Každý nějak začínal!
Kdy jsem dostal nápad na tohle malé téma si dodnes pamatuji docela přesně - člověk se občas v článcích neubrání bilancování a když jsem takhle jednou psal o minulosti Rockstaru, došlo mi, že historie této firmy sahá až k Lemmings. Jiná věc je, kolik stejných lidí se na GTA a Lemmings skutečně podílelo, ale i tak je to pozoruhodná geneze. A zdaleka ne jediná, podobnou historií se totiž mohou pochlubit i jiní prestižní vývojáři, u kterých už lze dokázat i spoluúčast konkrétních vývojářů - a malý článek byl na světě. Než se do něj pustíte, otázka k zamyšlení - na co budou za deset nebo patnáct let vzpomínat takoví Popcap Games, Mindware Studios nebo Rake in Grass?
Někteří se jako slavní už narodí, jiní se slavnými stanou. Někteří mají cestu vydlážděnou a přímočarou, pro jiné je plná překážek a zádrhelů. Vybrali jsme osm proslulých vývojářů a ukážeme vám hry, u kterých začínali!
Rockstar North
Slavní: Nejslavnější z týmů sdružených pod hlavičkou Rockstar. Studio North sídlí v Edinburghu a od svého vzniku v roce 1999 pracovalo na sérii GTA. V roce 2001 z toho vzniklo proslulé GTA3 a posléze další dva neméně úspěšné díly.
Dříve: Předchozí jméno týmu je DMA Design a soudíme, že v tenhle okamžik poskočilo srdce nejednoho čtenáře se zkušenostmi s érou Amigy! DMA Design totiž vytvořilo nejen první dva díly GTA, ale také řadu úspěšných 16bitových hitů včetně kultovních Hired Guns, Shadow of the Beast či Walker. Zdaleka nejúspěšnější hrou od DMA jsou ale nápadití Lemmings z roku 1990. Od zachraňování lumíků k zabíjení prostitutek? Tomu říkáme evoluce!
Kuriozita: Jistý Mark Gallagher zažaloval v roce 2003 Rockstar, když firmu obvinil z toho, že sprostě ukradla námět na Grand Theft Auto. Už v roce 1993 prý prezentoval na přijímacím pohovoru svůj projekt Crime. Výsledek soudu je neznámý, ale tušíme, jak to dopadlo...
id Software
Slavní: John Carmack. Jedna z největších legend zábavní branže a autorita herních technologií ? spolu s týmem obdobně nadaných lidí mají na svědomí takové hity jako Wolfenstein 3D, Doom a Quake. V současné době pracují na zbrusu nové neznámé hře mimo své úspěšné série.
Dříve: Než se v roce 1992 id Software postarali o 3D revoluci s Wolfensteinem, měli za sebou celou plejádu špičkových 2D her, které vytvořili v průběhu pouhých dvou let. První a nejznámější je plošinovka Commander Keen, ve které jste v roli osmiletého kluka Billy Blaze zachraňovali svět. Postupně vyšlo šest dílů a čas od času se objevují nepotvrzené zprávy, že id Software připravuje pokračování! Dočkáme se?
Kuriozita: V id Software původně vytvořili PC verzi Super Maria, ale protože Nintendo svou postavičku nechtělo pustit ze své konzole, museli vytvořit vlastní design. V té době se mělo za to, že podobně plynulý scrolling PC nemůže zvládnout. Commander Keen dokázal opak.
Blizzard Entertainment
Slavní: Warcraft, Starcraft, Diablo. Známe je všichni! Blizzard se stal jedním z nejproslulejších PC vývojářů, když důrazně dbá na kvalitu svých her a bez váhání je schopen je odložit o celé roky. Může si to dovolit, jejich hry se prodávají po milionech.
Dříve: První díl Warcraft vyšel už před jedenácti lety, ale ještě předtím Blizzard (tehdy ještě pod názvem Silicon & Synapse, který nesl v letech 1991 až 1994) vydal vedle 2D akce BlackThorne mj. i nezapomenutelné Lost Vikings. V roli tří unesených vikingů (každý měl unikátní schopnosti) jste museli uniknout z mimozemského zajetí a vrátit se do rodné vísky. Na rovinu, Lost Vikings nejsou o nic horší než jakékoliv další hry Blizzardu!
Kuriozita: Než Blizzard v roce 1994 vydal první díl Warcraftů, vážně ?koketoval? s konzolemi a většina jeho předchozích projektů (včetně neznámých her jako Rock?n?Roll Racing nebo Death and Return of Superman) vyšla na 16bitové systémy Genesis a SNES.
Digital Illusions
Slavní: Švédský tým Digital Illusions (dnes možná známější pod zkratkou DICE) má vedle Stockholmu tým také v Kanadském Londýně. Nejznámější je samozřejmě série Battlefield, DICE však mají na svědomí třeba i Rallisport Challenge.
Dříve: Kořeny zakladatelů lze najít v tehdy slavné švédské demo scéně, což je ostatně na prvních hrách firmy dobře patrné (třeba už i díky fantastické hudbě ve formátu mod). Digital Illusions začali na pinballech a Pinball Dreams a Pinball Fantasies z roku 1992 jsou dodnes řazeny mezi nejlepší hry tohoto žánru (v roce 1995 sami sebe překonali ještě lepšími Pinball Illusions). Neuvěřitelně rychlá VGA grafika v rozlišení 360x350 tehdy brala dech!
