyla vytvořena byť jen vzdáleně podobná hra. Vaším úkolem je v každé ze 63 úrovní  pomocí důmyslného systému zrcadel opatrně operovat laserovým paprskem tak, abyste zlikvidovali všechny detonátory a dostali se k cíli. Vysoká obtížnost je vykoupena neotřelou hratelností. Odpočiňte si od padajících kostiček a zkuste něco úplně jiného!

Fish Fillets
Rok: 1998, Autor: Altar Interactive, Link: oficiální web druhého dílu, plná verze prvního a remake
Ještě než se v brněnském Altaru pustili do série strategií, otestovali si svůj um na logické hře. Jde o dalšího zástupce puzzle her se dvěma postavami, které musí úzce spolupracovat, aby se dostaly do dalších úrovní. Jestli je Fish Fillets něčím unikátní, je to výjimečný design úrovní, stylová grafika a... neuvěřitelná obtížnost (počet ?absolventů? bez návodu se počítá na desítky, přinejlepším na stovky). Začátkem roku 2007 vyjde pokračování!

Incredible Machine
Rok: 1993, Autor: Kevin Ryan, Link: detailní záznam na Wikipedii
Neuvěřitelný stroj! Tato úžasná série (napočítal jsem šest dílů) byla ve své době jakýmsi pionýrem casual her ? Incredible Machine totiž propadaly zástupy lidí, které byly jinak vůči hrám imunní. Pomocí řady objektů (generátory, trampolíny, míče, výtahy...), které jste pospojovávali tak, aby dohromady vytvořily podivný stroj. Více než v jakékoliv jiné hře byla nezbytná fantazie, hodily se i znalosti fyziky.

Klax
Rok: 1989, Autor: Atari, Link: flashovka v browseru
Autor Klaxe zmínil v rozhovoru jako svou inspiraci Tetris a Tic-Tac-Toe (piškvorky na poli 3x3) a dává to logiku. V Klax se na vás zmatečně a stále rychleji řítí kostky různých barev, které pomocí podavače sami rozmisťujete do své řady. Pokud vedle sebe jsou tři kostky stejné barvy (horizontálně, vertikálně, ale i diagonálně), zmizí. Jednoduché jako facka a návykové jako heroin. Typický logický rychlík se vším všudy!

Lemmings
Rok: 1991, Autor: DMA Design, Link: detailní záznam na Wikipedii, download her i klonů
Jeden z prominentních VIP členů žebříčku! Od lidí, kteří později stvořili GTA, přišla nejprve tahle mírumilovná záležitost. I když, mírumilovná ? v podstatě šlo o hromadnou sebevraždu nebohých lumíků, které jste se za každou cenu snažili zabránit. Nikdy předtím (a vlastně ani nikdy potom) už žádná podobná hra nevznikla (nepočítaje nespočet úspěšných pokračování) a Lemmings skutečně patří mezi zlatý fond počítačových her.

Lost Vikings
Rok: 1992, Autor: Blizzard, Link: oficiální homepage s flashovou demoverzí
Ještě než Blizzard ovládl strategie, vydal jednu malou, ale velmi podařenou logickou hru s  prvky plošinovek. Místo obratného skákání tu jde ale o mnohem víc ? tři Vikingové se ztratili a zpátky domů se mohou dostat, jen pokud budou příkladně spolupracovat, přičemž každý z nich vyniká v něčem úplně jiném. Chválíme zejména vynikající design a kouzelnou grafiku.

Minesweeper
Rok: 1989, Autor: Robert Donner, Link: komunitní fan-stránka (včetně downloadů)
Notoricky známý kousek, jehož kouzlo zakusil snad každý ? jak také ne, když je součástí Windows! Koncept je jednoduchý: snažíte se ?vyčistit? minové pole od min, což znamená označit správně všechna políčka s minou, bez toho, aby jedna jediná vybuchla. Jak? Na pomoc vám slouží čísla značící počet min v bezprostředním okolí. Komunitu šílenců přetahujících se o rekordy hledejte na výše uvedené Planet Minesweeper.


