Jan Modrák: Osobní deník (nejen) o videohrách

Konzole | Sobota 14.01.2006, 01:07

Nový Tetris!

Můžeme trávit hodiny vášnivými debatami o nejlepších hrách všech dob, ale diskutovat o vítězi je ztráta času (i když se o to mnozí pokouší) - nejen kvůli své nepřekonatelné nadčasovosti a jednoduchým, ale zároveň nesmírně návykovým principům je pro mne nejlepší hrou všech dob Tetris. Koneckonců, hry jsou sice otázkou vkusu, ale ještě jsem od nikoho neslyšel, že by ho nebavil Tetris. Je to unikátní hra, která dokáže hráče dostat do zvláštního tranzu a myslím, že by to stálo za nějakou seriózní psychologickou studii. Také příběh kolem téhle hry je hodně zajímavý - o Alexeji Pajitnovovi, který za svůj "vynález" až do nedávna nedostal ani dolar, zřejmě víte. Možná jste slyšeli i o slavné licenční bitvě, husarském kousku Nintenda a slavné soudní při s Tengenem. Já bych se ale rád zmínil o tom, že jakkoliv je design Tetrisu na první pohled primitivní, existuje jen velmi málo kvalitních verzí a drtivá většina designérů si na něm vylámala zuby. Správný Tetris se totiž musí naprosto precizně ovládat, herní pole musí mít přesné rozměry a všechno musí fungovat nachlup tak, jak to kdysi vymysleli v moskevské Akademii věd - počínaje rotací kostek přes (přesně omezenou) možnost posouvání kostek po umístění až po ideální rychlost rychlého dopadu. Jakmile se někdo pokusí o jakékoliv "vylepšení" (může jít o nejrůznější úpravu pravidel nebo přidávání druhů kostek, ale třeba i jen o zlepšenou animaci), je to krok zpátky! Ano, existují i čestné podařené pokusy (třeba The New Tetris), ale to byly jen pověstné výjimky, které navíc nové nápady nikomu nevnucovaly a nabídly vedle nich i klasický režim.

Zapomínat nesmíme ani na důležitý fakt, že se Tetris ideálně hodí na přenosné konzole. Kdo to jednou zkusil, připadá mu pak Tetris na televizní obrazovce nebo monitoru stejně nepatřičný jako fotbal na sněhu. Čímž se konečně dostávám k tomu, že pro mne existuje jeden jediná správná verze Tetrisu - ta, která vyšla kdysi dávno na Game Boy a později byla lehce upravena pro Game Boy Color. Zjevně jsem nebyl sám, protože se jí prodalo rekordních 33 milionů. Tetris DX je zkrátka geniální a dodnes nepřekonaný. Dlouho jsem nechápal, proč Nintendo nikdy neudělalo vylepšenou verzi pro GBA, pak jsem se ale doslechl, že práva koupila THQ a naprosto se zhrozil z děsivého Tetris Worlds, která na GBA nepochopitelně vyšla bez funkce ukládání skóre a se zmršenou animací. Jak já tu firmu nenávidím!

Nyní se na konci tunelu objevuje jasné světlo, protože Nintendo ohlásilo Tetris DS (podle některých zdrojů vyjde v Evropě už 20. února) - slibuje šest režimů, podporu ovládání stylusem (upřímně, hlava mi nebere jak by to mohlo fungovat rychleji a intuitivněji než tradičně pomocí tlačítek - Tetris není Zoo Keeper), ale hlavně multiplayeru včetně online přes Wi-Fi! Nebudu to protahovat - v tento okamžik je Tetris DS mou nejočekávanější hrou roku 2006. A s obrovským náskokem - jen doufám, že je něco pravdy na tom plánovaném ohlášení nového designu DS (spekuluje Lik-Sang).