Kuriozita: Na disketě plné verze první hry Digital Illusions, Pinball Dreams, se údajně nacházela registrovaná verze dekompresního programu PKUnzip, kterou tam prý někdo omylem zapomněl. Jo, to byly časy!
Epic Games
Slavní: Podobně jako id Software je i Epic ikonou FPS žánru a má na svém kontě úspěšnou technologii ? tentokrát jde ale o jednu jedinou sérii. Unreal vyšel už v roce 1998 a od té doby patří mezi stálice herní scény (zejména v podobě multiplayerového Tournamentu).
Dříve: I tady je historie Epic Games hodně podobná konkurenci z id Software. Epic si udělal na počátku 90. let jméno v sharewarové scéně řadou slavných her, z nichž některé jsou dobře známé dodnes (např. arkádový Tyrian nebo mlátička One Must Fall). Nejslavnější hrou Epic z této éry je ale svižná plošinovka Jazz Jackrabbit z roku 1994, kterou lze trefně označit jako ?Sonic se zbraní?.
Kuriozita: Krátce po vydání druhého dílu začal tým Eclipse nezávisle na Epic Games pracovat na 3D verzi Jazz Jackrabbit, pro kterou chtěl použít technologii Unreal. Epic byl z prezentace hry nadšený, ale nepodařilo se najít vydavatele a projekt byl v roce 2000 zrušen. Více na adrese www.jazz2online.com/j3f.
Pterodon
Slavní: Etablovaný brněnský vývojový tým dlouhodobě spolupracuje s Illusion Softworks a na kontě má vedle neúspěšného projektu Flying Heroes naopak velmi úspěšnou sérii Vietcong ? nyní je Pterodon bohužel už minulostí, když se transformoval do zmíněného partnera Illusion Softworks.
Dříve: Dva gymnazisté, Petr Vlček a Jaroslav Kolář, v roce 1994 asi ani netušili, že o prázdninách ve školní počítačové laboratoři tvoří vůbec první komerční hru. Byla jí adventure Tajemství Oslího ostrova, parodie na slavný Monkey Island, kde hráč v roli Gajbraše bojoval proti LeGekovi. Hru vytvořil právě Pterodon a vzhledem k obrovskému úspěchu (navzdory absenci zvuku, velmi primitivní grafice a nevalné délce) o něco později následovalo lechtivých 7 dní a 7 nocí. A pak už to jelo...
Kuriozita: Recenze hry v Excaliburu dopadla na jedničku a autor na hře nenalezl sebemenší chybu. Jak by také ne, když jím byl Petr Vochozka, který hru zároveň vydával ve své tehdejší firmě Vochozka Trading! Tomu se říká tah na branku!
Creative Assembly
Slavní: Jeden z posledních úspěšných britských vývojářů (se sesterským týmem v Austrálii) se proslavil zejména sérií Total War (Shogun v roce 2000, Medieval v 2002 a Rome v 2004), která navždy změnila strategický žánr. Nedávno tým odkoupila Sega.
Dříve: Creative Assembly má se svými 70 zaměstnanci daleko do one-man show, ale faktem je, že zakladatel Tim Ansell (předtím spolupracoval s Psygnosis a ještě předtím vytvořil nespočet skvělých 8bitových her) je jeho nejzářivější personou. Tim zjevně věděl jak začít ? počátky firmy byly ve znamení spolupráce s Electronic Arts, a Creative Assembly tak mají na svědomí například PC konverzi vůbec prvního dílu FIFA!
Kuriozita: O kvalitách technologie Total War svědčí fakt, že byla použitá ve dvou televizních dokumentech - britském seriálu Time Commanders a americkém Decisive Battles. Informace, zda byl podobným způsobem využit engine FIFA, nám bohužel není známá.
Codemasters
Slavní: Jediný ?vydavatel? v našem seznamu, i když i Codemasters se zabývají vývojem. Jejich nejúspěšnější hrou posledních let je vedle Colina také česká Operace Flashpoint, právě nyní vydávají Worms 4 a připravují třetí díl závodní série TOCA.
Dříve: Codemasters založili už v roce 1986 bratři Darlingové. Vydali několik desítek 8bitových titulů, které se kromě (obvykle) solidní kvality vyznačovaly i velmi nízkou cenou. Vedle později úspěšných arkádových závodů Micro Machines je jasně nejslavnější série adventure plošinovek Dizzy! Sympatické vajíčko Dizzy je dodnes jednou z nejunikátnějších postav a svého času se stalo neoficiálním maskotem ZX Spectrum.
Kuriozita: V Codemasters v roce 2004 zjevně koketovali s myšlenkou na 3D verzi série ? na adrese fantasticdizzy.co.uk je dodnes k vidění krátký trailer, od té doby však nezveřejnili žádné informace. Zřejmě nebyli spokojeni s ohlasem veřejnosti a projekt zrušili.
Článek byl původně publikován ve SCORE XXX v xxx 2005.