Report z X06
Před malou chvílí jsem se vrátil z Barcelony, kde se konala X06, každoroční akci Microsoftu, která je orientovaná na Evropu, ovšem vždy s několika zajímavými ohlášeními. Letos jich bylo více než dost - MS se hodně činil v získání exkluzivity (a například u dalšího Spinter Cellu od Ubisoftu jsem byl hodně překvapen), potvrdil spolupráci s Peterem Jacksonem (zatím nic konkrétního a řeči to byly velmi obecné, ale jméno je bezesporu určitou zárukou kvality) a samozřejmě ohlásil i několik nových her v čele s Halo Wars, Project Gotham Racing 4, Banjo Kazooie a... ehm... Doomem. Fakta jste si ale jistě dávno přečetli jinde, zkusím přes únavu z cestování (mimochodem, Alitalia skandálně zakazuje na svých letech používání handheld videoher!) sepsat alespoň pár osobních dojmů.
1) Banjo Kazooie - Když jsme pár minut před začátkem tiskovky s Martinem Zavřelem tipovali ona překvapivá odhalení, konstatoval jsem, že by mi ke štěstí stačilo jediné - nový díl Banjo Kazooie, mojí milované plošinovky z N64. Hle, stalo se a tiskovka začala krátkým trailerem (stahujte tady). Hlavní hrdina (resp. jeho "vylepšené" zpracování) mi sice subjektivně nepřipadá tak dobrácky a sympaticky jako dříve, nicméně na vývoj má Rare ještě moře času (při prezentaci Viva Piňata jakékoliv moje dotazy na Banja srdnatě odráželi). Trochu me děsí i absence původních vývojářů, kteří za dvojicí skvělých plošinovek stojí, ale přesto jde s okamžitou platností o můj jasně nejsledovanější titul pro Xbox 360. Srdci nejde poručit.
2) Gears of War - Tuhle střílečku od Epicu jsem dosud trochu záměrně přehlížel (nevyjde totiž pro PC, alespoň tedy prozatím), ale tady jsem jí neunikl a jsem tomu rád - hrál jsem single-player, hrál jsem kooperaci (v obou případech bylo bohužel umožněno zakusit jen dvě části, ačkoliv kód zjevně obsahoval více - prý nechtějí moc vyzradit) a hrál jsem i týmový deathmatch. Od UT se GOW liší celkem výrazně - je jaksi minimalističtější, což se projevuje především nutností neustálého krytí při soubojích. Vzhledem k ovládlání na gamepadu mi to připadá jako geniální rozhodnutí. Ovladač je totiž i přes velmi intuitivní nastavení stále pomalejší než myš a tak strategičtější přestřelky z úkrytu fungují lépe než zuřivé "tanečky" kolem dokola. Gears of War navíc skvostně vypadá (člověk už málem podvědomě sahá do kapsy pro kreditku, aby si šel okamžitě koupit HDTV), prezentovaná část je příslibem zajímavého příběhu (což je trochu překvapení) a má i pár dalších drobných nápadů pokud jde o hratelnost - potěšilo třeba inteligentní tlačítko, které po stisku okamžitě zaměří váš pohled na důležitou akci (například na vrtulník s posilami, jež právě přelétá nad vaší hlavou, nebo na tlačítko, které byste měli aktuálně stisknout). U pomalejšího gamepadu opět vítané zjednodušení.
3) Alan Wake - Další vrchol celé akce, což těší vzhledem k dávno potvrzené PC verzi dvojnásob. Hratelná verze na místě nebyla, ale to asi ani nikdo nečekal - důležité je, že Remedy konečně po čase zase něco málo prozradilo! Předně ukázalo nádhernou technologii (nechce se věřit, že má vývojový tým údajně jen 30 členů) a ukázalo úvod do příběhu, který je lineární a připomíná produkci Davida Lynche a Stephena Kinga. Jak lineární vyprávění (údajně strukturované jako televizní seriál, tedy s rozdělením na části, které budou končit nejrůznějšími zvraty) zapadá do velkého free-roamingového světa zatím není úplně známo. Stejně jako nebylo řečeno jak přesně to bude fungovat se světlem - postupem času bude totiž den kratší a noc delší a vaším velkým pomocníkem bude baterka. Víc toho Finové odmítli prozradit, patrně tedy půjde o klíčový element hratelnosti. Mimochodem, o pár dní dříve a několik tisíc kilometrů dále bylo řečeno, že pro hraní Alen Wake bude vyžadován alespoň dvoujádrový procesor.
Ale teď už jdu spát, zbytek si nechám do SCORE. A nebylo toho málo - Peter Molyneux dokázal i bez jakýchkoliv obrázků nadchnout pro Fable 2 (přepiště dějiny - poprvé prý bude hlavní hrdinka hry moci otěhotnět!), Shadowrun konečně představuje plány na konvergenci PC a Xboxu 260, Halo 2 na PC příliš nepřesvědčilo a nevím co jsem čekal, ale Call of Duty 3 se na Xboxu 360 hraje stejně poctivě jako dvojka. Dodat musím ještě pár slov k Barceloně - měl jsem na prohlídku jen zhruba dvě hodiny, ale město mi učarovalo a Gaudího nenapodobitelná architektura vypadá na vlastní oči ještě úchvatněji než na obrázcích. Smekám a dávám si úkol, že se tam za každou cenu musím co nejdříve vrátit!