Pipe Mania
Rok: 1989, Autor: LucasFilm, Link: detailní fan-stránka
Ano, čtete správně ? LucasFilm před slavnými adventurami vytvořil také jednu slavnou logickou hru. Musíte v ní vytvořit co možná nejdelší trasu trubky, přičemž k tomu máte omezený čas a omezený tvar trubek. Těžko nalézt skutečnou prvotinu (už před touto hrou se několik podobných her objevilo), musím ale vyzdvihnout originalitu tohoto rychlíku, který se od své konkurence opět výrazně odlišuje.

Pushover
Rok: 1992, Autor: Red Rat, Link: skvělý freeware remake
Zatímco u jiných logických her lze často nalézt určité společné rysy, Pushover je od ostatních her žánru naprosto odlišný. Inspiroval se totiž u domina, konkrétně u oblíbeného řetězového padání kostek domina. Hlavní postava může posouvat jednou kostkou zároveň a za zmínku stojí i existence (deseti!) různých druhů domina. Pushover je vynikající a velmi originální logická hra, jejíž remake si rozhodně nenechte ujít!

Puzznic
Rok: 1989, Autor: Taito, Link: vzpomínkový web, freeware remake raději tady
Co se stane, když zkombinujete gravitaci z Tetrisu a posouvání kostek ve stylu Sokobanu? Samozřejmě Puzznic, vynikající návyková logická hru, ve které bylo cílem (jak jinak) nechat zmizet všechny kostky v úrovni. Zpočátku to šlo rychle, v pozdějších úrovních jsme neměli daleko k zešílení ? ale tak to má být! Z Amigy a PC možná znáte i díky věrnému komerčnímu klonu Brix. Více o hře na zméněné stránce Puzztrix.

Puyo Pop
Rok: 1991, Autor: Compile, Link: flashový klon
Japonci dle tohoto výběru zjevně patří mezi nejvynalézavější designéry, i když Puyo Pop patří mezi hry výrazně inspirované Tetrisem ? místo kostek různých tvarů tu ale padají kostky různých barev. Zbytek už je jasný, spojujete kostky stejných barev, které následně mizí. Puyo Pop na PC možná znáte pod názvem Qwirks. Pikantní je, že tuto hru vytvořil pro Spectrum Holobyte slavný Alexej Pajitnov, nicméně učinil tak v licenci od Compile.

Quadrax
Rok: 1994, Autor: Cauldron, Link: plná verze
Slovenští vlastenci, pozor! Vynikající hra, ve které operujete se dvěma postavičkami a pomocí kooperace (a nejrůznějších páček, dveří, výtahů a kamenů) se snažíte dostat do cíle, což vám při sto úrovních vydrží na řadu týdnů! Nejprve na ZX Spectrum, o dva roky později i na PC (plná verze je volně k dispozici ke stažení). Cauldron se od té doby stal profesionálním vývojářem špičkových her, ale stejně ? JÁ CHCI POKRAČOVÁNÍ!

Sokoban
Rok: 1982, Autor: Hiroyuki Imabayashi, Link: freeware remake (český!)
Každý ho zná! Nebohého skladníka, jehož cílem je posouvat ve stále komplikovanějších bludištích bedny, přičemž je umí pouze tlačit (tahat nelze) a navíc to zvládne pouze s jednou najednou. Nezapomenutelná hra původem z Japonska (sokoban znamená v překladu skladník) se brzy stává noční můrou ? řešení pozdějších úrovní je velmi složité. Přesto se Sokoban stal jednou z kultovních logických her a počtem klonů či portů patří mezi nejúspěšnější.

Wetrix
Rok: 1998, Autor: Zed Two, Link: demoverze
Na konci 90. let už mnoho logických her nevycházelo a Zed Two se navíc pokusili o ZCELA nové pojetí puzzle her. Podařilo se jim to beze zbytku a to s hrou, kterou lze jen velmi těžko stručně popsat ? v zásadě tvarujete pevninu tak, aby v ní po zatopení zůstalo co nejvíce vody. Na papíře to zní podivně, ve skutečnosti jde o hru stejně návykovou jako v případě jiných zde zmíněných her. Třeba i díky vynikajícímu režimu pro dva.

Zuma Deluxe
Rok: 2003, Autor: PopCap, Link: demoverze
Nefalšovaný logický rychlík, ve kterém střílíte barevné kuličky do řady jiných barevných kuliček, která se pohybuje a... zbytek si jistě dokážete domyslet sami. I když je Zuma ve skutečnosti klonem japonské hry Puzz Loop, rozhodně si tu své místo jako zástupce komerčně úspěšných casual her zaslouží. Koneckonců, následovalo ji minimálně deset dalších totožných her a o genialitě konceptu svědčí fakt, že jsou všechny úspěšné. Kdy to skončí?

Pravidla:
Vytvořit pevná pravidla pro výběr nejlepších logických her nebylo kvůli nejrůznějším žánrovým hybridům snadné. Řídil jsem se hlavně citem a důsledně vybíral hry, ve kterých je dominantní právě logický element. Na jednu stranu jsem tedy vyřadil řadu arkádových her typu Arkanoid nebo Pac-Man, na stranu druhou jsem vyřadil i hry s příliš výraznými prvky strategií či adventur. Seznamu dominují rychlíky, jak ale sami vidíte, dostalo se do něj i pár hlavolamů, třeba z kategorie puzzle her s více postavami.

Čestné uznání:
Výběr to nebyl jednoduchý a samozřejmě se nám do výčtu řada her nedostala. Přesto si určitě zaslouží zmínku a čestné uznání - Atomic, Berušky, Blockout, Boovie, Clockwerks, E-Motion, Gruntz, Humans, Chainz, Itch, Logical, Oxyd, Pandora?s Box, Pusher, Wordtris a Timekeepers. Bezpochyby jsem na celou řadu her zapomněli ? v takovém případě uvítám ?rozzuřený? komentář! A že vám v onom výčtu citelně chybí jedna zásadní hra? Pche...

Vložený infobox:
Tetris
Rok: 1985, Autor: Alexej Pajitnov, Link: multiplayerový klon TetriNET


Kostky jsou vrženy! Představil jsem vám dvacet nejlepších logických her. Zbývá představit ještě jednu ? tu vůbec nejlepší! Upřímně řečeno, je to jako vyhlašovat nejlepší druh koly. V podstatě formalita. Tramtadadá...nejlepší logickou hrou je bez nejmenších pochyb Tetris!

Vznik Tetrisu se datuje do roku 1985 (tedy stylových 21 let zpátky), kdy se Alexej Pajitnov, zaměstnaný v moskevské akademii věd, nudil a pro ukrácení času svého a svých kolegů vytvořil na počítač Electronica 60 jednoduchou logickou hru, kterou mu záhy na počítače PC pomohl vytvořit programátor Vadim Gerasimov. Hra se brzy rozšířila za hranice úřadu a také za hranice Moskvy ? první z komerčních verzí vydal v roce 1986 Spectrum Holobyte (získat tehdy práva ze Sovětského svazu byl hodně husarský kousek a i později se kolem Tetrisu točilo obrovské množství právníků) a hra se pochopitelně záhy dočkala neuvěřitelného úspěchu. Brzy začala licenci udělovat sovětská vláda, na hře postupem času vydělaly desítky firem, přesto Pajitnov za svůj geniální nápad nikdy příliš peněz nedostal.

Z desítek různých verzí hry (alespoň krátkou zmínku musím věnovat fantastickému Tetrisu 2 pro ZX Spectrum od Františka Fuky, který dodnes zůstal v určitých směrech nepřekonán) byla jednoznačně nejpopulárnější verze pro Game Boy z roku 1989 ? koneckonců, Tetris je ideální hrou na cesty a pro přenosný Game Boy se tehdy hodil jako nakládaný hermelín k pivu.

A v čem tkví kouzlo Tetrisu? To se v průběhu dvaceti let pokoušely analyzovat zástupy psychologů a jiných odborníků, ale v zásadě na nic konkrétního nepřišly. Někteří přičítají úspěch hry jejímu základnímu konceptu, který hráči předkládá zřetelné překážky, jež ale nelze nikdy zaručeně, spolehlivě a definitivně vyřešit (ostatně je to logický rychlík). Dobrá, proč ale u Tetrisu sedíme dlouhé hodiny a nemůžeme se od něj odtrhnout? Proč jakákoliv úprava a zkomplikování pravidel (například přidání kostiček dalších tvarů) okamžitě ruší kouzlo hry? Netušíme a ani to nepotřebujeme tušit, Tetris zkrátka funguje. Sedm různých druhů kostiček tvořených shodně čtyřmi dílky. Náhodně se objevují v horní části obrazovky, stále rychleji padají dolů, kde je vy řadíte tak, aby vyplnily celou řadu, která pak zmizí. A to je vše. V budoucnosti her už nikdy nikdo nevymyslí něco tak jednoduchého a zároveň tak zábavného.

V roce 2002 byl na čtyři měsíce uvězněn muž za to, že hrál na palubě letadla Tetris a ignoroval opakované výzvy posádky k vypnutí telefonu. Na jeho místě jste mohli být vy, já nebo kdokoliv jiný ? Tetris je neuvěřitelně návyková hra. Ostatně seriózní studie prokázaly, že více než 60 % hráčů Tetrisu mívá o kostkách živé sny. Tetris (více v detailním článku na Wikipedii) je zkrátka elektronická droga!

 

Vložený infobox:
Kouzelná kostka

Logické hry vznikly daleko před počítačovými a za ekvivalent herního žánru lze označit tzv. hlavolamy. Tedy ?něco?, co před svého majitele předkládá problém, jehož řešení mu působí zábavu. Hlavolamů existuje celá řada, nejslavnější je ale pouze jeden. Rubikova kostka!

Jednu z ikon osmdesátých let vymyslel maďarský matematik Erno Rubik. Ten se už v hloubi sedmdesátých let hodně zajímal o trojrozměrnou geometrii a na sklonku roku 1974 přišel s prvními ?vizualizacemi? ? ještě pár let trvalo, než se rozeběhla masová výroba, protože bylo obtížné najít vhodné klouby, které by zajistily rotaci jednotlivých kostiček. Do rukou prvních luštitelů se kostka dostala začátkem roku 1978 a o rok později byla s velkým úspěchem představena na norimberské výstavě hraček. Brzy tento fenomén překročil hranice komunistického bloku a během pár let ovládl doslova celý svět.

V roce 1982 už existovaly desítky knih o tom, jak kostku nejlépe složit - většinu z nich napsali matematici zabývající se teorií množin. Přicházely senzační zprávy o rekordech, pořádalo se množství soutěží (některé přenášela i naše socialistická televize) a s kostkou si hlavu lámal doslova každý, i když většina neúspěšně. Včetně nás a zřejmě i Karla Zicha, který dokonce nazpíval písničku Rubikova kostka a zpívá v ní: ?Jde to se mnou ke dnu, nemám na to bednu, tak si někde sednu, dám si nejmíň jednu, já se asi zhroutím, marně kostkou kroutím dál.?

Také Rubikovu kostku čekal podobný osud jako všechny ostatní ?hračky?, a i když ji koupíte v obchodech dodnes, po pár letech upadla do zapomnění. Přesto se za tuto krátkou dobu dokázala stát mocným symbolem, a když dnes řeknete osmdesátá léta, je velká pravděpodobnost, že vás (kromě Vitacitu pochopitelně) napadne především Rubikova kostka (více opět na Wikipedii).

Článek byl původně publikován ve SCORE 153 v říjnu 2006.